جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ارزش پول ملی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تیر نفتی ترامپ، دوباره به سنگ خورد

آمریکا که امیدوار بود از طریق عربستان و متحدانش، نشست 175 اوپک را به محلی برای تشدید فشارها به ایران تبدیل کند و حتی برای تحقق آن نماینده ویژه ای عازم وین کرده بود، در سایه ایستادگی هیات ایرانی، بار دیگر ناکام ماند و شکستی دیگر را در پرونده خود ثبت کرد. دونالد ترامپ با وجود شکست در توقف کامل صادرات نفت ایران تا ضرب الاجل 13 آبان و معاف کردن هشت کشور از تحریم های نفتی، هنوز از رویای به صفر رساندن صادرات نفت ایران دست نکشیده و همچنان در پی آن است تا بسترهای قطع کامل صادرات نفت کشورمان را فراهم کند.بر این اساس، واشنگتن در زمان برگزاری نشست 175 که در وین اتریش تشکیل شد، تلاش کرد تا با استفاده از ابزارهای مختلف مانع توافق برای کاهش تولید شود که ناکام ماند.یکصد و هفتاد و پنجمین نشست اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین اتریش برگزار شد که در آن، وضعیت بازار جهانی نفت و طرح کاهش تولید بررسی شد.پیش از این نیز واشنگتن تلاش کرده بود نشست الجزایر که در مهرماه با حضور تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک تشکیل شد را نیز تحت تاثیر قرار دهد که در آن نشست نیز با شکست مواجه شده بود.

 

رهبر انقلاب به بانک مرکزی دستور فوری صادر کردند

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به دیدار اخیر خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی از دستور ایشان به این بانک برای تقویت هرچه بیشتر ارزش پول ملی و نیز رعایت استقلال بانک مرکزی خبر داد.«عبدالناصر همتی» در جلسه دوره ای با مدیران عامل بانک ها تاکید کرد: بانک مرکزی و نظام بانکی تمام توان مدیریتی و کارشناسی خود را برای تحقق منویات رهبر انقلاب به کار می بندد.وی همچنین با اشاره به تاکید رئیس جمهوری درخصوص تامین سرمایه در گردش و نقدینگی مورد نیاز تولید از مدیران عامل بانک‌ها خواست تسهیلات برای سرمایه در گردش تولید را در اولویت قرار دهند و برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی که بهره وری دارند، سازوکارهایی تعیین کنند.رئیس شورای پول و اعتبار با تشریح اهمیت تولید و اشتغال و ضرورت توجه ویژه به آن، از مدیران عامل بانک‌ها خواست برنامه‌ریزی‌های مقتضی در این باره انجام دهند و در صورت نیاز به کمک و مساعدت بانک مرکزی اعلام کنند.

 

اروپا آخرین تیشه را به ریشه دلار زد

همزمان با روسیه اتحادیه اروپا در حال تدوین طرحی برای تقویت نقش یورو و تضعیف دلار در بازار جهانی است.اخیرا بلومبرگ افشا کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد با اجرای سلسله سیاست‌هایی جایگاه یورو را تقویت کرده و سلطه دلار را در اقتصاد جهانی را تضعیف کند.پس از گزارش بلومبرگ کمیسیون اروپایی به صورت رسمی برنامه جامع خود برای تقویت نقش یورو در اقتصاد جهانی منتشر کرد.در این برنامه که با نام «پیش به سوی تقویت جایگاه جهانی یورو» آمده است: علیرغم آنکه شرکت‌های اروپایی تولید کننده و خریداران بزرگی هستند اما در بازارهای استراتژیک به دلار معامله می‌کنند و حتی در مبادلات بین شرکت‌های اروپایی نیز دلار مبنای ارزی است.این مسئله شرکت‌های اروپایی را تحت تاثیر خطر نوسانات ارزی و همچنین تشدید اختلافات سیاسی نظیر تصمیمات یکجانبه که مبادلات دلاری را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهند.

 

وعده تریلیونی چین به جنگ تجاری ایست داد

پکن در راستای توافق اخیر میان روسای جمهور آمریکا و چین بیش از ۱.۲ تریلیون دلار تعهد تجاری به واشنگتن داده است.دونالد ترامپ و شی جین پینگ، روسای جمهور آمریکا و چین، در حاشیه دیدار سران گروه ۲۰ در بوینوس آیرس موافقت کردند وضع تعرفه‌های جدید را در طول مذاکرات متوقف کنند و پس از ماه‌ها تنش‌های فزاینده بر سر تجارت و مسائل دیگر، آتش بس اعلام کردند.منوچین به شبکه سی ان بی سی گفت: آنها بیش از ۱.۲ تریلیون دلار تعهد تجاری اضافی را پیشنهاد کردند اما جزییات آن همچنان در دست مذاکره قرار دارد. برای نخستین بار است که آمریکا از چینی‌ها تعهد دریافت کردند که این یک توافق واقعی است.مشاور اقتصادی کاخ سفید گفت: واشنگتن مایل است شاهد پیشرفت سریع مسائل ساختاری از جمله سرقت مالکیت معنوی و انتقال فناوری باشد. آمریکایی‌ها برای نخستین بار در شرکتهای چینی سهام عمده را کسب خواهند کرد. آمریکا موافقت کرده تعرفه‌ها را از اول ژانویه افزایش ندهد و چین نیز قبول کرده محصولات کشاورزی بیشتری از آمریکا خریداری کند.

 

بورس از سقوط گریخت

در معاملات امروز یک میلیارد و 243 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و 381 میلیارد ریال در 120 هزار و 326 نوبت دادوستد شد.بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 64 واحد صعود کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 294 واحد افزایش یافت.شاخص قیمت (هم وزن) نیز 207 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور 241 واحد رشد کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور هشت واحد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز یک هزار و 277 واحد تقویت شد.

 

مدفن طلای جهان در ایران کشف شد

مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمالغرب کشور گفت: بررسی ها و تحلیل های انجام شده در آذربایجان غربی بیانگر وجود نیم درصد از طلای جهان و 31 درصد از طلای کشور در خاک این استان است. افزود: سازمان زمین شناسی ذخایر معدنی این استان را 1.1 میلیارد تن برآورد کرده که از این ذخایر یک میلیارد تن مصالح سنگ لاشه و سنگ آهک است.وی بیان کرد: 6 تا هفت درصد از باقیمانده ذخایر معدنی استان فلزات هستند که 90 درصد منابع این فلزها توسط سازمان زمین شناسی، شناسایی و معرفی شده است. سرتیپی با بیان اینکه مواد معدنی از مزیت های استان محسوب می شود، گفت: تمامی ابعاد فعالیت های زمین شناسی اعم از بخش خاک های کواترنر، زمین شناسی مهندسی، پزشکی، رسوب شناسی، کشاورزی، ژئوشیمیایی و زیست محیطی در این استان نمود عینی دارد. آذربایجان غربی از لحاظ تنوع و غنای مواد معدنی رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است؛ طلا، نقره، سنگ آهن، مس و پلی متال ها از باارزش ترین ذخایر معدنی شناسایی شده در این استان به شمار می رود.

 

فتا به دیوار و شیپور هشدار داد

سردار سید کمال هادیان‌فر درباره فعالیت سارقان و مجرمان برای خرید و فروش اموال مسروقه و ... در سایتهای مانند دیوار و شیپور اظهار کرد: متأسفانه با وجود استفاده مردم از این سایتها (دیوار، شیپور و...) تخلفات و خلافهایی در آن روی می‌دهد، از بحث خرید و فروش اموال مسروقه توسط مالخران بی‌هویت گرفته تا فروش کد و کارت ملی، موضوعات ضداخلاقی و ... که به مدیران آنها تذکرات لازم ارائه شده است.رئیس پلیس فتا ناجا با بیان اینکه تخلفاتی که در سایت دیوار صورت می‌گیرد، بیشتر از مابقی سایتها است، یادآور شد: مردم صرفاً به سایتهای این چنینی اعتماد نکنند زیرا مدیران این سایتها بیش از توجه به بحث امنیت، به درآمد توجه می‌‌کنند.هادیان‌فر متذکر شد: به مدیران این سایتها (دیوار و شیپور) اعلام کردیم اگر اصلاحات لازم را صورت ندهند، با آنها برخورد قضایی می‌شود.       

 

پل پولی پکن و تهران راه افتاد

بعد از مشکلاتی که کونلون بانک برای نقل و انتقالات پولی میان ایران و چین ایجاد کرده بود، هفته گذشته اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از گشایش کانال‌های مالی جدید میان دو کشور برای انجام امور مالی خبر داده بود.وی در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرده بود که به دلیل توقف فروش نفت ایران به چین، کونلون بانک ، نقل و انتقالات مالی با ایران را متوقف کرده بود.یک مقام مسئول در اتاق بازرگانی و مطلع در این زمینه که خواست نامش در خبر ذکر نشود، گفت: نقل و انتقالات مالی ایران با چین از سر گرفته شده و البته به دلیل قواعد سختگیرانه حاکم بر بانکهای چینی به لحاظ اعمال تحریم‌های آمریکا و یا قواعد پولشویی، پرونده ها به دقت بررسی می‌شود و این کار، اندکی روند را کُند پیش می‌برد ولی متوقف نیست.

 

اتحادیه اروپا ترمز بدهی سر به فلک کشیده ایتالیا را کشید

اتحادیه اروپا اعلام کرد که ایتالیا باید سالانه میزان بدهی خود را کاهش و آن را به کمتر از ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور برساند.وزرای دارایی منطقه یورو اعلام کردند که پیش نویس بودجه سال ۲۰۱۹ میلادی ایتالیا مغایر با قوانین اتحادیه اروپا است و آن را نقض می کند. وزرای دارایی اروپا با کمیسیون اتحادیه اروپا به توافق رسیدند که روم باید آن را اصلاح کند. در حال حاضر ایتالیا دومین کشور مقروض بزرگ اروپایی است و میزان بدهی آن نسبت به تولید ناخالص داخلی این کشور ۱۳۳ درصد است.ایتالیا اکنون به دنبال گرفتن وام و خرج آن در امور خود است که این موضوع نقض قوانین اتحادیه اروپا را به همراه دارد و اکنون اتحادیه اروپا خواهان کاهش سالانه بدهی این کشور و رسیدن آن به سطح کمتر از ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ایتالیا است.کمیسیون اروپا که ناظر قوانین اتحادیه اروپا است، ماه گذشته اعلام کرد ایتالیا یا باید پیش نویس لایحه بودجه خود را تغییر دهد یا اینکه با اقدامات انضباطی این اتحادیه روبرو می شود. بر پایه این گزارش، وزرای دارایی دارایی اروپا در بیانیه ای اعلام کردند که از ارزیابی کمیسیون اروپا حمایت و به ایتالیا پیشنهاد می کنند که اقدامات لازم را برای سازگاری خود با قوانین اتحادیه اروپا بر دارد؛ ضمن اینکه از گفتمان فعلی میان کمیسیون و مقامات ایتالیا حمایت می کنند.

 

پالادیوم به پای طلا رسید

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۲۲۶.۴۹ دلار رسید. این فلز که روز جمعه برای نخستین بار از مرز ۱۲۰۰ دلار عبور کرده بود، روز سه شنبه به قیمت طلا نزدیک شد.جوناتان باتلر، تحلیلگر میتسوبیشی در این باره گفت: ثابت ماندن عرضه و رشد تقاضا، علاقه سفته بازان به پالادیوم را جلب کرده و به بالا رفتن قیمت این فلز کمک کرده است.این فلز که عمدتا در دستگاه‌های کاهش آلودگی خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از اواسط اوت حدود ۴۹ درصد رشد کرده است.با این حال برخی از تحلیلگران پیش‌بینی کردند روند صعودی پالادیوم ممکن است خاتمه پیدا کند و در سطوح بالای قیمت، معامله‌گران به سودگیری اقدام کنند.شاخص توان نسبی ۱۴ روزه پالادیوم حدود ۷۷ واحد است. عدد بالای ۷۰ واحد نشان می‌دهد یک کالا به وضعیت بیش خرید رسیده و ممکن است بزودی با تصحیح قیمت روبرو شود.هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، به ۱۴.۴۶ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۱.۸ درصد سقوط کرد و در ۷۸۸.۹۰ دلار ایستاد.

 

اوپک چراغ سبز ایران را بدست آورد

یک منبع آگاه از درون اوپک خبر داد که روز جمعه بلاخره اوپک توانست چراغ سبز ایران برای توافق کاهش روزانه ۰.۸ میلیون بشکه‌ای نفت را که از سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد، به دست آورد.اوپک در ساعات آینده از گروه تولیدکنندگان غیر اوپک هم خواهد خواست با کاهش روزانه ۴۰۰ هزار بشکه‌ای خود به میزان کاهش اوپک افزوده و در این توافق مشارکت کنند.

 

پشت پرده موافقت نامه پاریس انرژی را هدف گرفت

مقاصد پنهان پشت این موافقت نامه بیشتر شامل کنترل انرژی، جلوگیری از افزایش قیمت با هدف سوء استفاده کشور‌های ابرقدرت به منظور تضعیف کشور‌های مستقلی، چون ایران است که می‌تواند هزینه‌های زیادی را بر اقتصادی تحمیل کند.برآورد‌ها نشان می‌دهد که برای کاهش ۱۲ درصدی گاز‌های گلخانه‌ای، ایران باید حدود ۵۲ میلیارد دلار هزینه کند، درحالیکه با اجرای این موافقت نامه باید بسیاری از صنایع که در مراحل اولیه هستند، تعطیل شوند. استاد تغییر اقلیم شناسی گفت:هیأت بین الدولی تغییر اقلیم (IPCC) وابسته به سازمان ملل است که در نهان برای نیل به اهداف امپریالیستی کشور‌های بزرگ و قدرتمند مثل آمریکا و اتحادیه اروپا فعالیت می کند. آمریکایی‌ها بر اساس سیاست کاری، در ابتدا دولت دموکرات را در یک مساله جهانی واقعی یا فرضی همچون موافقت نامه اقلیمی پاریس، بسیج کرده و بعد از پیوستن تعدادی از کشور‌ها به آن توافق بین المللی، با بهانه تراشی‌های مختلف از توافقات بین المللی خارج شدند، ولی از طرق مختلف نظیر استفاده از ابزار سازمان ملل و اتحادیه اروپا مانع از فروپاشی پیمان شده و منافع خود را تامین می‌کنند. در خصوص پیمان کیوتو هم همین سناریو تکرار شده بود.مساله روسیه، اما گونه‌ای دیگر است و همانطور که پوتین اعلام کرد با توجه به شکیاتی که در خصوص پایه‌های علمی گرمایش جهانی و علل آن وجود دارد تا روشن شدن کامل مساله روسیه، توافقی را امضا نکرد.

 

مسکن رکورد گرانی را زد

گزارش رسمی وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد برای اولین بار در سالیان اخیر، میزان افزایش سالانه قیمت مسکن به بالای ۹۰ درصد رسیده است.بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در تهران در آبان ماه امسال به ۹ میلیون و ۱۵۸ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۱ درصد رشد نشان می‌دهد؛ بدین ترتیب آبان ماه  امسال رکورد یک دهه اخیر در گرانی مسکن زده شد.بالاترین رقم افزایش قیمت مسکن در دولت احمدی‌نژاد مربوط به خرداد ۱۳۹۱ با ۶۸ درصد بود اما در دولت روحانی از شهریور تا آبان امسال، رکورد دولت احمدی‌نژاد زده شد به طوری که در یک ساله منتهی به شهریور امسال قیمت مسکن ۷۳ درصد، در مهر ۸۳ درصد و در آبان ۹۱ درصد افزایش یافته است.

 

لبنیات دنده معکوس کشید

دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: قیمت‌های جدید و کاهشی محصولات لبنی که بر پایه شیرخام هر کیلوگرم ۲۰۰۰ تومان تعیین شده است فردا به صنایع ابلاغ می‌شود. وی افزود: بر این اساس، قیمت هرکیلوگرم شیرخام تحویل درب دامداری 2000 تومان تعیین شد و دامداران نیز قبول کرده اند محصولات خود را به این قیمت به ما بفروشند و برپایه آن قیمت فرآوردههای لبنی تعیین شده است.دبیر انجمن صنایع لبنی ادامه داد: قیمتهای فعلی محصولات لبنی بر اساس نرخ شیرخام هر کیلوگرم 2200 تومان تا 2300 تومان تعیین شده است و باتوجه اینکه نرخهای جدید بر اساس نرخ شیر خام 2000 تومانی تعیین میشود بنابراین قیمت محصولات لبنی در بازار کاهشی خواهد بود و نرخها تعدیل می‌شود.وی درباره زمان اجرای قیمتهای جدید توسط صنایع لبنی، گفت: به محض دریافت مصوبه جدید، به شرکت های لبنی ابلاغ خواهد شد؛ اما معولا چند روز طول می کشد تا این محصولات با قیمت های جدید به دست مصرف کنندگان برسد، زیرا محصولاتی که تولید و در بازار تزریق شده است کنترل آنها دیگر از دست صنایع لبنی خارج است.

 

مرغ باز پر کشید

در سایه سوکت دستگاه‌های نظارتی از قبیل سازمان‌های تعزیرات حکومتی و حمایت مصرف کنندکان و تولید کنندگان، بازرسی اتاق اصناف و تشکل‌های صنفی قیمت هر کیلوگرم مرغ در تهران به ۱۲۱۰۰ تومان رسید که حدود ۴ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب تنظیم بازار است. آخرین قیمت (سقف قیمت) مصوب هرکیلوگرم مرغ در کارگروه تنظیم بازار 8175 تومان تعیین شده است اما این نرخ مورد قبول تشکلهای مرغداری نیست و در جلسات اخیر تنظیم بازار فعالین این بخش با مسئولین دولتی درباره نرخ جدید مرغ به توافق نرسیدند.صادرات مرغ چندی پیش به دلیل افزایش قیمت این محصول در بازار مصرف متوقف شد اما تنها به فاصله 4 روز این بخشنامه ملغی شد و صادرات این محصول با وجود افزایش قیمتها در بازار داخلی ادامه یافت.بر اساس اعلام اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی قیمت امروز هر کیلوگرم مرغ گرم ؛استعلامی کشتارگاههای تهران 10900 تومان، پخش 11100 تومان، خرده فروشی12100 تومان، سینه با کتف 19500 تومان، سینه بدون کتف 20500 تومان و  فیله 22500 تومان است.

 

بازارهای نفتی سبزپوش بسته شدند

با توافق اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها برای کاهش تولید به منظور تقویت قیمت‌ها، قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی بیش از 2 درصد افزایش یافت.کشورهای عضو اوپک توافق کردند تا از سال 2019 روزانه 1.2 میلیون بشکه از تولید خود بکاهند. این رقم بیش از رقم حداقل یک میلیون بشکه در روز است که بازار انتظار داشت.وزیر نفت عراق پس از نشست اوپک در وین گفت تولید اوپک از ماه ژانویه روزانه 800 هزار بشکه و تولید کشورهای غیراوپکی روزانه 400 هزار بشکه کاهش خواهد یافت. الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه نیز این کاهش 1.2 میلیون بشکه ای را تایید کرد و گفت بازار در نیمه نخست سال آینده با فزونی عرضه روبرو خواهد شد.هر بشکه نفت برنت با 1.61 دلار افزایش 61.67 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 1.12 دلار افزایش 52.61 دلار فروخته شد.در ساعات اولیه معاملات دیروز، قیمت نفت به 60 دلار کاهش یافت زیرا انتظار می‌رود که صادرکنندگان نفت به توافق نرسند. اما پس از خبر توافق تا 63.73 دلار نیز بالا رفت.نفت خام آمریکا هفته گذشته را با افزایش بیش از 3.7 درصدی و نفت برنت با افزایش 5.4 درصدی به پایان برد.جان پاسی، تحلیلگر بازار در این رابطه گفت: «بدون کاهش تولید، فشار کاهشی شدیدی بر بازار وجود خواهد داشت.»

 

گرانی خودرو با فرمول آزادسازی کلید خورد

آزادسازی قیمت خودرو در حالی با بخشنامه ایران خودرو برای ۴ محصول کلید خورد،که به نظر می‌رسد نامه تهدید آمیز خودروسازان کار خود را کرده و وزارت صنعت معدن و تجارت با موافقت رئیس جمهور مجوز افزایش قیمت به خودروسازان داده است.با اعلام قیمت جدید ۴ محصول ایران خودرو، قیمت گذاری خودروهای داخلی بر اساس فرمول های جدید و بصورت شبه آزادسازی در حالی صورت می گیرد که حداقل ۱۰ میلیون تومان به قیمت هر خودرو افزوده خواهد شد ؛بر اساس این فرمول قیمت خودروهای داخلی تا ۵ درصد زیر قیمت بازار تعیین می شود تا به شکل رسمی آزادسازی قیمت خودرو در بازار خودروی کشور آغاز شود؛ این تصمیم که در وزارت صنعت معدن و تجارت گرفته شده ظاهراً با موافقت رئیس جمهور بوده و زمزمه موافقت دولت مجلس شورای اسلامی و خودروسازان بر سر تعیین قیمت خودرو نیز که از هفته گذشته به گوش می‌رسید و مهر تایید زده است.بر اساس خبری که سایت رسمی ایران خودرو روی خروجی سایت خود قرار داد این شرکت با ارسال بخشنامه‌ای نرخ‌های جدید خود را اعلام کرده و رسما آزادسازی قیمت را بر اساس فرمول حاشیه بازار کلید زده است.

 

گاز استرالیا قطر را خفه کرد

اداره آمار استرالیا روز جمعه گزارشی منتشر کرد که براساس آن، این کشور در ماه نوامبر (آبان 97) 6.55 میلیون تن گاز ال ان جی صادر کرد که از 6.27 میلیون تن صادرات قطر در همین ماه بیشتر است. گاز مایع طبیعی سومین صادرات اصلی استرالیا به جهان است و زغال سنگ و آهن خام در رتبه های اول و دوم صادرات این کشور قرار دارد.زغال سنگ ارزشمندترین کالای صادراتی استرالیا با 46.7 میلیارد دلار، سنگ آهن با 44.5 میلیاردل دلار و گاز مایع طبیعی با رقم 28 میلیارد دلار در 12ماهه مورد محاسبه بوده است. مت کانوا وزیر منابع استرالیا روز جمعه به رسانه های این کشور گفت که تمرکز دولت اسکات موریسون در حال حاضر افزایش صادرات زغال سنگ است و سرمایه گذاری های خارجی در این زمینه در کشور تسهیل می شود. وی افزود: صادرات این سه کالا برای استرالیا سودآوری بسیاری داشته و این روند نیز ادامه خواهد یافت.چین، کره جنوبی،ژاپن، سنگاپور ، انگلیس، نیوزیلند و تایلند مهمترین وارد کنندگان سه کالاص صادراتی استرالیا هستند.مدیرعامل شرکت نفت قطر پیشتر اعلام کرده بود که این کشور به عنوان بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع در جهان، قصد دارد تولید خود را تا سال 2024 حدود30 درصد افزایش دهد و تولید سالانه خود را نیز به 100 میلیون تن افزایش دهد. اکنون استرالیا با افزایش تولید گاز ال ان جی، به عنوان رقیب اصلی قطر در این زمینه و همچنین یکی از رقبای اصلی تولید و صادرکنندگان این گاز در جهان تبدیل شده است.طبق گزارش های رسانه ای 16 کشور دارای بزرگترین ذخایر گازی در جهان هستند که استرالیا در رتبه دوازدهم قراردارد.

 

افغانستان معادلات را به هم زد

اواسط شهریور ماه رئیس کل بانک مرکزی از ابلاغ بخشنامه‌ای به گمرکها خبر داد که براساس آن، صادرکنندگان باید با امضای پیمان‌سپاری ارزی، تعهد بدهند ارز حاصل از صادرات را ظرف سه ماه به کشور وارد کنند؛ البته این بخشنامه در ماه‌های بعد دستخوش تغییراتی شد.در این نامه ذکر شده بود که صادرات به کشورهایی همچون عراق، افغانستان، کشورهای منطقه CIS و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس که از بسیاری از مواقع با استفاده از ریال جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود، نمی‌تواند مشمول حکم بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور باشد و با اجرای این دستورالعمل، صادرات به کشورهای مذکور با مشکل و احیاناً با توقف روبرو خواهد شد.در این میان تنها میزان صادرات محصولات ایرانی به افغانستان به لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب ۳۰.۸ و ۱۳ درصد در مهر ماه نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته و به حدود ۲۰۳ میلیون دلار رسیده است.میزان صادرات به کشور عراق نیز تقریبا ثابت بوده و در هر کدام از ماه‌های شهریور و مهر به طور جداگانه بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا به این کشور ارسال شده است.بررسی آمارهای موجود نشان می‌دهد برخلاف گفته‌های برخی تجار، پیمان‌سپاری ارزی هنوز موجب کاهش چشمگیر یا توقف صادرات به کشورهای همسایه نشده است، اما به نظر می‌رسد برای دستیابی به نتایج دقیق‌تر باید آمارهای صادراتی ماه‌های بعد نیز به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

 

حباب قیمتی به کاشی و سرامیک سرایت کرد

رئیس اتحادیه کاشی فروشان و کاشی‌سازان با بیان این‌که قیمت‌گذاری کارخانجات تولیدی افسارگسیخته است، گفت: کیفیت محصولات داخلی، قابلیت رقابت با محصولات درجه یک جهان را دارد اما عدم بازاریابی مناسب در بازارهای هدف، اجازه صادرات کاشی و سرامیک ایران را نمی‌دهد.مصطفی گودرزی اظهار کرد: حجم قابل‌توجهی از مواد اولیه تولید کاشی و سرامیک از طریق واردات تأمین می‌شود و این موضوع عاملی شده تا ارز بسیاری در این صنعت مورد استفاده قرار گیرد و با نوسانات نرخ ارز به ویژه دلار، نوسان قیمتی گریبان این بازار را بگیرد.وی افزود: بررسی‌ها نشان از آن دارد که قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید نسبت به ابتدای سال با افزایش 80 درصدی روبرو شده است اما قیمت محصول نهایی در این مدت 100 درصد رشد داشته که می‌توان گفت در این میان 20 درصد قیمت محصولات حباب است.وی اظهار کرد: با وجود مزیت رقابتی تولید داخلی به دلیل عدم فرهنگ‌سازی و بازاریابی مناسب در بازارهای هدف به ویژه اروپا، کاشی و سرامیک ایران در حجم قابل‌توجه و به‌صورت ثابت به اروپا صادر نمی‌شود.رئیس اتحادیه کاشی فروشان و کاشی‌سازان با گلایه از شیوه قیمت‌گذاری کارخانجات تولیدی، بیان کرد: قیمت‌گذاری محصولات داخلی بسیار افسارگسیخته شده و شرکت‌ها در مقاطع مختلف زمانی نرخ محصولات را افزایش می‌دهند و این افسارگسیختگی در عرضه به شدت مشهود و عاملی شده تا فروشندگان نسبت به آینده بازار چشم اندازی نداشته باشند.

 

طلای سیاه سکه را طلایی کرد

بالا رفتن قیمت سکه و طلا در پی افزایش قیمت نفت از مهم‌ترین اخبار امروز بود؛ با وجود روند کاهشی ارز و طلا در بازار ایران، توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش ۱.۲ میلیون بشکه در روز به افزایش شدید قیمت نفت منجر شد و این رشد اثر خود را بر بازار طلای جهان و ایران گذاشت.تاثیر عامل خارجی بر روی قیمت طلا و سکه در ایران، یکی از معدود مواردی بود که امروز اتفاق افتاد. به دنبال سقوط آزاد قیمت نفت در هفته‌های گذشته، سرانجام اوپک و کشورهای غیرعضو این سازمان در وین تصمیم گرفتند تولید روزانه خود را به ترتیب ۸۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند. این تصمیم سریعا تاثیر خود را بر قیمت طلای سیاه و سپس طلای زرد گذاشت. بدین ترتیب قیمت هر بشکه نفت برنت با جهش بیش از ۴ درصدی امروز به ۶۲.۶  دلار رسید. به همین دلیل امروز طلا و سکه با افزایش قیمت مواجه شد که به گفته رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران، دلیل آن، افزایش نرخ جهانی طلا و تغییرات در بازار نفت اوپک بوده است. قیمت سکه تمام بهار طرح جدید و طرح قدیم به ترتیب سه میلیون و ۹۶۱ هزار تومان و سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha