جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ درس خارج فقه آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مسجد اعظم قم

حوزه/ با «چهارشنبه های حوزوی» رسانه رسمی حوزه در قالب گزارشی از بیانات مراجع عظام تقلید در دروس خارج روز چهارشنبه این هفته همراه شوید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مرسوم است که مراجع عظام تقلید در ابتدا یا انتهای دروس خارج چهارشنبه خود، سخنانی درباره مسائل روز جامعه داشته و به بیان حدیثی اخلاقی می پردازند که «حوزه نیوز» در کنار انتشار جداگانه سخنان این بزرگان، در قالب «چهارشنبه های حوزوی» نیز گزارشی از این بیانات ارائه می نماید.

 

در درس خارج اصول بیان شد؛

پاسخ آیت الله العظمی سبحانی به مطلب یکی از روزنامه ها

 

حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم به آیه 15 سوره فاطر اشاره کردند و گفتند: خداوند در این آیه فرمودند: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ/ ای مردم شما (همگی) نیازمند به خدائید؛ تنها خداوند است که بی‌نیاز و شایسته هر گونه حمد و ستایش است!».

ایشان ابراز داشتند: یکی از آثار ایمان، تسلیم است؛ ما باید در مقابل احکام شرع حالت تسلیمی پیدا کنیم؛ اگر فلسفه آن را فهمیدیم که چه خوب؛ اما اگر فلسفه این حکم را نفهمیدیم، نباید با عقل کوچک خود در آن حکم دستکاری کنیم.

این مرجع تقلید به آیه 36 سوره احزاب اشاره کردند و خاطرنشان ساختند: خداوند در این آیه بیان داشته است: «وَ مَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا/ هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند، اختیاری (در برابر فرمان خدا) داشته باشد؛ و هر کس نافرمانی خدا و رسولش را کند، به گمراهی آشکاری گرفتار شده است!».

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: ما طلاب امام صادق علیه السلام باید حالت تسلیم در مقابل وحی داشته باشیم؛ وحی خطاپذیر نیست؛ عقل ما خطاپذیر است.

معظم له بیان داشتند: در برخی نوشته جات حالت غیرتسلیمی مشاهده می شود که خلاف قرآن است؛ می گویند ما فتوای عقلانی داشته باشیم که ما جواب می دهیم مخالف این حرف نیستیم؛ اما فتوای وحیانی چطور؟ آیا فتوای وحیانی مقدم نیست؟ عقل در این فتوای وحیانی هم وجود دارد.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشتند: دو روز قبل یکی از جوانان روزنامه ای به بنده داد که در آن نوشته بودند باید تبعیض ها بین زن و مرد از بین برود؛ این آقا فرق بین تبعیض و تفاوت را متوجه نشده است؛ تبعیض در اسلام محکوم است؛ اما تفاوت محکوم نیست؛ بین 5 انگشت ما تفاوت وجود دارد؛ اما محکوم نیست.

ایشان در پایان ابراز داشتند: مسئولیت مرد غیر از مسئولیت زن است؛ هر دو رکن و محترم هستند؛ اما مسئولیت ها تابع ساختمان مزاج است؛ بنابراین اگر تفاوت ها را از بین ببریم، ساختمان مزاج را توجه نکرده ایم.

لینک خبر: http://hawzahnews.com/detail/News/470868

----------------------------------------------

 

انتقاد صریح آیت الله العظمی مکارم از بی توجهی برخی فعالان اقتصادی به وضع معیشتی جامعه

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم اظهار داشتند: نمی خواستم امروز در مسائل روز سخنی بگویم، چون گوش شنوا کم است؛ چرا انسان حرف حساب را به کسانی بگوید که گوش شنوا ندارند؛ ارزش حرف کم می شود.

ایشان ابراز داشتند: امروز داد مردم از بی انصافی گروهی از تجار و کسبه درآمده است که پشت سر هم اجناس را گران کرده و به فکر مردم نیستند.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: اصلا چرا در یک کشور اسلامی باید تعزیرات وجود داشته باشد؟ یک کاسب و تاجر مسلمان بدون احتیاج به تعزیرات باید به وظیفه خود عمل کند؛ اما مشاهده می کنیم که به مأمور تعزیرات می گویند ما جریمه را می پردازیم؛ اما قیمت خود را پایین نمی آوریم.

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: اگر کار به اینجا برسد، واقعا رسوایی است؛ ما مسلمانیم و دم از پیروی امیرمؤمنان(ع) می زنیم؛ جامعه ای ترقی می کند که همه افراد به فکر یکدیگر باشند؛ اگر هر کسی بخواهد در این وانفسا کیسه خود را پر کند (کما اینکه خیلی ها اینطور هستند)، جامعه پیشرفت نخواهد کرد و عقب می ماند.

معظم له بیان داشتند: چرا برخی از افراد فقط به فکر خود هستند؟ در رسانه ها آمده است که شخصی30 هزار میلیارد تومان به جیب زده است؛ همه باید بدانیم که روزی فرا می رسد که باید جوابگو باشیم؛ خدا را در نظر بگیریم و او را ناظر اعمال خود بدانیم.

ایشان در بخش دیگر از سخنان خود به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کردند و گفتند: حضرت در این حدیث فرمودند: «تواضعوا لمن تعلّمون منه و تواضعوا لمن تعلّمونه و لا تکونوا جبابرة العلماء/ با استاد و با شاگرد خود تواضع کنید و دانشمندان سرکش مباشید».

این مرجع تقلید ابراز داشتند: تواضع در مقابل همه خوب است؛ اما در مقابل علم، عالم، متعلم و معلم موقعیت دیگری دارد؛ این مباحث اخلاق اسلامی است که مؤثر در پیشرفت کار است.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان ساختند: بی تواضعی سبب عقب ماندگی در درس و تحصیل می شود؛ تواضع میان استاد و شاگرد سبب رونق یافتن محافل علمی خواهد شد

این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: خوشبختانه در حوزه های علمیه این معنا از قدیم الایام بوده و مثال و داستان های بسیاری برای آن وجود دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشتند: بنده استادی داشتم که در زمستان کیسه بزرگی از خرده چوب ها را پر کرده بود و به کلاس آورد تا شاگردان گرم شوند؛ همچین رابطه ای میان استاد و شاگرد وجود داشته است.

ایشان اظهار داشتند: یکی از مسائل مربوط به تواضع این است که اگر شاگرد حرف اساسی زد، استاد بپذیرد؛ ما اساتیدی را دیدیم که در کنار پذیرش اشکالات، پروبال نیز به این نظرات داده و آن را به صورت کامل قبول می کردند؛ البته اگر هم آن نظر دارای اشکال بود، اشکالات را رفع می کردند.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: امیدواریم سنتی که در حوزه ها بوده، همچنان پررنگ بماند و سبب پیشرفت علم، دانش، تعلیم و تعلم شود.

لینک خبر: http://hawzahnews.com/detail/News/470872

---------------------------------------

 

آیت الله العظمی نوری همدانی :

بی توجهی مسئولان به مردم برخلاف معارف قرآن است/ مسئولان جلسات خود را خارج وقت اداری برگزار کنند

 

حضرت آیت الله نوری همدانی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به یکی از خطبه های امام علی علیه السلام اشاره کردند و گفتند: حضرت در این خطبه فرمودند: «وَ أَعْظَمُ مَا افْتَرَضَ - سُبْحَانَهُ - مِنْ تِلکَ الْحُقُوقِ حَقُّ الْوَالِی عَلَی الرَّعِیةِ، وَحَقُّ الرَّعِیةِ عَلَی الْوَالِی، فَرِیضَةٌ فَرَضَهَا اللَّهُ - سُبْحَانَهُ - لِکُلٍّ عَلَی کُلٍّ، فَجَعَلَهَا نِظَاماً لِأُلْفَتِهِمْ، وَعِزّاً لِدِینِهِمْ. فَلَیسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِیةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلاَةِ، وَلَا تَصْلُحُ الْوُلاَةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِیةِ/ و در میان حقوق الهی بزرگ ترین حق، حق رهبر بر مردم، و حق مردم بر رهبر است، حق واجبی که خدای سبحان، بر هر دو گروه لازم شمرد، و آن را عامل پایداری پیوند ملّت و رهبر، و عزّت دین قرار داد؛ پس رعیت اصلاح نمی‏شود جز آن که زمامداران اصلاح گردند، و زمامداران اصلاح نمی‏شوند جز با درستکاری رعیت».

ایشان ابراز داشتند: حق بزرگی میان مسئولین و مردم وجود دارد و باید ارتباط میان همدیگر وجود داشته باشد؛ بی اعتنایی به مردم بر خلاف معارف اسلامی است.

این مرجع تقلید به داستان صفوان جمال و علی بن یقطین در زمان امام موسی کاظم علیه السلام اشاره کردند و گفتند: مسئولین باید از این داستان درس بگیرند و بر مردم سخت نگیرند؛ نشستن بر پشت میز و فاصله قراردادن میان خود و مردم، درست نیست.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان ساختند: اداره جات خانه ملت است و باید به مردم وقت داد و مشکل آنان را حل کرد؛ نه اینکه بگویند فلان مسئول در جلسه است و از ورود مردم جلوگیری کنند؛ مسئولان جلسات خود را در خارج از وقت اداری برگزار کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان تصریح کردند: مسئولان باید در بین مردم باشند و امام راحل فرمودند: اگر مسئولین در میان مردم نباشد آن روز، روز سقوط است.

لینک خبر: http://hawzahnews.com/detail/News/470889

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha