چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
قاسم روانبخش

حوزه/ امروز همه دولت های منطقه و فرامنطقه ای قبول دارند که ایران کشور پیشرفته و قدرتمند منطقه است و در خیلی شاخص ها از بقیه کشور ها جلوتر هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین قاسم روانبخش در هیأت شهدای روحانی و طلبه منطقه رفسنجان و انار که در قم برگزار شد،در سخنانی گفت: باید میان پیشرفت و ساخت و ساز تفاوت قائل شد،کشوری دارای امکانات و ساخت و ساز است، ولی پیشرفته نیست مثل عربستان سعودی که شهرهای زیبائی ساخته  ولی این پیشرفت نیست چرا که همه این ها را دیگران ساخته اند.

وی افزود: کشوری را پیشرفته می نامند که روی پاهای خود و با اتکا به نیروی درونی، خود را بسازد. جمهوری اسلامی یک کشور پیشرفته است، چرا که در مرزهای علمی خودش در حال رشد و پیشرفت است. پیشرفت زمانی است که آن دانش را نتوان از آن کشور گرفت و دانشی بومی باشد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با بیان این که 40 سال برای پیشرفت زمان زیادی نیست بیان داشت: خیلی از کشورها 100 از جمله کشورهای غربی یک قرن طول کشید تا به پیشرفت مد نظر خودشان رسیدند. پس ما سرعت پیشرفتمان بیشتر از آنهاست در حالی که آنها موانع هم نداشتند و ما با بسیاری از موانع روبرو هستیم.

وی با اشاره به  علت نارضایتی مردم در حالی که در گذشته های نه خیلی دور امکانات بهداشتی و رفاهی مردم بسیار پایین بود، در شرایطی که امروز مردم امکانات بسیار بیشتری دارند، گفت: علت اصلی این است که مردم در سال های گذشته پذیرفته بودند که یک شکاف طبقائی در جامعه وجود دارد و یک دسته بودند که از امکانات بهره می بردند و بقیه مردم حتی حق داشتن آنها را هم نداشتند، امّا بعد از انقلاب مردم به این برداشت صحیح رسیدند که همه مردم باید بصورت مساوی و عادلانه از امکانات استفاده کنند و زمانی که امکانات در سطح عموم مردم بعد از انقلاب گسترش یافت، کم کم سطح توقعات هم بیشتر شد. در برخی دولت ها این سطح توقعات در جامعه گسترش یافت و با مانور تجمل این را دامن زدند.

حجت الاسلام والمسلمین روانبخش در ادامه با بررسی کارآمدی نظام و در تعریف کارآمدی گفت:

موفقیت در تحقق اهداف با توجه به امکانات و موانع تعریفی است که درباره کار آمدی می توان بیان داشت، بنابراین کارآمدی هر پدیده بر اساس سه شاخصه اهداف، امکانات، و موانع آن پدیده مشخص می گردد، هر قدر پدیده ای با توجه به سه شاخص مذکور در تحقق اهدافش موفق باشد به همان مقدار کار آمد است. پس برای شناخت کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی باید به این سه شاخص توجه شود.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی با توجه به اهداف و با توجه به موانعی که وجود دارد نظام کارآمدی بوده است افزود: بزرگترین هدف جمهوری اسلامی خروج از الحاد و گسترش توحید، حفظ استقلال و دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر دول استکباری است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، اظهارداشت: یکی از موانع داخلی وجود غربگرایانی است که در پست های دولتی و حکومتی قرار دارند. کسانی که قائل هستند ما نمی توانیم و تمام نگاهشان به غرب است.

وی موانع دیگر را جنگ 8ساله تحمیلی، تحریم 30 ساله، بزرگترین تحریم های اقتصادی دنیا، ترور دانشمندان و ....برشمرد و گفت:فهوی حسین روزنامه نگار مصری در روزنامه الاهرام مصر در مورد ایران می نویسد: سالهای قبل ما ایران در یک سطح بودیم ولی ایرانی ها راه استقامت در مقابل غرب را پیش گرفت و ما راه تعامل با آمریکا ولی ایران به عنوان مانع اصلی آمریکا قرار گرفته است و ما هیچ جایگاهی در جهان نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین روانبخش با بیان این که بعضی ها می گویند اگر شاه هم بود ما این میزان پیشرفت را داشتیم گفت:  شما ایران قبل از انقلاب را با کشورهای همسایه مقایسه کنید و امروز هم مقایسه کنید. امروز اگه شاه ایران نیست بقیه کشورهای همسایه پادشاهی و وابسطه به غرب و آمریکا هستند، امروز ایران پیشرفت بیشتری دارد یا آنها. امروز همه دولت های منطقه و فرامنطقه ای قبول دارند که ایران کشور پیشرفته و قدرتمند منطقه است و در خیلی شاخص ها از  بقیه کشور ها جلوتر هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha