شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی گفت: در بسیاری از شهرها صدای اذان نمی‌شنوید، شهر و کشور اسلامی است، هنگام نماز و به‌ویژه صبح باید صدای اذان شنیده شود. گفته می‌شود که برخی اعتراض می‌کنند، اما اعتراض جایز نیست، جامعه یک جامعه اسلامی است، کسی که در این جامعه زندگی می‌کند باید نمادهای اسلامی و مسلمانی را تحمل کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید رضا تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به برگزاری بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز از سوی ستاد اقامه نماز کشور به میزبانی سمنان، با تأکید بر نقش برگزاری این‌گونه اجلاس‌ها در گسترش اقامه و فرهنگ نماز اظهار داشت: این اجلاسهایی که در حوزه نماز برگزار میشود، نقشهای مؤثری دارد. یکی این‌که نماز در جامعه مطرح میشود و طرح موضوعی مانند نماز در رسانهها و حوزه فرهنگ عمومی توجه مردم را به این عبادت بسیار ارزشمند و سازنده جلب می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما اگر بتوانیم به هر وسیلهای توجه مردم را به یک نکته جلب کنیم و در آن متمرکز کنیم، قطعاً تأثیر خود را خواهد گذاشت، نکته دیگر این‌که پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی هم سبب میشود که بر اهمیت مسئله افزوده شود و مردم هم با بهرهگیری از پیام حضرت آقا به‌عنوان رهنمود بهره ببرند.

بیان ارزش فعالیتهای اقامه نماز در پیام رهبر انقلاب

وی افزود: معمولاً پیامهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به اجلاس سراسری نماز چند بخش دارد، یک بخش بیان ارزش فعالیتهایی که در خصوص اقامه نماز انجام میشود، بخش دیگر پیام توجه مسئولان به مسئله نماز است که دست‌اندرکاران و مدیران جامعه را ترغیب میکند به نماز توجه داشته باشند. بخش سوم پیشنهادهایی است که ایشان در ارتباط با ترویج فرهنگ نماز و اقامه نماز ارائه میکنند. هر گروهی باید از پیامها بهره موردنظر خود را بگیرد، در خصوص پیشنهادها متصدیان و متولیان امر نماز باید آن‌ها را عملی کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوی خاطرنشان کرد: بنده فکر میکنم یکی از دستاوردهای این اجلاسها باید همین باشد که ما چه‌کار کنیم نماز در جامعه توسعه یابد و مردم را بیشتر با این امر الهی درگیر و آشنا کنیم؛ پیشنهادهای موجود در پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار مهم است، بخشی از آن‌ها به دستگاههای فرهنگی مربوط میشود.

وی گفت: بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسئولان مربوط میشود که چرا در خصوص گسترش نماز سرمایهگذاری نمیکنند، مسئولان باید رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی را موردتوجه قرار دهند و آنچه ایشان در خصوص نماز میخواهند، عملیاتی کنند و در این زمینه کوتاهی نکنند.

اجلاس‌های سراسری نماز عامل ایجاد موج ترویجی فرهنگ نماز

نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی افزود: این‌که اجلاس هرسال در یک استان برگزار میشود، بسیار خوب است، درهرصورت در استان موجی ایجاد میکند، اما نمیتوانیم تمام انتظارات را از این سمینار داشته باشیم، این‌که تصور کنیم تنها با این سمینار به تمام اهداف خود در خصوص نماز می‌رسیم، درست نیست، به اعتقاد من این انتظار نا به‌جایی است.

وی تصریح کرد: انتظار ما از این سمینارها موجآفرینی و جلب‌توجه مردم به نماز است، بنابراین این فرهنگیان و متولیان امر نماز هستند که باید در طول سال پیشنهادهای رهبر معظم انقلاب اسلامی را عملیاتی کنند؛ به‌طور مثال در برنامهریزیهای کشوری برای نماز چه اقداماتی باید انجام بدهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوی ادامه داد: این‌که در یک نشست سخنرانی داشته باشیم و اندر فضایل نماز بگوییم، آن‌هم در حضور تعداد معدودی از افراد، نمیتواند موجب گسترش نماز شود؛ البته زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیامهای خود و رئیس‌جمهور در اجلاس شرکت میکنند، میتواند موضع نظام را نسبت به امر مشخص کند؛ اما در برنامهریزیهای کشور، در برنامههای آموزش‌ و پرورش در خصوص نماز چه اقداماتی انجام دادیم؟ جایگاه نماز در کتابهای درسی کجا است؟ در دانشگاهها و ادارات چگونه است؟ به‌طورکلی نظام در برنامههای کلان خود چه جایگاهی برای نماز در نظر میگیرد که بتوانیم نماز را ترویج کنیم.

نماز نمایانگر دین و دین‌داری مردم است

وی تشریح کرد: نماز نمایانگر دین و دین‌داری مردم است، یعنی توجه به نماز، نمادی از دین و دین‌داری است. در بسیاری از مساجد شهرهایمان امام جماعت نداریم، اجلاس نماز باید برای این مسئله فکری کند.

نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی گفت: من مرکز استانی را میشناسم که حوزه علمیه هم دارد، اما در تعدادی از مساجد آن یا امام جماعت ندارد و یک فرد فرهنگی و متدینی که مورد اعتماد مردم است، نماز میخواند یا این‌که در آن‌ها بسته است.

وی افزود: ما در کشور حدود 70 هزار مسجد داریم که کمتر از نصف این تعداد امام جماعت دارند؛ یعنی حدود 35، 40 هزار مسجد ما بدون امام جماعت است.

رونق مسجد به نماز جماعت و امام مسجد است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوی اظهار کرد: برای اقامه نماز مساجد باید رونق داشته باشد، رونق مسجد به نماز جماعت و امام مسجد است. به اعتقاد بنده اجلاس باید بر روی این مسائل فکر کند که چگونه نماز را اقامه کنیم.

وی عنوان کرد: بنده فواید اجلاس را نفی نمیکنم، اما اولین برنامه اجلاس باید این باشد که پیشنهادهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال گذشته تا چه حد عملی شده است. شاید هم عملی شده باشد، من نمیخواهم کسی را متهم کنم، میخواهم بگویم که برای اقامه نماز این اقدامات را باید انجام داد.

نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی گفت: در سال گذشته چه پیامهایی ارائه شد و چه مسائلی در پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی وجود داشت؟ در سالی که گذشت چه میزان از آن‌ها عملی شد؟ چند مسجد یا محلهای که امام جماعت نداشتند ما برایشان شرایط را فراهم کردیم و امام جماعت فرستادیم؟ اینها مسائلی است که از نگاه بنده بسیار مهم است و باید موردتوجه قرار بگیرد.

در بودجه سالانه نماز چه جایگاهی دارد؟

وی تصریح کرد: اکنون بودجه کشور در حال رقم خوردن است که پس از تبدیل به لایحه، به مجلس میرود، سؤال این است که در بودجه سالانه کشور، نماز چه جایگاهی دارد؟ شاید عدهای بگویند که شما برای نماز هم بودجه در نظر میگیرید؟! در پاسخ به آن‌ها باید گفت که هر کاری که به تقویت نماز منجر شود، این‌گونه نیست که بگویم برای اقامه نماز باید بودجه صرف کنیم، ما محلهایی داریم که مسجد ندارند و این مسئله در کشور جمهوری اسلامی باعث تأسف است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوی افزود: در همین شهر تهران محلههای بسیار پرجمعیتی داریم که مسجد ندارند. ما شهرکی میسازیم، اما مسجد ندارد و اگر هم دارد ظرفیتش بیشتر از 50 نفر نیست. توزیع مساجد هم درست نیست، در یک محله دو تا سه مسجد در کنار هم هستند و در یک محله پرجمعیت تا فاصله چند کیلومتری آن مسجد نیست، اینها را باید درست کنیم که نماز گسترش یابد.

در بسیاری از شهرها شما صدای اذان نمیشنوید

وی تصریح کرد: در بسیاری از شهرها شما صدای اذان نمیشنوید، شهر اسلامی است، کشور اسلامی است، هنگام مغرب و به‌ویژه اذان صبح باید صدای اذان شنیده شود. گفته میشود که برخی اعتراض میکنند، اما اعتراض جایز نیست، این جامعه یک جامعه اسلامی است، کسی که در جامعه اسلامی زندگی میکند باید نمادهای اسلامی و مسلمانی را تحمل کند، چگونه است که خواهان امنیت هستیم؟ جامعه اسلامی است و در آن باید صدای اذان شنیده شود و اذان گفته شود، در خصوص مستحبات میپذیریم که نباید مردم را تحت‌فشار گذاشت و مثلاً دعای ندبه را نباید از بلندگوهای شهر پخش کرد، اما اذان یک مسئله متفاوت است و نماد جامعه اسلامی، نمیشود آن را حذف کرد. در خصوص حجاب هم همین‌گونه است، حجاب از ضروریات جامعه اسلامی است و کسی نمیتواند بگوید من دلم نمیخواهد حجاب داشته باشم. کسی که در یک جامعه اسلامی زندگی میکند، باید پذیرای تبعات مسلمان بودن هم باشد.

نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی گفت: کسی نمیتواند قمارخانه راه بیندازد یا شراب‌فروشی داشته باشد، در یک جامعه اسلامی اینها حرام است و محدودیتهای یک جامعه اسلامی است. شهرداریهای ما در شهرسازی همان‌گونه که پارک و خیابان درست میکنند، باید به فکر ساخت مسجد هم باشند، یعنی باید برای دیانت مردم ارزش قائل باشیم و سرمایهگذاری کنیم. مکانهایی که مسجد ندارند و به آن احتیاج دارند شناسایی شود و در بودجه سال آینده برای ساخت آن‌ها برنامهریزی شود.

تقویت و ترویج فرهنگ نماز در رسانه‌ها در دستور کار باشد

وی افزود: در وزارت ارشاد، شبکه سینمایی و صداوسیمای ما نماز چه سهم و جایگاهی دارد؟ نکته فقط این نیست که ما نماز را در تلویزیون پخش‌کنیم، نکته اصلی تقویت و ترویج فرهنگ نماز است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوی تصریح کرد: مسائل فرهنگی چیزی نیست که با یک سمینار حل شود، بیماری نیست که با خوردن یک کپسول برطرف شود. این سمینار باید توسط فرهنگیان و مسئولان استانی در استان دنبال شود تا به نتیجه خوبی منجر شود؛ وگرنه با چند ساعت نشست و سخنرانی اقامه نماز گسترش نمییابد.

هر زمان که در جامعه گرانی و تورم بر مردم فشار میآورد، دین‌داری هم تضعیف میشود

وی افزود: بخشی از مسائل دین‌داری مردم به معیشت آن‌ها مربوط میشود، هر زمان که در جامعهگرانی و تورم بر مردم فشار میآورد، دین‌داری آن‌ها هم تضعیف میشود؛ بنابراین هر زمان که مردم دغدغه کمتر و زندگی روانی داشته باشند، به امر دین‌داری هم بیشتر توجه میکنند. این‌یک واقعیت است و در روایات هم بر آن تأکید شده کسی که معاش ندارد معاد هم ندارد. وقتی در جامعه فقر وجود داشته باشد، نسبت به دین و دین‌داری هم بیاعتنایی میشود. اینها را باید در نظر گرفت، کسانی که اجلاس را برگزار میکنند، متولی این مسائل نیستند؛ اما داریم پیوستگیها و روابط را در جامعه بررسی میکنیم.

باید فرهنگ نماز را در خانواده پیریزی کنیم

نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی گفت: نماز را باید از خانواده شروع کرد، اگر در یک خانواده پدر و مادر اهل نماز باشند، بر روح و روان فرزندان تأثیر میگذارد. معمولاً در خانوادههایی که پدر و مادر نماز میخوانند فرزند آن‌هم نمازخوان میشوند. ما باید فرهنگ نماز را در خانواده پیریزی کنیم. پدر و مادری که فرزندان خود را به مسجد میبرند، نماز جماعت میخوانند و به خانه بازمی‌گردند، میتوانند در گسترش اقامه نماز تأثیرگذار باشند. اگر فرهنگ نماز را در خانوادهها تقویت کنیم، میتواند در جامعه مؤثرتر باشد، خانواده هم نباید تنها از مدرسه توقع داشته باشد، هر بخشی باید وظایف خود را انجام بدهد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاههای ما چه قدر دغدغه نماز دارند؟ اگر در دانشگاههای ما دغدغه نماز وجود ندارد، یک جای کار لنگ است و باید شناسایی و در خصوص آن اقدام شود.

در خصوص نماز فعالیت زیادی در سینما انجام‌نشده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوی گفت: مسائل فراوانی در خصوص اقامه نماز وجود دارد که باید پیرامون آن بحث و بررسی داشت، حل تمام اینها با هم میتواند در گسترش اقامه نماز نتیجه بدهد. چند فیلم سینمایی ساخته‌شده است که به موضوع نماز بپردازد؟ در خصوص خیلی از مسائل فیلم ساخته‌شدهاند که فیلمهای خوبی هم بودهاند؛ اما در خصوص نماز فعالیت زیادی در سینما انجام‌نشده است.

باید نماز را با عمل خود تبلیغ و ترویج کنیم

وی افزود: گروههای جهادی متشکل از افراد متدین دانشگاه و حوزه به نقاط محروم رفتهاند و 40، 50 روستا را تحت پوشش قرار دادند و برای رفع مشکلات اشتغال و زندگی آن‌ها کار میکنند. وضع زندگی آن‌ها را سامان دادند، عدهای که به شهر مهاجرت کرده بودند بازگشتند و از این رهگذر دین‌داری آن‌ها را هم تحت تأثیر قرار دادند؛ یعنی نیاز نبوده است که بگویند بیایید نماز بخوانید، نمازخوانها و متدینین رفتهاند و مردم با مشاهده این مسئله که افراد دین‌دار دارند برایشان زحمت میکشند و زندگی و اشتغال آن‌ها را سامان میدهند، به مسجد روی آوردند.

نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی تصریح کرد: وقتی دیدند این گروهها دو سال است که با خانواده در این مکان قربتا الی الله کار میکنند، به دین گرایش پیدا کردند، نه این‌که بیدین بوده باشند، اما خیلی هم دین برایشان مسئله جدی نبوده است. ما باید نماز را با عمل خود تبلیغ و ترویج کنیم. در هنگام اذان ظهر بازار را ببینید که چند نفر در مغازه خود را میبندند که نمازشان را بخوانند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha