پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
چهل سال انقلاب

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب با تاکید بر لزوم نمایش و ترویج سبک زندگی ایمانی و انقلابی در آثار هنری، از فیلمسازان و سریال سازان کشور خواست که به سوژه ها و قهرمان های چهل سال انقلاب بپردازند و آثاری پرمحتوا، خلاق و در عین حال جذاب تولید کنند.

حجت الاسلام علی قهرمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به این که تفاوت تمدنی و فرهنگی ما با غرب یک مساله بسیار مهم و جدی و غیرقابل انکار است، اظهار داشت: در واقع ما یک چالش اساسی با فرهنگ و تمدن غربی داریم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این چالش عملاً به یک نبرد تبدیل شده است.

وی افزود: ما در برابر قطب مادی غرب مباحث معنوی را داریم؛ البته منظور در این جا مبناست یعنی ما از پول خرج می کنیم برای معنویت مثل پدیده عظیم اربعین که نمود این معنویت نگری است که افراد حاضر می شوند در راستای اهداف متعالی همه چیز خود را در راه خدا و امام حسین (ع) خرج کنند.

وی همچنین گفت: از سویی باید توجه داشت که اساساً در نگاه غرب آخرالزمان پدیده شر است و از نگاه ما بر اساس آموزه های ناب مهدوی یک پدیده خیر به شمار می رود که باعث فلاح و رستگاری انسان می شود.

کپی برداری برخی فیلم های هالیوودی از مفاهیم متعالی ژانر دفاع مقدس

این فعال و مدرس فضای مجازی بیان داشت: همچنین ما شهادت طلبی را به عنوان یک مساله خوب در فرهنگ و مکتب خود داریم اما آن ها از مرگ می ترسند، هر چند که در سال های اخیر در برخی فیلم های هالیوودی نیز شاهدیم که مفهوم ایثار و شهادت را از ژانر دفاع مقدس ما کپی زده اند ، اما با این حال مباحثی مثل ایثار و شهادت و از خودگذشتگی جزو مبانی تمدنی ماست که به این شکل جایی در فرهنگ و تمدن غربی ندارد.

وی افزود: بنابر این مشخص می شود که در عرصه مباحث معنوی و نیز مادی تفاوت های جدی میان این دو نگاه و رویکرد تمدنی وجود دارد، به عنوان مثال ما شایسته سالاری درجامعه را بر اساس ضوابطی قبول داریم نه منفعت شخصی، ضمن آن که باید در نگاه ما عدالت توحیدی مطرح باشد و حال آن که در نگاه و رویکرد غربی ، قضایا به شکل دیگری است.

حفظ مبانی تمدنی اسلامی؛ لازمه حراست از هویت دینی
حجت الاسلام قهرمانی همچنین تاکید کرد: نکته حایز اهمیت دیگر که اتفاقاً در بیانات متعدد مقام معظم رهبری نیز به آن ها به تصریح اشاره می شود این است که ما برای حفظ و تقویت هویت دینی و انقلابی خود باید این مبانی تمدنی را حفظ کنیم و گرنه دچار انحراف و استحاله شده و در دامان لیبرال سرمایه داری می اُفتیم، مثل قضیه بانکداری که متاسفانه در برخی جاها واقعاً ما گرفتار بانکداری توأم با ربا شده ایم هر چند که اسمش بانکداری اسلامی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که ما در داخل کشورمان ظرفیت ها و فرصت هایی همچون دفاع مقدس و عقبه انقلاب اسلامی را داریم که سرقله های عظیم معنویت به شمار می روند، گفت: برای پیروزی و تداوم این انقلاب خون های مطهر شهدا بر زمین ریخته شده و مردم همین کوچه و بازار به دفاع از نظام اسلامی پرداخته اند که از دل سرگذشت این ها می توان بهترین و جذاب ترین درام ها و قصه ها را استخراج کرد و در قالب های متعدد هنری همچون فیلم و سریال به مخاطب نشان داد.

زندگی قهرمان های تاریخ انقلاب را قصه و فیلم کنیم

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب همچنین ابراز داشت: ما در تاریخ انقلاب اسلامی رییس جمهوری داشته ایم که از دست فروشی به چنین جایگاه بالایی رسیده و خودش در زمان حیات می گوید هنوز آن لباس دست فروشی را نگه داشته ام تا یادم نرود که چه بوده و کجا بودم، یا وزیری مثل شهید تندگویان را داشته ایم و که در عین پست مهمی که داشته به دفاع از مردم می شتابد و در نهایت اسیر شده و به شهادت نائل می گردد.

وی افزود: یا مثلاً ما مرد هزار چهره انقلاب شهید سید علی اندرزگو را داشته ایم که 15 سال بدون شناخته شدن از سوی ساواک به فعالیت انقلابی می پرداخته و مُدام در تعقیب و گریز بوده و باید بیش از پیش زندگی و سرگذشت این قهرمان های بزرگ تاریخ انقلاب را در قالب فیلم و سریال به مخاطبان امروزی که انقلاب و دفاع مقدس را درک نکرده اند، نشان دهیم.

ضرورت پرهیز از کلیشه گرایی در تولید آثار هنری

وی تاکید کرد: در حوزه سبک زندگی شهدا و چهره های شاخص انقلاب هر چند که بعضاً کارهایی ساخته شده و به نمایش درآمده اما ما باید بیش از این ها روی این موضوعات و به خصوص مباحثی چون ساده زیستی، پرهیز از تشریفات و تجملات، عدالت گرایی، اخلاص و مردم داری کار کنیم و در تولید آثار هنری به خصوص از کلیشه ها با چاشنی فعالیت خلاقانه عبور کنیم.

حجت الاسلام قهرمانی همچنین با تاکید بر این که اساساً عمیق ترین و زیرین ترین لایه رسانه های تصویری و برخط ، لایه سبک زندگی است، گفت: واقعاً باید برای ما جای این سوال مطرح باشد که چرا هالیوود بیش از صد سال است که بر اساس نگاه و رویکرد تمدنی و فرهنگی غرب و به خصوص آمریکا، این لایه را حفظ کرده و بلکه توسعه داده اما ما چندان در این باره کار نکرده ایم و حتی در فیلم های جنگی نیز بیشتر تیر و تفنگ را نشان داده ایم تا آن منش و سبک زندگی که رزمنده را فناء فی الله می کرد و با روحیه بالا او را به نبرد دشمن می فرستاد.

باید به سبک زندگی شهدا، نگاه عمیقی داشته باشیم

وی افزود: بی شک این نوع از سبک زندگی ریشه در تربیت خانوادگی فرد داشته که بر اساس ایثار و از خودگذشتگی و رشادت شکل گرفته و باید این ها را در فیلم ها و سریال ها پررنگ کنیم چرا که به درد امروز جامعه ما همین مباحث می خورد.

سبک زندگی ایمانی را در سریال ها نشان دهیم

وی در ادامه با تاکید بر لزوم به نمایش درآمدن سبک زندگی ایمانی در سریال های تلویزیونی خاطرنشان کرد: از سویی می بایست مبانی تمدنی و فرهنگی اسلامی و انقلابی در رسانه های ما به خصوص سریال ها مورد توجه قرار گیرد؛ برخی جوان ها که ظاهر دینی هم ندارند می بینیم که در مراسم های معنوی مثل اعتکاف و راهیان نور و یا در پیاده روی اربعین فعال هستند و حضور جدی دارند و لذا باید این ها را ما سوژه فیلم و سریال قرار دهیم.

این مدرس سواد رسانه ای و فضای مجازی بیان داشت: هالیوود در صد سال اخیر راجع به بحث منجی گرایی البته منجی های دروغین و قلابی و مفهوم آخرالزمان بسیار کار کرده و جای طرح این سوال وجود دارد که به راستی ما چند فیلم و سریال در ژانر های مختلف در این رابطه که اشاره به آینده روشن پر از امید داشته باشد، تولید و عرضه کرده ایم.

تصویرگری صرف از فلاکت و سیاهی؛ هنر برخی فیلمسازان ایرانی!

وی تصریح کرد: واقعاً جای بسی تاسف است وقتی می بینیم برخی فیلمسازان ایرانی به جای توجه به این همه ظرفیت ها و فرصت هایی که در کشور وجود دارد، صرفاً در فیلم های خود به دنبال نشان دادن فقر و فلاکت و سیاهی هستند و حال آن که باید در کنار پرداختن به آسیب ها و مشکلات، ظرفیت ها و نقاط قوت را نیز به نمایش درآورد.

حجت الاسلام قهرمانی همچنین گفت: انقلاب اسلامی ایران پس از چهل سال همچنان حرف های جدی برای مردم دنیا دارد و اصل نظام و انقلاب و نیز مدیریت و سبک زندگی زاهدانه ، عارفانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری از مهم ترین مسایل است که باید مورد توجه اهالی هنر و فرهنگ قرار گیرد.

سوژه های بسیاری داریم که از آن ها غافلیم!

وی افزود: حقیقتاً ما در داخل سوژه های بسیاری از زندگی و حماسه شهدای هسته ای و موشکی و مدافع حرم و غیره داریم که متاسفانه بهای چندانی به این موضوعات نداده ایم و باید در این خصوص یک بازنگری داشته باشیم.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب اظهار داشت: همین بحث جدی تمدن نوین اسلامی که مدنظر رهبر معظم انقلاب هم هست از آن مسایل بسیار مهمی است که باید بر مبنای نگاه و امید به آینده مورد توجه قرار گیرد و ما با پشتوانه های فکری و پژوهشی عمیق فیلم هایی بسازیم که کمک کند مردم به آینده امیدوارتر باشند
وی گفت: لازم است که با نگاه به سبک زندگی اسلامی و ایمانی این آینده نگری و امید به آینده را در جامعه ترویج دهیم و به این وسیله کاری کنیم که آن تمدن نوین، سریع تر شکل بگیرد و این را هم باید بدانیم که با وجود همه سنگ اندازی ها و فتنه انگیزی های دشمنان و ایادی آن ها، قطار انقلاب به راه خود ادامه می دهد و انشاالله زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریت خواهد شد.

تولید جریان و گفتمان؛ رسالت مهم رسانه متعهد و انقلابی

وی افزود: به هر صورت کارکرد مهم رسانه خاصه رسانه متعهد و انقلابی این است که باید تولید جریان و گفتمان کند و مردم را در مسیر آرمان ها و گذر از پیچ مهم تاریخی بر اساس همان مولفه ها و شاخصه های تمدن و فرهنگ اسلامی و انقلابی، هدایت و راهنمایی کند

حجت الاسلام قهرمانی در خاتمه سخنان خود بیان داشت: واقعیت آن است که در دوره اخیر با وجود رییس جمهوری چون ترامپ در آمریکا، ضعف و شکنندگی فرهنگ غرب با وجود تکیه شان به همه  سرمایه های اقتصادی و رسانه ای و نظامی بیش از پیش مشهود است و با همه قلدری ترامپ حرفش دیگر در بین مردم دنیا چندان خریداری ندارد و به قول معروف این عربده ها نه از مستی که از ضعف و زبونی و خواری است.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha