شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام عادل بایرامی

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه ولیعصر(عج) تبریز در آستانه هفته پژوهش به تشریح برنامه‌ها و اقدامات این معاونت پرداخت.

حجت‌الاسلام عادل بایرامی، معاون پژوهش مدرسه علمیه ولیعصر(عج) تبریز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، به تشریح فعالیت‌ها و اقدامات این معاونت در آستانه هفته پژوهش پرداخت.

وی به برگزاری سلسله نشست‌های علمی و آزاد اندیشی اشاره کرد و افزود: نشستی که از این سلسله‌ همایش‌ها در حال برگزاری است، با موضوع «فلسفه‌های مضاف» می باشد. برای ورود به حوزه علم، لاجرم دو دروازه «تاریخ علم» و «فلسفه علم» نیاز است؛ در این دوره بر معرفی رشته‌های اساسی که در حوزه تدریس می‌شود، تأکید داریم تا چهارچوب‌های موجود در مبحث نظریه پردازی و دیگر مباحث مرتبط روشن شده و علاقه طلاب نیز در خصوص این علوم مشخص شود.

معاون پژوهش مدرسه علمیه ولیعصر(عج) تبریز تأکید کرد: در نظام آموزشی باید وقتی یک دانش‌آموز یا یک طلبه دنبال علمی می‌رود، کاربرد، فلسفه و چیستی آن را بداند که این امر کمتر محقق میشود ولی باید اهتمام بیشتری داشته باشیم، بنابراین با برگزاری نشست «فلسفه‌های مضاف»، طلاب با نگاه درجه دومی و دیده‌بانی، با چیستی، چرایی، پیشینه و تطورات علوم آشنا می‌شود و متوجه می شوند که علوم می‌خواهد جوینده علم را به کجا برساند.

حجت‌الاسلام بایرامی همچنین از برگزاری کارگاه «تربیت مربی نگرش سیستمی به دین» با همکاری موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی مشهد خبر داد و افزود: در این کارگاه که با حضور استاد ادبی از این موسسه برگزار شد، موضوع نگرش منظومه وار، شبکه‌ای، جامع و سیستمی به مباحث دین طرح و مرحله اول کارگاه به صورت نگرشی در سطح مقدماتی برگزار شد که سطح تکمیلی نیز به زودی برگزار می‌شود.

وی بیان داشت: کارگاه‌های روشی نیز با محوریت روش تدریس، تحصیل، تحقیق و مهندسی در علوم نیز به زودی با هدف کاربردی کردن علوم و معارف اسلامی نیز در اولویت قرار گرفته و برگزار خواهد شد.و همچنین در راستای ارتقای علمی و پیشرفت مدرسه، اقدام به برگزاری اولین نشست پژوهشی، کاربردی «راهکارهای ایجاد انگیزه، نشاط و پیشرفت علمی – تربیتی در مدرسه علمیه ولیعصر تبریز» کرده‌ایم که مقالات در دو بخش اساتید و طلاب فراخوان شده‌اند، در این طرح از طلاب و اساتید خواسته‌ایم در راستای پیشرفت این مرکز علوم دینی، طرح‌های خود را ارائه دهند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه ولیعصر(عج) تبریز همچنین به رونمایی از سند تحول کتابخانه مدرسه اشاره کرد و افزود: کتابخانه مدرسه باید فعال و محل مراجعات علمی طلاب باشد که با رونمایی و به کارگیری از سند تحول کتابخانه، شاهد بهبود وضعیت و بهبود شرایط و رده‌بندی کتاب‌ها خواهیم بود.

وی عنوان داشت: وب سایت مدرسه و  اندیشکده رویش مدرسه علمیه ولیعصر(عج) تبریز در هفته پژوهش سال 97 به صورت رسمی افتتاح و فعالیت رسمی خواهد کرد.

حجت‌الاسلام بایرامی در پایان گفت: برگزاری دوره سیر مطالعاتی آثار مقام معظم رهبری، انتشار فصلنامه علمی، پژوهشی اندیشکده رویش و ارتباط با مراکز پژوهشی و علمی دانشگاه‌ها و سایر موسسات نیز از دیگر اقداماتی است که اجرایی خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha