پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خبر گزاری حوزه

حوزه/ طلبه پژوهشگر حوزه علمیه خراسان گفت: برای ساخت تمدن نوین اسلامی، اساسا ترسیم حوزه آینده بحث اساسی می باشد و امروز در جامعه فقه کاربردی، ساختار ساز و تمدن ساز باید جایگاه خود را پیدا کند و آینده حوزه های علمیه را بسازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام قرائی، از پژوهشگران حوزه علمیه خراسان، در نشست تخصصی «حوزه علمیه و آینده» در حاشیه دهمین نمایشگاه دستاوردهای علمی پژوهشی حوزه علمیه خراسان گفت: باید نسبت حوزه علمیه با آینده ایران و جهان و همچنین آینده محتمل و مطلوب برای حوزه علمیه خراسان را سنجید.

وی با اشاره به عملکرد حوزه علمیه خراسان در جامعه آینده و نقش حوزویان در این راستا تصریح کرد: فهم من از فضای حوزه این را می رساند که پیشانی ورود حوزه علمیه خراسان به جامعه، فقه است اما هر فقهی نمی تواند موثر واقع شود و به واقع فقه، ناظر به جامعه و تمدن اسلامی بوده و اساس فقه با تمدن سازی در جامعه اسلامی گره می خورد.

این پژوهشگر حوزه علمیه خراسان با بیان این که در حوزه های آینده، فقه نظام اداره جامعه را برعهده گرفته و وارد فضای کاربردی خود می شود، ابراز کرد: امروز ورود حوزه های علمیه به جامعه ورود استصوابی است یعنی اساسا ورود حوزه به جامعه اسلامی کار کارشناسی شده بوده که در کنار ساختارهای جامعه ورود کرده اما ورود نظامساز و کاربردی حوزه نیز باید برقرار شود.

حجت الاسلام قرائی با بیان این که عملا امروز حوزه در غایت حرکت خود در راستای تمدن سازی ورود کرده و منابعی را نیز برای اداره جامعه اسلامی در دسترس دارد، خاطر نشان کرد: بناست حوزه های علمیه در آینده وارد فضای نظامسازی شوند و نقطه مشترک تمدن، کشور و دولت اسلامی دقیقا همین ساختار سازی است که از گستره کوچک تر آغاز شده و توسعه پیدا می کند.

وی با بیان این که برای ساخت تمدن نوین اسلامی، اساسا ترسیم حوزه آینده بحث اساسی می باشد، خاطر نشان کرد: امروز در جامعه فقه کاربردی، ساختار ساز و تمدن ساز باید جایگاه خود را پیدا کند و آینده حوزه های علمیه را بسازد.

این پژوهشگر حوزه علمیه خراسان با بیان این که نقش حوزه های علمیه ساخت آینده جهان اسلامی است، عنوان کرد: انقلاب اسلامی عملا همه نقاط ژئو پلیتیک را دگرگون کرد و امروز هندسه قدرت آنچنان تغییر کرده که می توانید اذعان کنید رفتار غلط تبلیغی غرب برای مردم رسوا شده و مولفه های قدرت دنیای غرب نیز به همت انقلابیون متلاشی شده است.

حجت الاسلام قرائی با بیان این که باید حوزه های علمیه در راستای تمدن سازی تلاش کنند، افزود: حوزه ها باید خلاقانه عمل کرده و بدانند آینده منتظر حرکت و عمل آنان نمی ماند؛ بنابراین باید در عرصه نظامسازی در فقه ورود کرده و تحول ایجاد کنند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha