پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست فرهنگی «تغذیه مناسب و ذکر علائم تشخیص ديابت» که در مدرسه علمیه خواهران فاطمه ام البنین (س) حاجي آباد استان هرمزگان

حوزه/ سلیمانی از کارشناسان تغذیه گفت: بی تحرکی و استفاده از غذاهای نامناسبي همچون خوردن فست فود از عوامل مهم چربی خون و دیابت در افراد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از هرمزگان، آقای سلیمانی در نشست فرهنگی «تغذیه مناسب و ذکر علائم تشخیص ديابت» که در مدرسه علمیه خواهران فاطمه ام البنین(س) حاجي آباد استان هرمزگان برگزار شد، با اشاره به اهميت توجه به تغذیه مناسب، بیان کرد: بی تحرکی و استفاده از غذاهای نامناسبي همچون خوردن فست فود از عوامل مهم چربی خون و دیابت در افراد است.

وي با بيان اينكه مناسب ترين سطح کلسترول خون زیر 200 ميلي گرم است، افزود: چربی ماده سنگینی است که با رسوب زیر لایه رگ و عدم جريان در ديگر اندام ها و در نتيجه ورود به سلول قلبی موجب ايجاد سکته در فرد می شود.

کارشناس تغذیه، سردرد، سوزش کف پا، سرگیجه، خواب آلودگی، از علائم چربی خون دانست و گفت: براي كنترل چربي خون، بايد هر فرد مواردي همچون آزمایش چربی در هر شش ماه، ورزش منظم و پرهيز از خوردن غذاهای پر چرب در برنامه زندگي خود رعايت كند.

 سلیمانی در ادامه به برخي از خوراکی های مناسب برای کنترل چربی خون اشاره كرد و گفت: استفاده از عرق کاسنی، سیر و پیاز، شوید، آبلیمو، آبغوره، آب نارنج و سیب درختی موثر در كاهش چربی خون است.

کارشناس تغذیه بیماری دیابت را سه نوع عنوان كرد و بيان داشت: ديابت ها به انواع وابسته به انسولین، غیر وابسته به انسولین و دیابت بارداری تقسيم شده كه نوع اول در كودكان نوع دوم در بزرگسالان و نوع سوم در زنان باردار ايجاد مي شود و براي هر كدام درمان خاصي تجويز شده است.

وی در ادامه به عوارض ناشي از بي توجهي به قند خون اشاره كرد و گفت: عدم كنترل ديابت موجب کما، کوری، از کار افتادن کلیه ها و ضعف اعصاب و از بین رفتن قدرت دست و پا در فرد می شود.

سلیمانی به علائم بیماری دیابت پرداخت و تصريح كرد: پرخوری، خستگی، تاری دید و پر ادراری و پر نوشی از علل مهم این بیماری خطرناک است.

وي در پايان به درمان ديابت اشاره كرد و گفت: برای درمان این بیماری بايد از دارو، انسولین، تحرک و ورزش و دارو های گیاهی همچون گزنه، کلپوره و آویشن به صورت دمنوش استفاده شود و از غذاهای چرب و شیرینی جات و میوه هایی مثل هندوانه، طالبی، انبه، انجیر، موز، رطب، آناناس، خرمالو، انگور پرهيز كرد و استفاده از غذاهاي کربوهیدراتی مانند برنج سفید، سیب زمینی و ماکارونی نيز به حداقل رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha