شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست روسای انجمن های علمی حوزه با مسئولان پژوهشگاه رویان

حوزه/ رئیس پژوهشگاه رویان گفت: در گذشته وقتی درکمیته های ناباوری حتی در خاورمیانه حاضر می شدیم، جایگاهی برای ایران نبود، ایرانیها را به عنوان سخنران در آن کنفرانس دعوت نمی کردند و این شرایط بسیار سخت بود اما الان اوضاع بسیار فرق کرده و ۶۰ درصد برنامه خارجی ها را ایرانی ها ارائه می دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، دکتر عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان در نشستی با رؤسای انجمن علمی حوزه علمیه قم که درسالن اجتماعات انجمن علمی حوزه برگزار شد، با اشاره به فعالیت های پژوهشگاه رویان  گفت: رویان به دلیل نیاز جامعه در دهه 60 راه اندازی شد، دلیل این شکل گیری آن، هزینه های زیاد درمانی بودکه از طریق زوجین نابارور به کشور تحمیل می شد.

این محقق افزود: در دهه 60 مجموعه جهاد دانشگاهی و پزشکی به سمت جلوی گیری از این هزینه و یافتن علم ناباروری هدایت شد تا این مشکل را برطرف کند. هسته اولیه کار به وسیله مرحوم دکتر کاظمی در جهاد دانشگاهی شروع و باعث گسترش آن در کشور شروع شد.

وی عنوان کرد: این کار همزمان در یزد و در تهران هم شروع شد و بعد از آن زمان، اکنون 70 مرکز ناباروری در کشور درحال انجام خدمت است.

شاهوردی بابیان اینکه پژوهشگاه رویان در انتقال این تجربه مهم به جامعه نقش داشته است، اظهارداشت: اتفاقی خوب دیگر که دراین مجموعه از سوی دکتر کاظمی به خاطر همراهی مسائل ناباروری با مسائل شرعی افتاد، برقراری  ارتباط خوب با رهبر انقلاب و حوزه بوده است. در واقع این کار باعث تعامل خوبی با رهبر انقلاب شده است.

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: آن مرحوم بسیاری ازمسائل را به صورت شرعی مطرح و طرح سؤال می کرد و از رهبر انقلاب راهنمایی می گرفت.

وی با بیان اینکه زوجین در بحث ناباروری مشکلاتی شرعی دارند وب عدها وقتی خدمت ارائه می شود باز مشکلاتی برای زوجین و پژوهشگاه ایجاد می شود، اظهار داشت: یکی از مشکلات جدی بحث ناباروری این است در این موضوع مسائل شرعی زیاد وجود دارد و لازم است با دقت و حساسیت آن را پیش برد.

 این محقق ادامه داد: پژوهشگاه با بحث ناباروری و تخصصی کردن این رشته کارش را شروع کرد و در ادامه راه، سعی شد، پژوهش و آموزش را در کنار کار تخصصی مورد دقت قرار دهد و توجه به همین آموزش و پژوهش  باعث خیرات زیادی در کشور شد.

شاهوردی گفت: در گذشته وقتی درکمیته های ناباروری حتی در خاورمیانه حاضر می شدیم، جایگاهی برای ایران نبود، ایرانی ها را به عنوان سخنران در آن کنفرانس دعوت نمی کردند و این شرایط بسیار سخت بود و همین مسئله باعث ایده در رویان و شکل گیری جشنواره و کنگره رویان شد.

رئیس پژوهشگاه رویان افزود: اما بعد از راه اندازی و شروع به کار تخصصی و بعد از 19 سال اوضاع بسیار فرق کرده، نگاه های خارجیها در بحث ناباروری به پژوهشگاه رویان در ایران عوض شده و کار به جایی رسیده که ۶۰ درصد مباحث خارجیها دربحث ناباروری مربوط به ایران است واین باعث عزت کشور شده است.

این محقق بابیان اینکه موضوع ناباروری از رشته های است که باسایر رشته ها در ارتباط است و کار تیمی و دارای پروتکل درمانی است، اظهار داشت: الان یکی از موضوعات دیگر که در این بحث هویت پیدا کرده، اخلاق است. این موضوع جای خوبی در کنگره باز کرده است و امتیاز خاصی دارد چون این مسئله با شرع واخلاق گره خورده است.

شاهوردی گفت: مسئله دیگر طرح موضوع سلولهای بنیادی و درمانی است که می توان سلول جنسی وبعدا فرزند به دنیا آورد. یکی از مباحثی که از رهبر انقلاب سؤال شد وایشان جواب خوبی دادند در همین رابطه بود.

وی ابراز داشت: خیلی از موضوعات پزشکی  همراه با مسائل اخلاق، شرع و فقهی است  و دراین رابطه حوزه و انجمن علمی حوزه می تواند راهنما خوبی در چالش های آینده باشد.

رئیس پژوهشگاه رویان بیان داشت: یکی از موضوعاتی که با همراه با اخلاق، مسائل شرعی و فقهی است، سلولهای بنیادی و بحث ناباروری و جنین، دستکاری جنین است. در این رابطه هم مسئولین پژوهشگاه و انجمن می توانند باهم همکاری کنند.

وی عنوان کرد: یکی دیگر ازمحورهای همکاری در ارتباط با برخی نیازی پژوهشی است که نیاز به مشورت کردن و پایان نامه نویسی دارد که یکی از آنها در ارتباط با این مسئله است، مثلا از بدن مرده ای می توان  بافت برداشت یا نه؟ یا در علم جدید مجنون و عقیم به چه کسی می گویند. اینها مواردی است که می توانند دو مجموعه به هم کمک کنند.

 شاهوردی با بیان اینکه این موضوعات مطرح شده چند تخصصی است و تا به حال فقهایی که با ما کار می کردند، ما سوال می کردیم و آنها جواب می دادند، گفت: از این روش سابق، نتوانستیم به پاسخ خوبی برسیم چون معتقدیم درتمام مراحل اگر موضوع از سوی فقیه، به درستی فهمیده نشود نمی تواند پاسخ خوبی ارائه دهد،  بنابراین پیشنهاد ما این است باید در کنار هم به جایی رسید.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha