جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ سومین بزرگداشت شهدای مدافع حرم مدرسه علمیه فاطمی

خطیب حوزوی گفت: ایران اگر امروز عزتمند و مقتدر است به برکت همین جهاد فی سبیبل الله می باشد که در عرصه های مختلف چون علمی و ایثار گری، گوی سبقت را از جوامع انسانی ربوده و این نیز از خصوصیات مذهب شیعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام محمد میرزا محمدی چهارشنبه شب در سومین یادواره شهدای مدافع حرم مدرسه علمیه فاطمی قم که در این مدرسه برگزار شد، اظهار داشت: قرآن در سوره نساء آیه 95 یکی از مهم ترین ملاک های برتری و افضلیت در جامعه مؤمنین را موضوع جهاد فی سبیل الله معرفی می کند.

وی با بیان اینکه این آیه تفاوت های دو گروه مجاهدین و قاعدین را ذکر می کند گفت: به تعبیر آیت الله جوادی آملی قاعدین جبهه گریز ها هستند، در عین اینکه این ها در جامعه ایمانی به سر می برند و مشرک و کافر هم نیستند، ولی در یک امتحان الهی جا زدند و شانه خالی کردند.

این خطیب حوزوی با اشاره به اینکه این آیه برتری مجاهدین بر قاعدین را به صراحت بیان می کند، خاطرنشان کرد: قرآن مجاهدین بر قاعدین را دو نقطه مقابل هم قرار می دهد این در حالی است که قاعدین هم در زمره جامعه مجاهدین هستند.

وی با بیان فضیلت هایی که حضرت علی(ع) در خصوص جهاد فی سبیل الله مطرح نمودند گفت: جهاد فی سبیل الله لباس تقوا که بهترین لباس و توشه در قیامت است.

حجت الاسلام میرزا محمدی ادامه داد: ویژگی دیگر که حضرت فرمودند  این است که جهاد فی سببل الله سپر مطمئن و زرهی است که هر کسی آن را بر تن کرد حراسی ندارد.

وی افزود: چه بسیار کشور هایی که به جای جهاد فی سبیل الله به بیعت با طاغوت درست دراز کردند و چه کشور هایی که به جای تقوا لباس ذلت و خاری به تن کردند؛ اگر کسی و کشوری این نوع جهاد را بدون داشتن عذری  ترک کرد هفت  بلا گریبان آن ها را می گیرد.

عزتمندی امروز ایران به برکت جهاد فی سبیل الله است

این خطیب حوزوی توضیح داد: ایران اگر امروز عزتمند و مقتدر است به برکت همین جهاد فی سبیبل الله می باشد که در عرصه های مختلف چون علمی و ایثار گری گوی سبقت را از جوامع انسانی ربوده و این نیز از خصوصیات مذهب شیعه است.

وی گفت: پیغمبر اسلام(ص) در این خصوص بیان داشتند انسان هایی که جهاد فی سبیل الله را بدون عذر و بهانه ترک می کنند منافق از دنیا می روند.

حجت الاسلام میرزایی بیان کرد: امیر المؤمنین(ع) در خطبه 27 نهج البلاغه می فرمیاند جامعه ای که جهاد فیی سبیل الله را ترک می کنند خداوند انان را به خاری و ذلت مبتلا می کند و ما امروز این خاری را در جوامع عرب اطراف خود مشاهده می کنیم.

جامعه ای که جهاد فی سبیل الله را ترک کند از نعمت عقل و بصیرت محروم می شود

وی ابراز کرد: دومین ویژگی که برای ترک کنندگان جهاد بر شمرده اند این است که ان ها با خود و دیگران درگیر اند و از طرف جوامع دیگر به شدت مورد هتک حرمت قرار می گیرند و مهم تر از همه اینکه ان جامعه و فردی که جهاد فی سبیل الله را ترک می کند از نعمت عقل و بصیرت محروم می شوند.

این خطیب حوزوی گفت: در جامعه ای که جهاد جایی ندارد انصاف به دور است و انصاف در این جامعه دیده نمی شود و حق و باطل جای هم را می گیرند.

وی با بیان اینکه قاعدین همیشه  بیشترین ضربه را به جامعه زدند مانند ابو موسی اشعری و سعد بن ابی وقاص ها  افزود:  در کشور و در زمان دفاع مقدس هم این افراد بودند و بسیار امام  راحل را اذیت کردند، پذیرش قطعنامه را مطرح کردند و در زمان انرژی هسته ای هم گرسنگی مردم را به انرژی هسته ای گره زدند.

کار جهادی بن بست ندارد

حجت الاسلام میرزا محمدی با بیان اینکه قرآن می فرماید جهاد بن بست ندارد افزود: گرفتاری عمرانی که دولت ها در طول چهل سال با این همه امکانات نتوانستند حل کنند، دانشجویان و طلاب جهادی توانستند آن را حل کنند، لذا اگر در شئون فردی و اجتماعی به بن بست برسیم، معلوم می شود جنس کار ما جهادی نیست.

امروز در عرصه طلبگی و علمی جهاد فی سبیل الله کم داریم

وی با بیان اینکه امروز در عرصه طلبگی و در عرصه علم جهاد فی سبیل الله کم داریم  تصریح کرد: بزرگان ما در حوزه هم همانند ما مشکلاتی داشتند اما ان ها برای رضای خدا درس می خواندن و تلاش می کردند و به تبلیغ می پرداختند و ما نیز باید همواره ان ها عمل کنیم و بدانیم همیشه مشکلات وجود دارد و بدانیم ولی نعمت ما سربازان خود را هرگز فراموش نمی کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha