پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فریدن

حوزه/ نشست اخلاقی با محوریت تفسیر آیات نخست سوره عنکبوت، در مدرسه علمیه الزهراء(س) فریدن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»‌ از اصفهان، حجت الاسلام امراله میسائی، از اساتید حوزه، در نشست اخلاقی با محوریت تفسیر آیات نخست سوره عنکبوت، در مدرسه علمیه الزهراء(س) فریدن، گفت: هنگام تلاوت قرآن باید به ترجمه، تفسیر و تدبیر آیات نیز توجه کرد.

وی، یکی از علل نامگذاری سوره عنکبوت را، آیه ۴۱ این سوره دانست و گفت: سوره عنکبوت شامل 69 آیه است که در آیه 41 این سوره خداوند متعال به خانه عنکبوت اشاره می نمایند.

حجت الاسلام میسائی ادامه داد: آیه دوم سوره عنکبوت به این اشاره دارد که مردم گمان می کنند زمانی که شهادتین را بر زبان جاری کردند کافی است و دیگر آزمایشی از سوی خداوند وجود ندارد، کلمه یفتنون از ریشه فتنه گرفته شده است و فتنه ای که در قرآن بیان شده است همان آزمایش است، کلمه فتنه در لغت به معنی گداختن طلا در کوره است که طلای خالص را از ناخالص جدا می کند و آزمایشی هم که از سوی خدا انجام می شود همان جدا سازی انسانهایی است که ایمان کامل دارند و آنهایی که ایمان کامل ندارند.

استاد حوزه افزود: در آیه سوم به این نکته اشاره دارد که آزمایش فقط برای مسلمانان نیست، بلکه همه انسانها آزمایش می شوند همانطور که قوم های پیش نیز آزمایش شدند مانند قوم حضرت نوح(ع)، قوم حضرت صالح(ع) و دیگر انسانها.

وی خاطرنشان کرد: در آیه چهارم این سوره خداوند می فرمایند: آیا انسان های گنهکار راه فراری دارند، نه اینطور نیست همانطور که حضرت علی(ع) در دعای کمیل می فرماید: «لایمکن الفرار من حکومتک» از حکومت خدا چگونه فرار کنم؟ آیا امکان فرار دارم ؟ به کجا می توانم فرار کنم؟ به هیچ عنوان انسان نمی تواند از سلطه خداوند فرار کند.

حجت الاسلام میسائی گفت: آیه پنج این سوره به لقاء الله اشاره دارد و لقاء الله به معنای دیدار خداوند است. امام علی(ع) می فرماید: منظور همان روز قیامت است، البته نه دیدن با چشم سر، بلکه در قیامت روح و تسلط روح است، در این آیه به این اشاره می کند که خداوند گفتار و افکار ما را می داند و دیدار خداوند هم قطعی است که برای مومنین و هم برای کافران. انسان باید بر افکارش تسلط داشته باشد  تلاش نماید. البته این تلاشی که در دنیا انجام می دهیم برای خودمان است و خداوند به تلاش ما نیاز ندارد.

وی اظهار کرد: آیه 7 سوره عنکبوت اشاره به عمل صالح دارد که عمل صالح باعث می شود گناهانمان از بین می رود. ایمان و عمل صالح مانند پرنده ای است که دو بال دارد  و به هر دو بال احتیاج دارد و اگر یکی از این بال ها نباشد پرنده نمی تواند پرواز نماید، پس ایمان و عمل صالح هر دو لازم هستند.

استاد حوزه  در پایان با اشاره به آیه 8 سوره عنکبوت گفت: این آیه درباره احسان به والدین است، اولین حکم این آیه برای تمامی انسانها حتی غیرمسلمان احسان به والدین است، البته اطاعت از پدر و مادر حد و مرز دارد و حد و مرز آن تا جایی است که اطاعت از والدین تو را از دین خارج ننماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha