چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کتابخوانی رهبر

حوزه/ نشست علمی- پژوهشی «سبک زندگی پژوهشی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)»، به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، صبح امروز در مجتمع امین قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام والمسلمین صفر علی جبرئیلی  مدیرگروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در این نشست علمی خاطرنشان کرد: در میان شخصیت‌های علمی در تاریخ اسلام، بدون هیچ گونه تعصبی باید اذعان داشت شخصیت علمی- پژوهشی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به برخی از کتب مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، اظهار داشت: معظم‌له دارای چند عنوان کتاب کلیدی هستند؛ برای نمونه، در کتاب «انسان 250 ساله»، ایشان نگاه بسیار جامع و کاربردی بر حیات 250 سال عصر حضور ائمه(علیهم‌السلام) داشته‌اند.

سخنران نشست ادامه داد: در زمان معاصر، در زمینه نگاه تحلیلی به حیات ائمه(علیهم‌السلام) بهترین آثار به قلم «شهید آیت‌الله صدر» و «محمدرضا حکیمی» به رشته نگارش درآمده است، ولی با وجود کارهای علمی فراوان در این زمینه، هیچ کتابی به اندازه کتاب انسان 250 ساله، به فلسفه و کارکردهای امامت نپرداخته است و حتماً پژوهشگران در زمینه تاریخ تشیع باید به این کتاب مراجعه نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین جبرئیلی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را یکی دیگر از آثار ارزشمند رهبر انقلاب(مدظله‌العالی) برشمرد و تصریح کرد: این اثر، که از فضای خاص و پویایی برخوردار است، خواننده را به حرکت فکری وامی‌دارد و یکی از ویژگی‌های آن، پرداختن به الهیات اجتماعی و ناظر به خلأهای جامعه است.

وی با تأکید بر لزوم استفاده طلاب علوم دینی از تجربیات ارزشمند علما، ادامه داد: یکی از دلایل توفیقات پیامبر گرامی اسلام(ص)، زندگی بین مردم و حشر و نشر با گروه‌های مختلف پیش از بعثت آن حضرت بوده است. آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) نیز از پیش از انقلاب، با افراد دارای نظام فکری گوناگون و از طبقات مختلف حشر و نشر داشتند. 

سخنران نشست، شرط ضروری برای ارتباط با صاحبان اندیشه‌های گوناگون را تقویت مبانی و اصول فکری دانست و ابراز داشت: برای ایجاد ارتباط مؤثر، باید از پایبندی به مبانی فکری خود اطمینان کسب نماییم. مهم‌ترین مبنای ما در گفت‌وگوهای علمی، مراجعه به منابع اصیل و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است.

وی یکی از ویژگی‌های آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) را آشنایی با شخصیت‌های علمی و فرهنگی دانست و افزود: اشراف و گستره مطالعاتی، از دیگر ویژگی‌های علمی معظم‌له به شمار می‌آید. عالمی در جامعه خود منشأ اثر است که از دایره علمی گسترده برخوردار باشد. طلاب علوم دینی در کنار فقه و اصول، باید با مباحث رشته‌‌های دیگر مانند فلسفه، تاریخ، تفسیر و... نیز آشنایی داشته باشند.

مدیرگروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر برخورداری رهبر انقلاب(مدظله‌العالی) از نگرش عمیق سیاسی و اجتماعی، خاطرنشان کرد: دغدغه‌مندی درباره دین و دین‌داری فردی و اجتماعی، از ویژگی‌های آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) به شمار می‌آید. ایشان در بیانات خود تأکید دارند دین باید به گونه‌ای ارائه شود که در اجتماع اثرگذار باشد و بتواند خلأها را پر نماید. گاهی فعالیت علمی ما اثرگذار نیست، زیرا دغدغه دین‌داری جامعه در آن دیده نمی‌شود و لازمه این دغدغه، اجتماعی بودن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جبرئیلی، در پایان، انس و ارتباط با قرآن کریم را یکی از دلایل توفیقات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) برشمرد و ادامه داد: معظم‌له افزون بر آثار علمی تولیدشده در کشور، اشراف خوبی به آثار علمی و کتب تدوین‌شده در جهان اسلام دارند که می‌تواند الگوی همه علما قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha