جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین جباری

حوزه/ هر سال دو هزار خانواده در همایش تلبس حضور داشته‌اند و تاکنون ۷۸ همایش در قالب اردوهای ۱۰۰ الی ۱۵۰ خانواری برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، تبلیغ علوم دینی و هدایت مردم به سوی معارف اسلامی از مهم‌ترین رسالت‌های طلاب و روحانیون است و مطمئناً موفقیت در تحقق این رسالت بدون همراهی و همیاری خانواده‌ها ممکن نیست. زمانی که مبلغان در دورترین نقاط کشور حضور پیدا می‌کنند خانواده آنها با همدلی خود نه تنها عاملی برای موفقیت طلبه هستند، بلکه گاهی در کنار همسران خود به تبلیغ می‌پردازند. مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به خانواده‌های طلاب و روحانیان داشته و علاوه بر حمایت از طلاب، ارائه خدمت به خانواده‌ها را جزو برنامه‌های خود قرار داده است.  از جمله این خدمات می‌توان به همایش تلبس اشاره کرد که با حضور طلبه و همسرش در مشهد مقدس برگزار می‌شود. برای آشنایی با اهداف این همایش با حجت الاسلام جباری مدیرکل مشاوره و امور خانواده مرکز خدمات گفت و گویی انجام دادیم:

 

معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات با چه رویکردی تأسیس شد و چه اهدافی دارد؟
حجت الاسلام و المسلمین ربانی رئیس مرکز خدمات حوزه از زمان ورود به این مرکز، توجه به خانواده طلاب را جزو برنامه‌های اصلی خود قرار دادند و ارائه خدمات فرهنگی ویژه خانواده‌ها به‌عنوان یکی از رویکردهای اصلی مرکز انتخاب شد.
توجه به خانواده‌های طلاب از ابتدای انقلاب تا زمان شروع این برنامه تقریباً تعطیل بود و هیچ نهاد و سازمانی عهده‌دار این کار نبود. البته ناگفته نماند که مراکز حوزوی مانند دفتر تبلیغات و معاونت تهذیب حوزه علمیه برنامه‌های محدودی برای خانواده‌ها در بعضی از نقاط کشور و به ‌ویژه در قم برگزار می‌کردند اما برنامه مدونی که در سراسر کشور و برای همه خانواده‌ها باشد واقعاً وجود نداشت.
با تبیین مأموریت جدید از سوی رئیس مرکز خدمات، این برنامه شروع شد و معاونت خانواده و امور فرهنگی تشکیل و در ساختار مرکز جا گرفت.
طبیعی بود که روند کار با یک شیب ملایم آغاز شود. ما نیاز داشتیم که فضاسازی مناسبی انجام دهیم و به تبع آن فرهنگ‌سازی را برای خانواده‌های طلاب آغاز کنیم تا از این برنامه‌ها استقبال کنند.
ابتدا، قدری کار سخت‌تر بود. فضاسازی و فرهنگ‌سازی برای جامعه مخاطب زمان‌بر بود، اما با درک به‌موقع طلاب محترم و خانواده¬های محترمشان این برنامه‌ها شروع و کم‌کم با استقبال خوبی همراه شد.
طبیعی بود که در چند سال اول، برنامه‌هایی که شروع می‌شد خیلی محدود باشد. این برنامه‌ها به مرور گسترش پیدا کرد و تقریباً در پایان سال 95 به 13 برنامه رسید و با تأکید ریاست مرکز و با توجه به سند چشم‌انداز و همچنین سند فرهنگی مرکز مقرر شد که در سال 96 نیز برنامه و فعالیت‌های فرهنگی گسترش یابد.

برنامه‌های فرهنگی مرکز خدمات ویژه خانواده طلاب را معرفی کنید.
مشاوره تحصیلی ویژه فرزندان و یا مشاوره ازدواج ازجمله برنامه‌های فرهنگی مرکز خدمات است. این مشاوره‌ها به صورت کارگاهی و در قالب چندین جلسه برگزار می‌شود.
همایش تجلیل از زوج‌های جوان طلبه از دیگر برنامه‌های فرهنگی این مرکز است که شامل همه طلاب اعم از خواهر، برادر، ایرانی و غیر ایرانی و شیعه و اهل تسنن می‌شود. زوج‌های جوان در همایشی با عنوان پیوندهای آسمانی شرکت می‌کنند. در این همایش کارگاه‌های مشترکی درباره مسائلی که زن و شوهر باید درباره زندگی مشترک بدانند تا زندگی سالم و دل‌نشینی داشته باشند برگزار می‌شود. همچنین برگزاری کارگاه تخصصی با حضور استاد آقا برای آقایان و استاد خانم برای بانوان با هدف بیان مسائل خاص خودشان از دیگر برنامه‌های این همایش است که تاکنون توفیقات خوبی به دنبال داشته است.
در بحث کارگاه ازدواج، اولین حضور و تعامل همسر طلبه بعد از ازدواجش با مرکز خدمات آغاز می‌شود و پس از آشنایی با فعالیت‌های مرکز خدمات از خدمات مرکز برخوردار می‌شوند.
تجلیل از همسر و فرزندان ممتاز تحصیلی از دیگر برنامه‌های فرهنگی مرکز خدمات است. معمولاً در سازمان‌ها و ادارات دولتی، فرزندان ممتاز تحصیلی کارکنان، طی یک برنامه‌ای تجلیل می‌شوند. این برنامه چند سالی است که در مرکز خدمات نیز برای همسران و فرزندان موفق تحصیلی انجام می‌شود.
کسانی که معدل مدنظر را کسب می‌کنند در سامانه نام‌نویسی کرده و سپس طی فراخوانی در همایشی با عنوان تجلیل از همسر و فرزندان ممتاز تحصیلی طلاب شرکت می‌کنند. در این همایش فضایی شاد و متناسب با شئون حوزوی و سن دانش آموزان ایجاد می‌شود. برگزاری مسابقات مختلف، سرودخوانی، ورزش و تفریحاتی که می‌تواند برای یک دانش‌آموز لذت‌بخش باشد، ازجمله برنامه‌های این همایش است.
در کنار این همایش، برنامه‌ای ویژه برای والدین و خواهر و برادر فرد ممتاز که در همایش شرکت می‌کنند نیز برگزار می‌شود، کارگاه مهارت زندگی با موضوع‌های تربیت فرزند و آشنایی با آسیب‌های فضای مجازی از دیگر برنامه‌ها در این همایش است.
برنامه دیگر معاونت خانواده و امور فرهنگی برگزاری اردوهای تحکیم و تعالی خانواده است که در فصل تابستان برگزار می‌شود و در این برنامه خانواده‌هایی از سراسر کشور را برای حضور در اردوگاه‌هایی که از قبل مشخص و برنامه‌ریزی شده‌اند دعوت می‌کنیم و چند روزی در خدمتشان هستیم. در این اردو برنامه‌های مختلفی اعم از تفریحات سالم، گردشگری، مشاوره‌های مختلف، کارگاه‌ها و مهارت‌های زندگی، سواد رسانه‌ای و فضای مجازی و ... ویژه شرکت‌کنندگان برای سنین مختلف اجرا می‌شود.
برگزاری اردوهای یک‌روزه از دیگر برنامه‌های این معاونت است. این اردوها با موضوع‌های مختلف مانند ورزش و یا تجلیل از بخش خاصی از مخاطبان مانند همسران طلاب طرح هجرت یا مستقر در مناطق محروم و ... برگزار می‌شود.
همچنین یک سری برنامه‌های اقتضایی به طور ویژه برای خانواده‌ها از سوی مرکز خدمات در نظر گرفته می‌شود. گاهی برای یک استان یک موضوعی اهمیت دارد که برای دیگر استان‌ها اولویت ندارد و به این برنامه‌ها، برنامه اقتضایی گفته می‌شود و به تشخیص مدیر استان و بررسی و تصویب ستاد، برای آن استان خاص برگزار می‌شود مانند هم‌نشینی و نشست صمیمی بین طلاب شیعه و سنی که معمولاً در مناطق سنی‌نشین برگزار می‌شود و یا برگزاری جشن عبادت برای فرزندان در سن تکلیف و ... .
از دیگر برنامه‌هایی که می‌شود نام برد، کارگاه آموزشی سواد رسانه‌ است؛ این کارگاه به فضاهای مجازی و آسیب‌های این فضا می‌پردازد و نحوه مدیریت فضای مجازی به والدین آموزش داده می‌شود و برای فرزندان هم در تجمعات خودشان این موضوع به طور کامل آموزش داده می‌شود.
از دیگر برنامه‌های معاونت فرهنگی مرکز خدمات می‌توان به برگزاری جشنواره‌های ورزشی اشاره کرد. علاوه بر فعالیت‌های ورزشی فردی و گروهی در مراکز استانی، مسابقات و جشنواره‌های استانی کشوری نیز ویژه خانواده‌ها برگزار می‌شود.
مرکز خدمات در زمینه اجرای برنامه‌های قرآنی ویژه خانواده‌ها نیز فعالیت می‌کند. آموزش قرآن در رشته‌های مختلف تربیت مربی و معلم قرآن، حفظ، قرائت، روخوانی، روان‌خوانی، و مسابقات قرآنی از جمله برنامه‌های فرهنگی این مرکز است. مسابقات قرآنی چند سالی است به‌صورت استانی برگزار می‌شود و در نهایت برگزیدگان در مسابقه کشوری در شهر مقدس قم شرکت می‌کنند.
همچنین مرکز خدمات در راستای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه مخاطبین خود، مسابقات کتاب‌خوانی را در مناسبت‌های مختلف برگزار می‌کند.

چرا مرکز خدمات همایش تلبس برگزار می‌کند؟
رویکرد مرکز خدمات در موضوع فرهنگی، خانواده محور است. پس از انجام مذاکراتی با مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، تقسیم‌بندی‌هایی میان فعالیت‌های دو مجموعه انجام شد و قرار شد انجام فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی برای خود طلبه با مرکز مدیریت و اجرای برنامه‌های فرهنگی ویژه خانواده‌ها با مرکز خدمات حوزه‌های علمیه باشد. در بحث تلبس هم ورود مرکز خدمات با محوریت خانواده است.
در موفقیت‌های طلبه، همسر و فرزندان ایشان هم باید تکریم شوند تا هویت حوزوی در خانواده روحانیان تقویت شود. از این رو فعالیت مرکز خدمات در بحث تلبس هم به خانواده منعطف شده است . حتی این دعوت از طلبه را در جلسات تلبس تبیین می‌کنیم که این دعوت و تکریم به خاطر همسر و فرزند طلبه است و خود طلبه به تبع خانواده دعوت می‌گردد.
مرکز خدمات میزبان طلاب و خانواده‌ها در مجتمع فرهنگی اقامتی ولایت در مشهد مقدس است و در این مجتمع برنامه‌هایی ویژه خانواده‌ها برگزار می‌شود.
برنامه‌هایی که در همایش تلبس برای خانواده‌ها برگزار می‌شود در دو بخش است؛ یک بخش برای همسران و بخش دیگر برای شخص طلبه است و کارگاهی با موضوعیت‌های مختلف در این دو بخش برگزار می‌شود.
در کارگاه ویژه طلاب به آنها تذکر مؤکدی داده می‌شود که الآن که ملبس به لباس مقدس روحانیت شده‌اند رفتار، کردار، گفتار و نگرششان در جامعه باید مطابق با شئون حوزه علمیه و بیانگر ارزش‌های حوزه برای مردم باشد.
برای همسران طلاب این اتفاق مبارک که همسرش مزین به لباس روحانیت شده است تبیین می‌شود. همسران طلاب باید متوجه شوند که چه اتفاق زیبا و معنوی و با ارزشی افتاده است و از امروز وقتی‌که در کنار همسر ملبس خود قدم می‌زند و یا در جمع فامیل، دوست و آشنا و محله حاضر می‌شود باید مانند خود طلبه مواظب رفتار و کردارش باشد. رفتارش آراسته به شئون حوزوی و اسلامی باشد و الگوی زیبایی را بتوانند از بابت رفتار، کردار، منش و نوع زندگی سبک اسلامی در اختیار جامعه قرار دهد.
این همه که رهبری عزیز انقلاب و بزرگان حوزه بر تبیین سبک زندگی اصیل اسلامی تأکید دارند، نمونه بارز آن در جبهه اول خود طلبه و خانواده طلبه است که می‌تواند بهترین الگوی اسلامی برای افراد جامعه باشد.
نکته دیگری که برای خانواده‌ها و همسران تبیین می‌شود، ارزش تلبس است. تا وقتی انسان ارزش یک شیء یا مسئله را متوجه نشود درصدد مواظبت و مراقبت از آن بر نمی‌آید. وقتی‌که ارزش آن شیء یا مسئله تبیین می‌شود، انسان از آن مراقبت می‌کند.

مرکز خدمات با اجرای طرح تلبس چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
هدف اصلی و کلی برنامه‌های فرهنگی برای خانواده‌ها تقویت هویت حوزوی در خانواده‌ها است. یعنی همسر طلبه به اینکه همسر یک طلبه است افتخار کند. فرزند طلبه به اینکه فرزند یک طلبه هست افتخار کند. در جامعه و دوستان و کلاس درسی خود افتخار کند که فرزند طلبه است. ما به صورت کلی در برنامه‌های فرهنگی و به صورت خاص در موضوع تلبس به دنبال موضوع یاد شده هستیم.
طلبه به لحاظ اشتغال تحصیلی و فعالیت‌های علمی خود معمولاً وقت کمتری برای مسافرت و یا رفاه نسبی اجتماعی برای خانواده دارد و این مسئله هم یک مطالبه خیلی بدیهی و به حقی است که هر خانواده‌ای می‌تواند از سرپرست خود مطالبه کند. وظیفه یا یکی از وظایف مرکز خدمات این است که برای تأمین آن دسته از نیازمندی‌های خانواده طلاب که وظیفه سرپرست بوده و لازم است انجام دهد و به لحاظ ضعف معیشتی و یا هر دلیلی نمی‌تواند یا نمی‌رسد انجام دهد، به طلبه کمک می‌کند.
مرکز خدمات می‌خواهد با تمام فعالیت‌های مادی و معنوی خودش، کمک طلبه باشد که بتواند در مسیر تحصیل، تبلیغ و مأموریت حوزوی موفق باشد.
از دیگر اهداف همایش تلبس موضوع تکریم خانواده است.
بحث سفر و زیارت معنوی که در این برنامه برای خانواده اتفاق می‌افتد، از دیگر اهداف این اردو است. همه شیعیان آرزو دارند که به پابوسی حضرت علی ابن موسی‌الرضا علیه‌السلام بروند و زیارت کنند و وقتی‌که به زیارت می‌روند با انرژی کامل و شادابی به زندگی خود برمی‌گردند و مخصوصاً وقتی این سفر برای طلاب و خانواده‌هایشان اتفاق می‌افتد بسیار اثرگذارتر است.
از اهداف دیگر همایش تلبس بحث‌های آموزشی است. در این همایش کارگاه‌هایی ویژه خانواده طلاب در مجتمع ولایت برگزار می‌شود.

 

بازخورد خانواده طلاب چه بوده است؟
گاهی خانواده‌ها پس از همایش دل نوشته‌هایی بسیار زیبا و معنوی می‌نویسند که هر خواننده‌ای را متعجب و متأثر می‌کند. گاهی این دل نوشته‌ها با نام و شماره تلفن برای پیگیری و گاهی بی‌نام هستند. بعضی دل نوشته‌ها را مکرر خودم خوانده و دوست دارم باز هم بخوانم. هر بار می‌خوانم هم انرژی می‌گیرم و هم متأثر می‌شوم و خیلی خوشحالم که به‌عنوان یک خدمتگزار کوچک توانسته‌ام سهم کوچکی در خوشحال کردن خانواده‌ها داشته باشم.
یک بار که دل نوشته‌ای را می‌خواندم به نظرم می‌رسید که کاغذ حالت خاصی داشت و گویی خیس شده است و بعد آن را خشک کرده‌اند. بعد از اینکه نامه را خواندم متوجه شدم که خانمی آن را با گریه و اشک نوشته است. این خانم طلبه نوشته بود که من این نامه را با اشک شوق می‌نویسم و نمی‌توانم جلوی اشک خود را بگیرم و از اینکه همسری دارم که لباس سربازی امام زمان(عج) را پوشیده است و از اینکه حس می‌کنم عروس حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هستم بسیار خوشحالم و آرزوی دیگری ندارم و این بالاترین آرزویی است که فکر می‌کنم به آن رسیده‌ام.
فرزندان طلاب گاهی دل نوشته‌هایی دارند که واقعاً خواندنی است و باعث می‌شود انسان احساسی معنوی پس از خواندن نامه کسب کند.
در یکی از همایش‌ها، طلبه‌ای بود که خانمش شرط ضمن عقد کرده بود که من به شرطی حاضر هستم با شما ازدواج کنم که هیچ‌وقت لباس روحانیت نپوشی، این در عقدنامه هم ذکر شده بود. برای اینکه سهمیه آنها برای سفر به مشهد از بین نرود به این همایش می‌آیند و آن خانم با شرکت در کارگاه‌ها متوجه ارزش لباس و جایگاه روحانیت می‌شود. جالب است که بعد از آن از شرط خود عدول می‌کند و می‌گوید که حتی سر کوچه برای خرید از فروشگاه هم که می‌خواهی بروی باید با لباس طلبگی بروی.

همایش تلبس از چه سالی شروع شد و چندمین دوره آن برگزار شده است؟
از سال 1393 همایش تلبس در مرکز خدمات آغاز شد و از همان ابتدا هم برنامه‌ریزی شد که سفر مشهد مقدس و همین برنامه‌های فرهنگی و محتوایی که عرض کردم انجام شود و سال به سال هم این برنامه‌ها غنی‌تر و بهتر برنامه‌ریزی شد.
سالانه 2 هزار خانواده در این همایش حضور داشته‌اند و تاکنون 78 همایش تلبس در قالب اردوهای 100 الی 150 خانواری برگزار شده است.
طلبه‌هایی که ملبس می‌شوند به چه طریقی می‌توانند برای حضور در همایش تلبس نام‌نویسی کنند؟
طلبه‌ها برای نام‌نویسی در این طرح باید به سامانه سخای مرکز خدمات بخش معاونت خانواده و امور فرهنگی مراجعه کنند. در این بخش در قسمت تلبس تمام توضیحات لازم برای نام‌نویسی و استفاده از این برنامه داده شده است.
در این بخش فرایند را می‌خوانند و اگر مشمول برنامه باشند می‌توانند در سایت نام‌نویسی ‌کنند و اگر نیاز به مراجعه به مراکز استانی باشد این کار را انجام می‌دهند.
یک سری از فعالیت‌ها هم هست که ما به طلاب محترم اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
احتمال می‌دهیم که بعضی از طلاب بعضاً امکان مراجعه به سایت را نداشته باشند، و یا در مناطق محرومی است یا مشغله کاریشان زیاد بوده و نتوانند به سایت مراجعه کنند، در این موارد ما از طریق پیامک و اطلاعیه‌هایی که در حوزه‌های علمیه می‌گذاریم اطلاع‌رسانی‌هایی انجام می‌دهیم.
البته باید اشاره کنم که طلبه‌ها بعد از اینکه مجوز تلبس از معاونت تهذیب مرکز مدیریت حوزه علمیه برادران را دریافت کردند و حکم تلبس برای ایشان صادر شد، معاونت تهذیب مرکز مدیریت حوزه علمیه فهرست اسامی ایشان را برای ما ارسال می‌کنند و این مرکز طبق فهرست به مدعوین نیز پیامک ارسال می‌کند.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha