جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تمدن اسلامی

حوزه/ ولایت فقیه یک بحث عقلایی است. عقل انسان حکم می کند که در زمان غیبت باید یک غیرمعصوم دارای شرایط، به عنوان «ولیّ» در جامعه حضور داشته باشد و وجود چنین فردی در عصر غیبت، برای ساختن جامعه لازم و ضروری به نظر می رسد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام فخریان، در نشست علمی «نظام توحیدی در اسلام»، در مدرسه علمیه خواهران کوثر اصفهان، به بیان نظام فکری توحیدی پرداخت و گفت: از ابتدای بعثت انبیا دومانع اصلی بر سر راه آن ها بوده است، یک مانع وجود طاغوتیان، که بعضا نتوانسته اند به هدف خود برسند و این مانع تا الان نیز وجود دارد و دیگر این که انبیا موفق به تبیین می شدند، ولی نمی گذاشتند به مرحله ی عملیات برسند.

وی افزود: مسئله اصلی که جزء اساسی ترین مبانی هر انسانی است و باید مورد بررسی قرار گیرد، این است که بالاخره در عالم، انسان های برگزیده ای مبعوث شده اند یا نه؟ وانبیا چرا مبعوث شده اند؟ انسان چیست و برای چه خلق شده است؟

حجت الاسلام فخریان هدف از خلقت انسان را بالفعل شدن ظرفیت های نامتناهی او و به قله انسانیت رسیدن دانست و اظهار کرد: انسان موجودی است که دارای ظرفیت های نامتناهی است که می تواند به صورت تدریجی در عالم، بالفعل شود و در صورت بالفعل شدن این ظرفیت ها می تواند خلیفه الله و اشرف مخلوقات شود و با فراهم بودن شرایط او در محیط زندگی این هدف محقق می شود.

استاد حوزه ادامه داد: انبیاء تنها به تربیت فردی اعتقاد نداشتند، بلکه آن ها معتقد بودند برای ساختن انسان، باید محیط سالم و متناسب ایجاد کرد تا یک فرد بتواند در سایه ی اجتماع رشد کند.

حجت الاسلام فخریان به تبیین اهداف بعثت انبیاء پرداخت و گفت: انبیا دوهدف داشتند که هدف اساسی و اصلی همان انسان سازی است و هدف میانی که در راستای هدف اصلی است و آن هم تشکیل جامعه توحیدی و حکومت خدایی است.

وی با اشاره به شیوه انبیاء که تشکیل جامعه با هدف انسان سازی بود، اضافه کرد: تشکیل جامعه ی توحیدی، مقدمه ی ساختن انسانهاست. و این نظام توحیدی دارای سه شاخصه ی اصلی است یکی وجود قانون الهی که وحی الهی و در قالب کتاب محقق می شود و شاخصه دوم که باید این قوانین را بیان کند به عنوان: مجری، رهبر یا حاکم (معصوم یا غیرمعصوم دارای شرایط) محسوب می شود و سومین شاخصه وجود مردم است تا با به کار بستن این قوانین به هدف خلقت انسان نائل شوند.

استاد حوزه به تبیین ولایت فقیه به عنوان دومین شاخصه یک جامعه توحیدی پرداخت و اظهار کرد: ولایت فقیه یک بحث عقلایی است. عقل انسان حکم می کند که در زمان غیبت باید یک غیرمعصوم دارای شرایط، به عنوان «ولی» در جامعه حضور داشته باشد و وجود چنین فردی در عصر غیبت، برای ساختن جامعه لازم  و ضروری به نظر می رسد.

چهار گام تمدن سازی

وی اظهار کرد: چهار گام برای رسیدن به تمدن اسلامی لازم است، یکی خود انقلاب یعنی دگرگونی و تحول در جامعه، دومین گام  بعد از انقلاب، تشکیل نظام اسلامی که در واقع تدوین قانون اساسی محسوب می شود؛ بعد از تشکیل نظام، سومین قدم ایجاد دولت اسلامی که کشور ما هنوز در این مرحله مشکل دارد و در این مرحله مانده است و چهارمین گام تمدن یا جامعه ی اسلامی که در صورت تشکیل دولت اسلامی آخرین قدم نیز محقق می شود.

حجت الاسلام فخریان در پایان به طلاب توصیه کرد: کتاب «طرح کلی اندیشه ی اسلامی در قرآن از مقام معظم رهبری» که مجموعه ی سخنرانی های ایشان در ماه مبارک رمضان سال 53 در شهر مقدس مشهد است، را مطالعه کنند تا با اندیشه های ایشان آشنا شوند.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha