پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اکبر ابدالی

حوزه/ نشست علمی «اقتصاد مقاومتی از نگاه قرآن کریم»، با حضور «دکتر ابدالی»، در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر ابدالی از اساتید دانشگاه در نشست علمی «اقتصاد مقاومتی از نگاه قرآن کریم»، ضمن ارائه تعریفی از استعمار و تنوع آن در عصر کنونی اظهار داشت: دسترسی به منابع نفتی، معدنی و مواد اولیه کشورهای مستعمره و ضعیف، از نخستین و مهم‌ترین اهداف استعمار کهنه به شمار می‌رود.

وی ایجاد بازار مصرف برای کالاهای تولیدی استعمارگران را یکی دیگر از اهداف اقتصادی استعماری دانست و خاطرنشان کرد: انگلستان پس از ورود به هندوستان در نخستین گام، پایه‌های اقتصادی این کشور را که عموماً بر پایه صنعت نساجی استوار بود، نابود کرد تا بتواند بازار مصرف خوبی برای شرکت‌های انکلیسی فراهم سازد.

دکتر ابدالی افزود: «گاندی» با سیاست قرآنی، با استعمار پیر انگلستان مقابله نمود و ضمن تأکید بر صنعت نساجی، فقط از پارچه‌های هندی استفاده می‌کرد؛ پس از فعالیت‌های انقلابی و عملی گاندی، ملت هندوستان بیدار شده، استعمار کهنه انگلستان رو به افول نهاد.

سخنران این نشست به استعمار نو به عنوان مراحله مترقی استعمار کهنه اشاره و خاطرنشان کرد: تربیت دست‌نشاندگان به دست استعمارگران و اجرای نقشه‌ها و سیاست‌های استعماری در کشور هدف، پس از افول استعمار کهنه عملیاتی شد.

وی استعمار فرانو  را جدیدترین نوع استعمار در عصر کنونی دانست و خاطرنشان کرد: در این نوع استعمار، ضمن تسخیر فکرها، با بهره‌گیری از ابزارهای جدید به صورت پنهان و لایه لایه، سیاست‌های استعماری در کشورها اجرا می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که بیشتر نهادهای غربی به نام سازمان‌های بین المللی، به دنبال استحکام سیاست‌های استعماری استکبار به سرکردگی امریکا هستند، خاطرنشان ساخت: این نهادها قصد دارند به صورت خاموش کشورهای در حال توسعه را به بازار مصرف تولیدات غربی و معاوضه کالاهای مصرفی با مواد اولیه و معدنی کشورها تبدیل کنند. این امر نقشه‌ای شوم برای تضعیف بنیه‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به این که کمیته BASELنیز همچونFATF،به دنبال تضعیف نظام بانکی، بنیه‌های صنعتی و در ادامه، استقلال اقتصادی است، خاطرنشان کرد: استانداردسازی و نسخه‌نویسی غربی برای کشورهای جهان، آن هم به نام اسناد توسعه جهانی، رویکردی جدید در عملیاتی‌سازی استعمار فرانوست.

دکتر ابدالی به اهداف اصلی توسعه پایدار در سند 2030 اشاره نمود و ابراز داشت: نهادهای استعماری در قالب سازمان‌های بین‌المللی با عملیاتی‌سازی سند 2030 در کشورهای دیگر، بحران‌های اجتماعی جامعه غربی را به جوامع شرقی و در حال توسعه سرایت می‌دهند.

وی در ادامه با بیان این که با پیروزی و ظهور انقلاب اسلامی، شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی آغاز شده است، تصریح کرد: سلطه همه‌جانبه، نفوذ در ارکان تصمیم‌گیر، جنگ اقتصادی و تحریم، از مهم‌ترین سیاست‌های تمدن غربی برای مقابله با شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است.

سخنران این نشست با تأکید بر این که جهاد اکبر، که از آن به جهاد با نفس یاد می‌شود، مهم‌ترین ابزار مقابله با دسیسه‌های شوم استعماری در عصر کنونی است، یادآور شد: روشنگری در جامعه اسلامی درباره نقشه‌ها و دسیسه‌های شوم، مقوله‌ای تأثیرگذار در مقابله با تمدن غربی است.

دکتر ابدالی به استراتژی اروپا با ایران پس از توافق هسته‌ای اشاره نمود و اذعان داشت: باز شدن بازار ایران به کالاهای اروپایی و معاوضه آن با مواد نفتی و معدنی خام، از نخستین استراتژی‌های اروپاست.

وی به سیره علما در رویارویی با تمدن غربی اشاره نمود و یادآور شد: اقتصاد مقاومتی، از مهم‌ترین تأکیدات علمای پیشین، به ویژه میرزای شیرازی، بود.

دکتر ابدالی به برخی از مواجهات سیره‌ای علمای پیشین و راهکارهای ایشان برای مقابله با استعمار اقتصادی غرب اشاره نمود و اذعان داشت: خرید کالای وطنی و تقویت تولیدات داخلی، از مهم‌ترین تأکیدات علمای اسلام برای مقابله با استعمار اقتصادی و قدرت‌یابی تمدن غربی است.

وی با تأکید بر این که اقتصاد ایران بنیه‌هایی از اقتصاد مقاومتی در خود ایجاد نموده است، تصریح کرد: اگر جمهوری اسلامی بنیه‌های اقتصاد مقاومتی را ایجاد نمی‌کرد، به اعتراف سازمان‌های غربی، نمی‌توانست پس از چهل سال، جزو سیزده کشور قدرتمند جهان با در نظر گرفتن همه حوزه‌های نظامی، علمی و صنعتی باشد.

سخنران این نشست در پایان با بیان این که رشد صادرات محصولات دانش‌بنیان ما در شش تا هفت سال اخیر پنجاه برابر شده است، اظهار داشت: رشدعلمی ایران در سالیان اخیر مایه شگفتی جهانیان شده است؛ در این کشور، هر جا انقلابی عمل شده است، به دست‌آوردهای چشم‌گیری دست یافته‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بنده خدا IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    0 0
    ایشون مهندسند، دکتر نیستند