جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله موسوی خلخالی

حوزه/مراسم سالگرد درگذشت آیت الله موسوی خلخالی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری«حوزه»،‌ حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد استاد حوزه علمیه در مراسم سالگرد رحلت آیت الله موسوی خلخالی با گرامیداشت یاد ایشان، گفت: بیت آیت الله سید محسن موسوی خلخالی و پدر ایشان مرحوم آیت الله سیدمرتضی موسوی خلخالی بیت فضیلت و شهادت است و این خاندان علما و شهدای بزرگواری تقدیم اسلام کرده است و برخی شهیدان این بیت کمتر از 15سال سن داشته اند که به درجه رفیع شهادت رسیدند.

وی افزود: مرحوم آیت الله سیدمحسن خلخالی به امر آیت الله العظمی سید احمد خوانساری 60 سال امام جماعت یک مسجد در شهر تهران را عهده دار بودند و در این سالها خدمات زیادی به مردم داشتند.

استاد حوزه علمیه افزود: مسئله مرگ مسئله ای قطعی برای همه انسانها است و همه ما دیر یا زود عازم این سفر خواهیم بود. فرودگاه این دنیا مرگ و قبر است.

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد با نقل روایتی از امام کاظم علیه السلام گفت: ایشان از گورستانی عبور می کردند که دیدند میتی را تشییع می کنند، به کنار قبر وی آمدند و به حضار در تشییع فرمودند، این پایان دنیاست. دنیایی که چنین عاقبتی دارد، چرا باید خود را وابسته آن کنیم؟ سپس فرمودند قبر پایان دنیاست و آغاز آخرت و انسان باید از عاقبت خود که آغاز آخرت است بترسد. اگر اینگونه باشد همه چیز ما درست خواهد شد.

استاد حوزه علمیه افزود: امام حسن عسکری علیه السلام وصیت مفصلی به شیعیان دارند که در پایانش فرموده اند قرائت قرآن و یاد مرگ و صلوات بر خاندان عصمت و طهارت را زیاد انجام دهید.

وی افزود: در مورد ابن فرمایش باید گفت درست است که یاد مرگ باعث خوف و ترس است، اما موجب آمادگی انسان برای سفر خواهد شد و اگر ضعفی در زندگی ما باشد، به دنبال رفع آن خواهیم بود.

حجت الاسلام و المسلمین  نظری منفرد با اشاره به سیره امام علی علیه السلام گفت: امیرمؤمنان علیه السلام بیشتر شبها بعد از نماز عشا رو می کردند به نمازگزاران و می فرمودند ای بندگان خدا خودتان را آماده کنید که ندای حرکت شما برخاسته است.

وی افزود: انسان باید توجه داشته باشد که مرگ یک حقیقت است نه خیال و مسئله ای است که برای همگان رخ خواهد داد و انسان هم زمان فرارسیدن آن را نمی داند.

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد گفت: خداوند متعال در آیه آخر سوره مبارکه لقمان می فرماید انسان نمی داند روی چه زمینی خواهد مرد.

وی افزود: به تعبیر برخی از روایات مرگ جزء یقینیاتی است که انسان در عمل با آن معامله شک می کند.

استاد حوزه علمیه افزود: یکبار امام علی علیه السلام دیدند فردی را تشییع می کنند اما مردم گویی توجهی به این موضوع ندارند و متنبه نیستند. لذا فرمودند، اینها خیال می کنند مرگ برایشان رخ نخواهد داد.

وی افزود: امیرالمومنین علیه السلام وقتی از صفین بازمی گشتند رو به قبرستان کوفه کرده و فرمودند، شما رفته اید و ما هم به دنبال شما خواهیم آمد و در این دنیا هیچ خبری نیست. سپس رو کردند به اصحاب خود و فرمودند، اگر به مردگان اجازه سخن گفتن داده می شد، آنها با شما صحبت می کردند و به شما خبر می دادند، آنچه آنجا به کار می آید تقواست و تقوا پیشه کنید ای صاحبان اندیشه.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha