پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نمايشگاه خطاطي «حضرت مریم(س) در قرآن» در فيليپين

حوزه/ نشست و نمایشگاه یک‌روزه «حضرت مریم(س) در قرآن؛ با تأکید بر گفت‌وگوی بین ادیان» در مدرسه علوم دینی مرکزی شهر بولاکان فيليپين برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» نشست و نمایشگاه یک‌روزه «حضرت مریم(س) در قرآن؛ با تأکید بر گفت‌وگوی بین ادیان» در مدرسه علوم دینی مرکزی شهر بولاکان فيليپين برگزار شد.

این نشست دینی که با برگزاری نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی همراه بود، مورد استقبال دانشجویان سال آخر رشته الهیات این مدرسه علوم دینی قرار گرفت.

محمد جعفری‌ملک، رایزن فرهنگی ایران در فيليپين طی سخنانی در اين نشست گفت: حضرت مریم(س) نقطه مشترک مسیحیان و مسلمانان است و باید با تکیه بر این وجه مشترک بتوانیم راه گفت‌وگوی مشترک را بیابیم.

وي در ادامه گفت: همان‌گونه که رهبر معطم انقلاب ایران فرمودند؛ گفت‌وگو برای پیدا کردن راه‌های مشترک است و گفت‌وگو نبابد برای موضوعي غير از اين باشد.

جعفري‌ملك همچنين با برشمردن روند گفت‌وگوی ادیان در ایران گفت: علیرغم تمام دشمنی‌هایی که در رسانه‌های دنیا علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، اين كشور، پیشرو در بحث گفت‌وگوي اديان است و دلیل آن برگزاری نشست‌های مختلف با تمامی ادیان و آيين‌هاي ديني است که به صورت متناوب در ایران و یا کشورهای دیگر انجام شده است.

وي در پايان سخنانش با اظهار اميدواري براي برگزاري دور بعدی گفت‌وگوی ديني ايران با کلیسای کاتولیک فیلیپین، گفت: همچنين اميدواريم تا این نشست‌ها بتواند راهگشای گفت‌وگوهای سازنده بین مسلمانان و مسیحیان باشد و بتواند برای این جوانان چراغ راه باشد تا ادامه‌دهنده گفت‌وگوی سازنده بین ادیان باشند.

در ادامه این نشست یک‌روزه، تنديس تقوی، هنرمند خوشنويس كشورمان و مسئول انجمن خوشنویسان ـ شعبه مانیل به ايراد سخنراني پرداخت.

وي سخنراني خود را با پخش صوت تلاوت آیات 45 و 46 سوره آل‌عمران و سپس پخش بخش‌هایی از فیلم حضرت مریم(س) آغاز كرد و پس از آن گفت: حضرت مریم(س) به عنوان یک بانوی پرهیزگار در قرآن شناخته شده است و برای ما مسلمانان نیز یک بانوی مقدس است.

تقوي ادامه داد: نام «مریم» ۳۴ مرتبه در قرآن ذکر شده و نوزدهمین سوره از قرآن، یعنی سوره «مریم» به نام این بانوی الهی مزین است. همچنين قرآن کریم حضرت مریم(س) را الگویی برای تمام مسلمانان معرفی می‌کند. قرآن، حضرت مریم(س) را به عنوان زنی عفیف و پاکدامن معرفی و به‌ تفصیل ماجرای تولد او را تعریف می‌کند و می‌گوید؛ مادر حضرت مریم(س) پیش از به دنیا آمدن فرزندش او را وقف دین کرد.

وي افزود: همچنين قرآن کریم از مریم(س) به عنوان مادر یک پیامبر و بانویی پرهیزکار نام می‌برد. قرآن همچنين مریم(س) را به عنوان زنی «صدیقه» معرفی می‌کند و اين در حالي است كه؛ تنها چهار نفر (حضرت مریم(س)، حضرت ادریس(ع)، حضرت یوسف(ع) و حضرت ابراهیم(ع) در قرآن با عنوان صدیق نامیده شده‌اند.

اين گزارش مي‌افزايد، در ادامه برگزاري اين نشست، کارگاه خوشنویسی نستعلیق با ارائه هنرمندانه تنديس تقوی، مسئول انجمن خوشنویسان ـ شعبه مانیل و با شركت دانشجویان مدرسه علوم دینی مرکزی شهر بولاکان فيليپين برپا شد و پس از آن دانشجویان از نمایشگاه خوشنویسی آیات مشترک کتب الهی بازدید كردند.

در پایان نيز رايزن فرهنگي كشورمان از کتابخانه مدرسه علوم دینی مرکزی شهر بولاکان فيليپين ديدن كرد با توجه به فقر کتب اسلامی اين كتابخانه، اعلام كرد كه؛ رايزن فرهنگي ايران در فيليپين، تعدادی کتب اسلامی به زبان انگلیسی به این کتابخانه اهدا مي‌كند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha