جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حمید رضا مطهری

رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) گفت: یکی از مهم ترین پروژه های ما دانشنامه اهل بیت(ع) می باشد که به عنوان یک کار بی نظیر در جهان اسلام در حال انجام است و به زودی منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین حمید رضا مطهری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به اقدامات و فعالیت های پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پرداخت.

وی اظهار کرد: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) به منظور بررسی روشمند حوزه‌های مرتبط با تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) و بسترهای تأثیرگذار در آن، از سال 1364 فعالیت خود را آغاز کرد.

تحقیق درباره هویت تاریخی تشیع

رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) تمرکز بر جوانب گوناگون تاریخ و سیره امامان(ع) و سازوکارهای منطقی و اصولی دستیابی به حقایق تاریخی و همچنین مطالعه و تحقیق درباره هویت تاریخی تشیع و نقش آن در فرهنگ و تمدن اسلامی را از اساسی‌ترین رویکرد‌های این پژوهشکده دانست.

وی با بیان اینکه این پژوهشکده زیر مجموعه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه است افزود: اساتید و صاحب نظران بزرگی در حوزه تاریخ اسلام، شورای پژوهشی پژوهشکده را تشکیل می دهند.

فعالیت در سه گروه سیره اهل بیت، تاریخ تشیع و فرهنگ و تمدن

حجت الاسلام و المسلمین مطهری کمک به ترویج و تبلیغ دین مبین اسلام و مذهب تشیع و تمرکز بر جنبه های مختلف سیره ائمه علیهم السلام و ارتقا فرهنگ جامعه را از اهداف این پژوهشکده برشمرد که در سه گروه سیره اهل بیت(ع)، تاریخ تشیع و فرهنگ و تمدن فعالیت دارد.

وی خبر داد: یکی از مهم ترین پروژه های ملی ما دانشنامه اهل بیت(ع) می باشد که به عنوان یک کار بی نظیر در جهان اسلام در حال انجام است.

رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) با بیان اینکه فعالیت تمام گروه های این پژوهشکده در ارتباط با تاریخ و سیره اهل بیت(ع) است، عنوان کرد: با توجه به نیاز و کشش فعلی جامعه به آشنایی بیشتر با سیره اهل بیت(ع) و تاریخ تشیع و همچنین تمدن اسلام وشیعه سعی ما بر این است که ضمن حفظ روند رو به رشد فعلی به لحاظ کمی و کیفی نگاه نوآورانه ای نیز در انتخاب موضوعات طرح های پژوهشی و واگذاری آنها به افراد متخصص داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ما به طور مستمر و دقیق با مراکز مختلف اعم از دانشگاه ها و پژوهشگاه های سراسر کشور ارتباط داریم و حتی با برخی مراکز خارج از کشور به خصوص عراق نیز در ارتباط هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین مطهری افزود:  کتاب «سیمای دوازده امام علیهم السلام در میراث مکتوب اهل سنت» نوشته منصور داداش نژاد در همایش کتاب سال حوزه به عنوان آثار برتر انتخاب شده و مورد تأیید مراجع عظام چون آیت الله العظمی  سبحانی و آیت الله  العظمی صافی گلپایگانی نیز قرار گرفت.

پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت از موفق ترین پژوهشکده های کشور است

وی با اشاره به اینکه این پژوهشکده به عنوان یکی از پویا ترین و موفق ترین پژوهشکده ها در سطح پژوهشگاه های مطرح کشور می باشد، گفت: تا کنون همایش ها و نشست های مختلفی توسط این پژوهشکده برگزار شده است که از آن می توان به همایش های «امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت»، «سیره و زمانه امام کاظم(ع)»، «سبط نبی، امام حسن مجتبی(ع)»، «امام سجاد»، «سبک زندگی اسلامی»،« سیره و زمانه امام هادی(ع)»،« سیره امام رضا(ع) آموزه ها و کارکردها»، «سیره و زمانه امام حسن عسکری(ع)»، « سیره و زمانه امام جواد(ع)» و نشست های « جایگاه عاشورا در رویکرد به مطالعات شیعی غربیان »، «غدیر از نگاه اهل سنت» نام برد.

رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) با بیان اینکه این پژوهشگاه تا کنون کار های پژوهشی بسیاری را انجام داده و آثار ارزشمندی را منتشر نموده، گفت: کتاب فرهنگ نامه مؤلفان اسلامی نمونه ای از این آثار می باشد که شناسنامه علمی فرهیختگان و دانشمندانی است که از صدر اسلام و در حوزه تمدن اسلامی، اثری علمی پدید آورده و در شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی و انتقال آن به نسل های آینده نقش آفریده اند؛ تا کنون 4 جلد از این کتاب منشر شده است.

وی ابراز کرد: کتاب «سیمای دوازده امام(ع) در میراث مکتوب اهل سنت» در دو جلد، «نگاهی به تاریخ تفکر امامیه»، «سیری در منابع شیعی تاریخ ائمه علیهم السلام از اربلی تا مجلسی»، «حیات ، حکمت و حکومت پیامبر اعظم (ص)»، « تاریخ نگاری ابن طاووس» و « تعامل شیعیان امامیه با دیگرمسلمانان » از برخی آثار  منتشر شده به همت این پژوهشکده می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مطهری کتاب «سیره معصومان علیهم السلام در فقرزدایی» که به مباحثی چون سیره فردی و حکومتی معصومان در فقرزدایی پرداخته و کتاب «سیره معیشتی معصومان علیهم السلام» که سیره معیشتی اهل بیت علیهم السلام را از حیث درآمد و مصرف بررسی کرده و به تبیین اصول راهبردی و راهکار ایشان در این زمینه پرداخته را از جدید ترین آثار منتشر شدده توسط پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) نام برد.

دانش نامه اهل بیت(ع) پروژه ای ملی و بی نظیر در دنیای اسلام

وی افزود: مهم ترین پروژه در دست اجرای این پژوهشکده که یک طرح ملی می باشد و حتی در دنیا اسلام هم نظیر ندارد دانش نامه اهل بیت(ع) است که امیدواریم تا اوایل سال آینده اولین جلد آن منتشر شود.

رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) بیان کرد: آثار این پژوهکده در سایت آن به نشانی history.isca.ac.ir وجود دارد و علاوه بر آن تمام آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در سایت پژوهشگاه و کتاب خوان همراه پژوهان موجود است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha