جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مهریه

حوزه/ برگزیده جشنواره علامه حلی گفت: تغییر جنسیت زن و شوهراز مسائل مبتلا به جامعه است که آثار فقهی و حقوقی در پی دارد و در این پژوهش به آن پرداخته شده است.

زهرا ناظریان حائز رتبه دوم جشنواره علامه حلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، با اشاره به مسئله تغییر جنسیت که یکی از موضوعات بحث برانگیز در دهه های اخیر در جوامع بشری است، گفت:  برخی انسان ها به خاطر مشکلات جسمی یا روانی اقدام به عمل تغییرجنسیت می کنند و اگر این عمل مابین زن و شوهر صورت گیرد، آثاری در فقه و حقوق به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: فقها برای حرمت یا مشروعیت عمل تغییرجنسیت اختلاف نظر دارند، برخی از آنان معتقدند انجام عمل تغییر جنسیت مفاسدی را به دنبال دارد در نتيجه کار حرامی است و برخی فقها آن را درمان نوعی بیماری می‌دانند، پس قائل به جواز هستند که افراد با انجام این عمل، جنسیت نهفته خود را آشکار کنند.

ناظریان با بیان اینکه با انجام این عمل احکام فقهی و آثار حقوقی افراد در خانواده تغییر می‌کند،که با توجه به اهمیت موضوع در دهه های اخیر نیاز به بررسی و روشنگری دارد اظهار داشت: یافته تحقیق پایانی سطح دو اینجانب نشان می دهد که پس از انجام عمل تغییرجنسیت آثار فقهی _حقوقی مالی و غیر مالی اشخاص در خانواده تغییر می‌کند، به عنوان مثال می‌توان اشاره کرد به مباحثی از جمله ارث، مهریه، نفقه، دیه، عده، ولایت و سرپرستی فرزندان و.... که برای هر کدام از موارد ذکر شده به احکام فقهی و آثار حقوقی آن پرداخته شده است.

وی افزود: این اثر بنده به خاطر اینکه در مورد یکی از مسائل مبتلابه امروزه بسیاری از خانواده ها می باشد و به صورت کاملا شفاف و اصولی نوشته شده و به بسیاری از سوالات ذهنی افراد مبتلا به پرداخته شده تمایز ویژه ای پیدا کرده است و نهایتا به عنوان دومین اثر برگزیده هشتمین جشنواره علامه حلی در سطح استانی انتخاب شد.

ناظریان ادامه داد: مسئله مهریه در اسلام بسیار مسئله با اهمیتی است و با توضیحات و تفصیلات زیادی روبرو است که با تغییر جنسیت احکام وتکالیف مربوط به مهریه در زندگی تغییر می‌کند، به این که در عقد موقت باشد یا دائم و این تغییر مربوط به زوج باشد یا زوجه بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه در یکی از فصول این تحقیق به بیان مباحثی که پس از عمل تغییر جنسیت  همچون تأثیر تغییر جنسیت بر روابط زوجین، تغییر جنسیت و مسئله ولایت و سرپرستی فرزندان، تغییرجنسیت ومسئله عده، تغییر جنسیت و عناوین خانوادگی، مسئله حق سکونت پس از تغییر جنسیت، مسئله قیومیت مرد پس از تغییرجنسیت پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه ولایت به معنی عام سلطه ای است که شخص بر مال و جان دیگری پیدا می‌کند و شامل ولایت پدر و جد پدری و پیامبر و حاکم نیز می شود تصریح کرد:  در صورتی که پدر یا مادر تغییر جنسیت بدهند ولایت و سرپرستی کودکان طبق شرایطی تغییر می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طاهری IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    1 1
    با سلام لطفا خانم ناظریان ابتدا تکلیف 4000 نفر زندانی مهریه و دهها هزار نفری که درگیر اعسار و تقسیط و توقیف اموال بابت مهریه هستند را مشخص کنند و سپس به فکر حدود بیست نفر که در کل ایران تغییر حنسیت داده اند بپردازند . ما یاد گرفته ایم که متاسفانه همیشه اصل را رها کنیم و به فرعیات بپردازیم