پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
۱

حوزه/ معاون تهذیب حوزه علمیه امام علی(ع) سلماس گفت: برای رسیدن به تعالی اخلاقی وجود یک استاد اخلاق لازم وضروی است تا راه را به انسان نشان دهد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام علی اکبرزاده امروز در جلسه اخلاق طلاب حوزه علمیه امام علی(ع) سلماس، با اشاره به روایتی درباب مراقبه نفس بیان داشت: مراقبه با نفس بزرگ ترین جهاد است که در روایات از آن به عنوان جهاد اکبر یاد می‌کنند و برای رسیدن به تعالی رعایت آن لازم و ضروری است.

معاون تهذیب حوزه علمیه امام علی(ع) سلماس با اشاره به حکت 246 نهج البلاغه گفت: علی(ع) می‌فرمایند؛ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ مَا أَكْرَهْتَ نَفْسَكَ عَلَيْهِ.، بهترین اعمال و کارها کاری است که نفس خود را به انجام آن اجبار واداری،زیرا پاداش هر انسانی به اندازه رنجی که کشده است داده می‌شود.

وی تاکید کرد: پیامبر اسلام سفارش کرده است که؛ أفضل الأعمال أحمزها.بهترین کردارهای شایسته دشوارترین آنها است.

حجت الاسلام اکبرزاده تفکر و عزم راسخ را از راه‌های مبارزه با نفس عنوان کرد و اظهار داشت: از راه‌های مبارزه با نفس امّاره تفکر نسبت به وظایف خود در مقابل خالق می‌باشد، سالک باید از خود سوال کند و به این مطلب فکر کند که آیا به وظیفه خودش عمل کرده یا نه همچنین عزم جدی برای دوری از گناه داشته باشد، یعنی تصمیم بر ترک گناهان و انجام واجبات بگیرد.

وی مشارطه و مراقبه را از دیگر راه‌های ترک گناه عنوان کرد و ادامه داد: از راه‌های دیگر ترک گناه مشارطه است در رابطه با ترک گناهان نباید انجام بدهد و ترک کند، شرط تعیین کند که آگر مرتکب شود، کاری را که برایش مشقت دارد انجام دهد و در این راه مدام مراقبه را برای خود لازم بداند، مواظبت کند که در تمام مدت متوجه عمل به شرط خود داشته باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه سلماس افزود: هر انسانی باید نفس خود را محاسبه کند، هر شب قبل از خواب :بررسی و حسابرسی اعمال خودش را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: از جمله راه‌های رسیدن به تعالی استفاده از ایام خاص مثل ایام ماه رجب و ماه رمضان و شبهای قدر است و همچنین همنشینی با افراد صالح و انسان‌های مهذب، که راه حل رسیدن به تقوا است.

حجت الاسلام اکبرزاده گفت: بهترین علاج‌ها که علماء اخلاق و اهل سلوک برای معالجه مفاسد اخلاقی فرموده‌اند این است که هریک از اخلاق‌های زشت را که در خود می‌بینیم، برخلاف آنها مدتی مردانه اقدام کنیم و برضد آن رذیله رفتار کنیم، یک استاد اخلاق خوب در زمینه تهذیب اخلاق داشته باشیم و از او برنامه بخواهیم و جلسات موعظه و نصیحت را داشته باشیم.

وی ادامه داد: رفق و مدارا را سرلوحه کار خود قرار دهیم، اهل گذشت و عفو باشیم، دعا و توسل را فراموش نکنید خیلی گره‌گشا است، به جرات می توان گفت بدون دعا و توسل به مقصد نمی‌توان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha