پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست روسای انجمن های علمی حوزه با مسئولان پژوهشگاه رویان

حوزه/ اگر در باب موضوع شناسی در همه حوزه های متفاوت سرمایه گذاری شود، می توان شاهد اتفاقات خوبی دربحث فتوا بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم طباطبایی در نشست رؤسای انجمن های علمی حوزه با رئیس پژوهشگاه رویان که درسالن اجتماعات این انجمن در قم برگزار شد بر رویکرد مشارکتی و رفت و برگشت بین پژوهشگاه رویان و انجمن های علمی در مسائل مستحدثه و نوپدید و عبور و گذر از روش استفتاء در مسائل نوپدید و مستحدثه تاکید کرد و گفت: از طریق روش های گذشته و استفتاء نمی توان در مسائل نوپدید به جواب رسید.  

عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث افزود: برای رفع این مشکل، نیاز به رویکرد مشارکتی است به این منظور که گروهی پژوهشی از بخش دین و سلامت دو مؤسسه درکنار هم به گونه ای کار را آماده کنند که زمینه صدور حکم یا فتوا فراهم شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بحث تبیین مبانی نظری و سرکار بودن آن با بحث فقه و اخلاق افزود: این هم از اموری است که پژوهشگاه رویان می تواند وارد بحث و گفت گو با انجمن علمی حوزه شود. مثلا در مورد ژن درمانی چه کار باید کرد. باید ابتدا مباحث نظری آن مطرح شود تا به نتیجه رسید.

 وی بابیان اینکه موضوع شناسی از مسائل مهم در بحث همکاری های طرفین است، برضرورت موضوع شناسی در موارد مسائل مستحدثه و... تأکید کرد و گفت: اگر در باب موضوع شناسی در همه حوزه های متفاوت سرمایه گذاری شود، می توان شاهد اتفاقات خوبی دربحث فتوا و حکم بود.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی با اشاره به پیامد تغییر وضعیت در آینده در مسائلی مانند پیامد اخلاقی فقه و اجتماعی آینده، افزود: برای پاسخ گویی به این پیامد، شاید دو مجموعه حوزه و مؤسسه رویان کفایت نکند، بلکه نیازمند دخالت نهادهای دیگر علوم اجتماعی روانشاسی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث ابراز داشت: اگر در حوزه پزشکی بتوانید این بحث تغییر وضعیت و موضوع شناسی  را سامان دهید، فقه واصول باید تغییرکند چون نیاز به مباحث جدید است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha