پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ مدیر کل مراکز امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزهای علمیه از برپایی پنجمین نمایشگاه دستاوردهای مراکز علمی و پژوهشی حوزه(مشکات ۵) خبر داد و گفت: این نمایشگاه از ۲۴ الی ۲۹ آذر در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) قم برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین جواد رفیعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به برنامه های هفته پژوهش در حوزه و برگزاری نمایشگاه پژوهش ازسوی معاونت پژوهش حوزه های علمیه گفت: معاونت پژوهش حوزه های علمیه به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش،برنامه های متعددی برای ارائه دستاوردها و معرفی محصولات علمی پژوهشی، طراحی کرده است.

مدیر کل مراکز امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه افزود: از جمله این فعالیت ها برگزاری نشست های علمی، همایش های نقد و آزاد اندیشی، دیدار با مراجع و علما و بازدید از مراکز علمی و حوزوی است.

وی عنوان کرد: برنامه های متعددی نیز در مراکز استان ها و مدارس علمیه  و ستاد در قالب نمایشگاهی و نشست های علمی برگزار می شود و روزهای هفته پژوهش نامگذاری شده اند و شعار  «پژوهش و علوم اسلامی انسانی»برای این هفته انتخاب شده است.

مدیر اجرایی نمایشگاه دستاوردهای مراکز علمی و پژوهشی حوزه عنوان کرد: هفته پژوهش از 24 آذرماه شروع می شود، روز اول، پژوهش و طلاب جوان، روز دوم پژوهش الگوهای تعاملی و هم افزایی نهادهای حوزوی، پژوهش و استعدادهای برتر و نخبگان حوزه، پژوهش و سند پایه پیشرفت، پژوهش دستاوردها و ظرفیت ها، پژوهش و انقلاب اسلامی و شعار روز هفتم پژوهش، حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت:در هفته پژوهش، مرکز تحقیقات زن و خانواده، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، معاونت پژوهش، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اقدام به برگزاری نشست های علمی خواهند کرد.

+مشکات

مدیر کل مراکز امور پژوهشی حوزه افزود: یکی از مهمترین برنامه هفته پژوهش برگزاری، پنجمین نمایشگاه تولیدات و دستاورهای علمی و حوزوی و مراکز حوزوی تحت عنوان «مشکات ۵» است.

وی بابیان اینکه این پنجمین نمایشگاه است و تاکنون چهار نمایشگاه در گذشته برگزار شده که از دو نمایشگاه  رهبر معظم انقلاب بازدید کردند، به   با اهداف برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: تبیین جایگاه و اهمیت پژوهش، معرفی دستاوردهای پژوهشی حوزه، تقویت تعامل حوزه با واحدهای پژوهشی، طلاب و مراکز پژوهشی حوزوی، ارائه یافته های جدید پژوهشی درعلوم انسانی و اسلامی از جمله آنها است.

مدیر کل مراکز امور پژوهشی حوزه ابراز داشت: از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه، تقویت روحیه تحقیق و توسعه آن در بین طلاب و شناسایی بستر سازی مناسب برای ایجاد پژوهش و مراکز پژوهشی است.

وی بابیان اینکه این نمایشگاه، نمایشگاه کتاب معمولی و متعارف ناشران نیست، بلکه نمایشگاه دستاوردها و تولید علمی پژوهشی مراکز حوزوی است گفت: به همین دلیل در این نمایشگاه از ناشران دعوت نمی شود و چون نمایشگاه ویژه دستاوردها پژوهشی حوزوی است از مراکز علمی و پژوهشی حوزوی دعوت شده تا آخرین دستاوردهای علمی خود را در موضوعات مختلف ارائه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به تعداد مراکز حووزی در نمایشگاه پژوهش های حوزوی گفت: تا کنون نزدیک به 180 واحد پژوهشی درحوزه علمیه قم شناسایی شدند، ازاین تعداد 120 واحد فعال هستند، و از میان این تعدادها 80 واحد دعوت و نهایتا60 واحد اعلام آمادگی کردند.

مدیر کل مراکز امور پژوهشی حوزه افزود: نمایشگاه امسال تفاوت هایی دارد و از جمله، این که نمایشگاه در سه بخش آثار و محصولات علمی و پژوهشی مؤسسات و واحدهای پژوهشی، ارائه دستاورد 40 ساله بخشی از مراکز پژوهشی حوزوی در عرصه علوم انسانی و اسلامی به صورت موضوعی نزدیک به 4هزار اثر و بخش سوم نمایشگاه ویژه انقلاب اسلامی ارائه خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی عنوان کرد: این نمایشگاه دارای بخش ویژه ای تحت عنوان «دستاوردها و موضوع انقلاب اسلامی» در مسائلی مانند بحث ولایت فقیه، کتاب شناسی انقلاب، درس نامه های انقلاب، مناسبت های روحانیت و انقلاب به نمایش گذاشته می شود.

وی عنوان کرد: در این نمایشگاه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، بنیاد امامت، مرکز شیعه شناسی، معاونت پژوهشی حوزه، معاونت بین الملل و همایش کتاب سال و... حضور خواهند داشت.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: در کنار این نمایشگاه، روزانه دو الی سه نشست علمی در موضوعات نقد کتاب، ارائه یافته و گفت گوهای علمی و یافته های روز برگزار می شود. این نشست ها در سه زمان قبل از نماز ظهر، قبل از نماز مغرب و بعد از نماز مغرب همه روزه ارائه خواهد شد.

مدیر کل مراکز امور پژوهشی حوزه افزود: در مراسم افتتاحیه که با حضور اساتید و مراکز علمی و پژوهشی حوزوی برگزار می شود،  آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سخنرانی خواهد کرد.

وی با اشاره به مراسم تجلیل از غرفه داران در روز پایانی هفته پژوهش گفت: هر ساله در آخرین روز نمایشگاه، بحث ارزیابی از دیدگاه مخاطبین، غرفه داران و مسئولان مراجع کننده انجام می شود و نهایتا از غرفه داران برتر و پژوش های برتر تجلیل خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی نقش رسانه در ترویج و نشر تحقیقات علمی حوزه را بسیار مؤثر برشمرد.

لازم به ذکر است: نمایشگاه دستاورهای مراکز علمی و پژوهشی حوزوی از 24 تا 29 آذر ماه ازساعت 9  الی19 واقع  در خیابان انقلاب، جنب گلزار شهدای علی بن جعفر(ع)  مجتمع امام خمینی(ره) برپا خواهد شد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه پیر IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    0 0
    شما بااین سایت که اجازه بحث ونوشتن را نمیدهد با آبروی حوزه بازی نکنید ویا باسعه صدرسایت را محل بحث وتضارب آرا کنید که مراجعین نگویند ضمن بی محتوایی مداح قدرت و وابسته هم هستید آخر ابن جنید وابن ادریس وشهید اول وآخوند خراسانی محصول حوزه های باکیفیت بودند هروقت به سایت شما آمدم پشیمان شدم