جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رزمندگان

حوزه/ حسینیه جماران بیرجند حال و هوای دیگری داشت، حضور اقشار مختلف از جای‌جای استان شهیدپرور و ولایی خراسان جنوبی در اجلاسیه ایثارگران کنگره ۲ هزار شهید نشان می‌داد که قرار است اینجا عشق به خدای متعال روایت شود. روایتی از ایستادگی پرستوهای عاشق که دفاع مقدس را وعده‌گاه رسیدن به معشوق قرار دادند

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، خراسان جنوبی در آخرین روزهای آخرین ماه پاییز، هوای تازه‌ای که رنگ و بوی شهادت می‌دهد را استشمام می‌کند و بانوای عاشقانه جانی تازه  می‌گیرد.

 حسینیه جماران بیرجند حال و هوای دیگری داشت، حضور اقشار مختلف از جای‌جای استان شهیدپرور و ولایی خراسان جنوبی در اجلاسیه ایثارگران کنگره 2 هزار شهید نشان می‌داد که قرار است اینجا عشق به خدای متعال روایت شود. روایتی از ایستادگی پرستوهای عاشق که دفاع مقدس را وعده‌گاه رسیدن به معشوق قرار دادند.

مردم شهیدپرور استان به عشق شهدای والامقام این منطقه، رویداد فرهنگی باشکوهی( اجلاسیه ایثارگران کنگره 2 هزار شهید خراسان جنوبی) را در این روزهای پاییزی به نمایش گذاشتند تا باری دیگر نام بزرگ‌مردان ممتاز این دیار به یاد آورده شود و معنای وفاداری و ازخودگذشتگی دوباره تعریف شود و مفهوم ایثار، برای نسلی که انقلاب و دفاع مقدس را ندیدند، معنا پیدا کند.

بدون شک اگر در زندگی شهدا و رزمندگان تفکر و اندیشه کرده و زندگی جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا را در مقابل چشمان ژرف‌اندیش خود مرور کنیم، شاید کمی شرمنده شده و همراهی ما با انقلاب بیشتر و از خطا و انحراف و کج روی فاصله بگیریم.

 

جانبازان و ایثارگران شهدای زنده اند

رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند: جانبازان ما هنوز در میدان مقاومت و ایستادگی هستند.... عزیزان جانباز بدانند که مبارزه‌ی آن‌ها ادامه دارد. جانبازان ما، در تمام دوران جانبازی در حال مجاهدت‌اند. این فضیلت، مخصوص آن‌ها و کسان و همسران و خانواده‌هایشان است، تا وقتی‌که ان‌شاءالله سلامت و عافیت پیدا کنند.

شهدا کسانی هستند که از دیگران شجاعت و دلیری بیشتری نشان دادند؛ سینه را سپر کردند، از خطر نهراسیدند و به شهادت رسیدند؛ بعضی به بهشت الهی پر کشیدند، بعضی هم جانباز شدند؛ درواقع - همان‌طور که گفته می‌شود و تعبیر درستی است - این‌ها شهید زنده‌اند.

اقتدار، پیشرفت و امنیت کشور مدیون جان‌فشانی‌های شهدا و جانبازان است

حجت‌الاسلام شبان، مدیر مدرسه امام صادق(ع) قهستان با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: هرکس مختصر آشنایی با منطق قرآن و روایات اسلامی داشته باشد، می‌داند فرهنگ ایثار و شهادت از برترین ارزش‌ها در فرهنگ اسلامی است.

وی ادامه داد: شهیدان از برترین انسان‌ها شمرده‌شده‌اند حتی در روایات ما شهادت از بهترین خواسته‌ها از درگاه الهی شمرده‌شده است؛ پیامبر اعظم(ص) مردی را مشاهده کردند که این‌گونه دعا می‌کرد "خداوندا من بهترين چيزى كه بندگانت از تو می‌خواهند را از تو می‌طلبم، پس بهترين عطايت را به من ارزانى دار" و حضرت فرمودند" هرگاه دعاى تو مستجاب شود در راه خدا شهيد خواهى شد".

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) قهستان با بیان اینکه روایات متعدد در مورد فضیلت شهادت و طلب شهادت در دعاها نقل شده است، تصریح کرد: این دعاها بیانگر آن است که اهل‌بیت علیهم‌السلام خواسته‌اند ایثار و شهادت به‌عنوان یک فرهنگ در جامعه اسلامی رواج پیدا کند و این روحیه همواره در بین مسلمانان حفظ شود.

وی تاکید کرد: برپایی یادواره‌های شهدا حقیقتاً در همین راستا و در همان مسیری که اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌درستی برای ما ترسیم کرده‌اند، می باشد.

حجت‌الاسلام شبان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند "زنده نگه‌داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست" و برهمین اساس کاری که امام سجاد علیه‌السلام و حضرت زینب سلام‌الله علیها در زنده نگه‌داشتن عاشورا انجام دادند کمتر از کار امام حسین علیه‌السلام در کربلا نبود.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) قهستان اضافه کرد: کار آن‌ها باعث به ثمر نشستن خون امام حسین علیه‌السلام بود و باعث شد فرهنگ حسینی، فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ عزت و دوری از ذلت جاودانه شود.

حجت الاسلام شبان با بیان اینکه در پرتو زنده نگه‌داشتن یاد شهداست که مدافعین حرم تربیت‌یافته‌اند، گفت: به برکت حفظ یاد شهداست که باوجود جنگ فرهنگی دشمن، جامعه ما شاهد رشادت‌های حججی‌ها است.

فرهنگ ایثار و شهادت سلاحی است که دشمن از آن وحشت دارد

وی، سربلندی، اقتدار، پیشرفت و آبادانی و امنیتی که داریم را مدیون جان‌فشانی شهدا و ایثارگران دانست و عنوان کرد: هر فرد در جامعه اسلامی در حد و توان خود نسبت به زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهیدان وظیفه دارد و نباید این امر مهم مورد غفلت واقع شود.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) قهستان فرهنگ ایثار و شهادت را سلاحی دانست که دشمن از آن وحشت زیادی دارد و عنوان کرد: ایثار و شهادت سلاحی است که دشمن توان مقابله‌به‌مثل با آن را ندارد لذا درصدد حذف و به فراموشی سپردن آن در نسل جوان و نوجوان جامعه ماست، همان کاری که دستگاه اموی در پی آن بود ولی با درایت امام سجاد علیه‌السلام و حضرت زینب سلام‌الله علیها نتوانست به آن دست یابد.

حجت الاسلام شبان خاطرنشان کرد: در زمان ما نیز حذف فرهنگ ایثار و شهادت از کتب درسی در چارچوب سند 2030 یکی از اقدامات دشمنان در این زمینه بود.

اشک‌هایی که طلب آمرزش خواهد شد

رزمندگان دیروز و جانبازان و ایثارگران امروز شهدای زنده‌ای این مرزوبوم هستند.

فرمایش رهبری مصداق کامل این سخن است که فرموده‌اند "شهدا کسانی هستند که از دیگران شجاعت و دلیری بیشتری نشان دادند؛ سینه را سپر کردند، از خطر نهراسیدند و به شهادت رسیدند؛ بعضی به بهشت الهی پر کشیدند، بعضی هم جانباز شدند؛ درواقع - همان‌طور که گفته می‌شود و تعبیر درستی است - این‌ها شهید زنده‌اند."

آری حسینیه جماران میعادگاهی برای درک افتادگی این رزمنده‌های بی دعا نظام بود، جایی که ما جوانان نسل چهارم شاید اگر به‌خوبی کاری که آنان برای ما انجام دادند را درک نکنیم، نمی‌توانیم ارزش آنان را بفهمیم .

درک این واقعیت که امروز ذهن‌ها را درگیر کرده بود، سخت است، مگر می‌شود پدری که یک‌عمر می‌تواند همچون که برای دخترش در خوشی‌ها و غم‌ها در کنارش باشد، او را برای امنیت امروز ما تنها گذاشته است و یا جانبازانی که قسمتی از جان نشان را در کف دستانشان گذاشتند تا نسل امروز در اینجا حضور یابند و نفس بکشند.

در صدر اسلام هم باب‌الحوائج حضرت عباس(ع) برترین نمونه‌ای است که چگونگی پیروی از پیشوای معصوم را عملاً تعلیم می‌دهد. شخصیت آن بزرگوار به‌گونه‌ای است که همه صفاتی را که لازمه یک پیرو واقعی است، به نحو کامل بروز داده و تجسمی از همه فضائل است.

«وفا» بهترین صفتی است که می‌توان برای آنان بکار برد، این صفت زمانی پسندیده‌تر است که انسان نسبت به میثاق خدایی وفادار باشد. وفاداری نسبت به پیشوای معصوم از مهم‌ترین مصادیق وفا به میثاق الهی است و حضرت باب‌الحوائج عباس بن علی(ع) تا پای جان به میثاق خویش وفادار ماند.

در دوران دفاع مقدس نیز سندهای بسیاری از وفاداری رزمندگان اسلام دیده می‌شد، برخی رزمندگان با تقدیم جان و مال خویش تا پای جان بر سر آرمان‌های خود با انقلاب اسلامی باقی ماندند و برخی‌ها نیز همچون جانبازان وفادار نظام اسلامی همچنان در صحنه دفاع حضور دارند.

جانبازان و ایثارگران افتخارات جامعه هستند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین نوفرستی قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، گفت: امروز هرکدام از ما که در هر جایگاهی قرار داریم باید در قبال خون شهدا پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: امروز نظام اسلامی در اوج عزت قرار دارد و در تمام معادلات جهانی تأثیرگذار است.

قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی بابیان اینکه باید به دنبال ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشیم، تصریح کرد: در اجلاسیه شهدا به دنبال ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار هستیم تا به‌واسطه آن کشوری سربلند و سرافراز داشته باشیم چراکه همه ما نیازمند سیره و شناخت شهدا هستیم.

حجت‌الاسلام نوفرستی حفظ بنیان‌های انقلاب را مدیون خون شهدای دفاع مقدس دانست و عنوان کرد: شهیدان دست ما را گرفتند و خودشان در این راه به ما کمک کردند، چراکه آن‌ها در تاریخ ماندگار و جاویدان هستند.

 وی، قرب و منزلت جانبازان را بیشتر از شهدا دانست و ادامه داد: جانبازان سال‌ها درد و رنج خود و صبوری خانواده را تحمل می‌کنند که درک آن برای ما خیلی سخت است.

قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی وظیفه جامعه را شناخت جایگاه واقعی جانبازان خواند و خاطرنشان کرد: جانبازان از افتخارات جامعه ایران اسلامی هستند و تکریم آن‌ها ارج نهادن به همه ایثار گران است.

حجت‌الاسلام نوفرستی در پایان گفت: حضور این عزیزان در جبهه‌های حق علیه باطل برای دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی بوده و نزد خداوند متعال قرب و منزلت ویژه‌ای دارند.

آسیب در راه خدا سعادت می‌خواهد

آنان که ایثار و فداکاری‌شان، نشانه‌ای در جسم مطهرشان باقی گذارده و یادگار آن لحظه‌ی حساس را همواره با خود دارند، دارای سهمی ارزشمند در این تاریخ پرافتخارند.

این سخن رهبری ارزش جانباز را برای نسل های انقلاب تفهیم می‌کند که فرمودند "جانبازان، آسیب درراه خدا را قدر بدانند که این موجب توجه حق‌تعالی به آنان است و این در میزان الهی، ارزش والاست".

آنچه امروز از انقلاب اسلامی نصیب کشور شده است، فارغ از مشکلات اقتصادی و سیاسی که دشمنان بر ما تحمیل کرده و البته با برخی سوء مدیریت‌ها فشار آن بر مردم بیشتر شده، اما به نظر می‌رسد هرازگاهی همه ما مردم و مسئولان نیاز داریم تا با تلنگری به خود آییم و به‌دوراز مسائل مادی و دنیایی در خود تفکر کنیم، روزهای انقلاب و دوران دفاع مقدس را به یادآوریم، وحدت و انسجام روزهای سخت گذشته را مرور کنیم و با نگاهی به زندگی و وصایای شهدا که همه انسان‌هایی پاک و مؤمن و پاکباخته بودند مسیر درست را بشناسیم و در راه ارزش‌ها پای نهیم.

مسعود نوفرستی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha