پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سید میثم مؤمنی - مشهد مقدس

حوزه/ کارشناس مسائل مذهبی گفت: ما نباید اجازه بدهیم مسجد در جایگاه تشریفاتی و در حکم یک نمازخانه قرار بگیرد، بلکه باید کمک کنیم تا مردم شیرینی، برکت و گره‌گشایی حاصل از ارتباط با مسجد را در زندگی‌هایشان درک کنند.

حجت‌الاسلام سید میثم مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به برگزاری بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز از سوی ستاد اقامه نماز کشور به میزبانی سمنان، اظهار داشت: نماز جلوهٔ عاشقانه یک ارتباط فرازمینی بین عبد و معبود است و اگر در کیفیت نماز اولیا خدا دقت کنیم متوجه بخشی از اوج لذت آنان از ارتکاب به این عمل می‌شویم.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه این خیلی مهم است که ما دقت کنیم مبلغ یک رفتاری هستیم که اتفاقاً لذت محور است آن‌هم لذتی بسیار گواراتر و ماناتر از لذایذ مادی که انسان به دنبال آن است، تصریح کرد: هرچقدر نگاه‌ها را خصوصاً در نسل جوان از یک نگاه تکلیف محور خشن به سمت اشتیاقی محبت گونه و لطیف نسبت به نماز تغییر بدهیم موفق‌تر خواهیم بود.

وی افزود: ما در ترغیب دیگران به نماز کمتر از مؤلفه‌های ایجاد انس بین این عمل و عامل آن استفاده کرده‌ایم و این آسیب بزرگی است.

حجت‌الاسلام مؤمنی با بیان اینکه یکی دیگر از راهبردی‌ترین شیوه‌ها در جبران فاصله ایجادشده با مقوله نماز بزرگنمایی و در دسترس قرار دادن شخصیت‌های دینی است که محبت به آنان مشابهت رفتاری می‌آورد، خاطرنشان کرد: یعنی اگر ما توانستیم به‌جای پرداخت مستقیم به موضوع نماز زوایای زیبای شخصیتی نمازگزار مثل رسول مکرم اسلام(ص) را نشر بدهیم مخاطب را در مسیر درست و هنرمندانه‌ای برای نیل به هدفمان قرار داده‌ایم؛ آن‌چنان‌که یکی از اصلی‌ترین اهداف خلقتِ ذوات مقدسه پیامبران و اهل‌بیت(ع) ایجاد پل‌های ارتباطی برای تقرب به خدا بوده است.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین آسیبی که امروز مساجد ما را تهدید می‌کند خارج شدن از نقش‌های کاربردی در حوزه سبک زندگی دینی مردم است، تصریح کرد: ما نباید اجازه بدهیم مسجد در یک جایگاه تشریفاتی و در حکم یک نمازخانه قرار بگیرد بلکه باید کمک کنیم تا مردم شیرینی، برکت و گره‌گشایی حاصل از ارتباط با مسجد را در زندگی‌هایشان درک کنند.

وی بیان کرد: بازگشت به کاربردهای سنتی و تلفیق هنرمندانه آن با رویکردهای مدرن کاری است که از یک امام جماعتِ مدیر در این حوزه انتظار می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha