شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام بهداروند

حوزه/ در نخستین جلسه از نشست های تخصصی سومین جشنواره جنات، حجت الاسلام بهداروند به بررسی دستاوردهای مشابه انقلاب نبوی و انقلاب اسلامی در حوزه امنیتی و نظامی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی بهداروند در سومین جشنواره جنات با موضوع انقلاب ۱۴۴۰ ساله که به همت اداره تبلیغ مجازی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، ضمن تشکر از دغدغه مندی دفتر تبلیغات اسلامی در جهت برگزاری چنین جلسات و نشست هایی گفت: انقلاب اسلامی هویت مجزا و مستقلی از انقلاب نبوی ندارد، بلکه این انقلاب تولد مجدد همان انقلاب است.

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) ادامه داد: ما در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی هستیم و انقلاب در مدار رشد و پویایی است و از بسیاری مشکلات و گردنه ها عبور کرده است. دو هفته بعد از انقلاب اسلامی، دشمن، دو حزب کومله و دموکرات را فعال کرد که ما را در همان ابتدا زمینگیر کند. بعد از آن هم گروهک های مختلف و جنگ هشت ساله و انواع حربه ها را به کار بست اما موفق نشد.

* دشمنی با انقلاب در محورهای گوناگون یک واقعیت است

این جانباز جبهه و جنگ، دشمنی با انقلاب را در محورهای گوناگون یک واقعیت دانست و افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمن تنها به یک محور بسنده نکرد و از هر طرفی که می توانست به ما هجوم آورد و دشمنی خود را نشان داد؛ ما در دهه ۶۰ درگیر مشکلات نظامی بودیم، در دهه هفتاد با جنگ نرم مواجه شدیم و متأسفانه به دلیل کوتاهی های خودمان، دشمن در این حوزه موفق عمل کرد؛ در دهه ۸۰ دشمن جنگ سیاسی به راه انداخت و در دهه ۹۰ نیز با تمام قوا به جنگ اقتصادی علیه انقلاب اسلامی آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهداروند تعریف ما از انقلاب اسلامی را مهم خواند و عنوان کرد: تعریف ما از انقلاب اسلامی، اهداف، دوستان، دشمنان و ... را معلوم می کند؛ پس اینکه تعریف ما از انقلاب اسلامی چیست؟ حائز اهمیت است؛

وی به تعاریف گوناگون از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: «حرکت ضد استکباری برای برکناری یک حاکم ظالم»، «انقلاب ناسیونالیستی، نژادی و قومی» و «انقلاب با شعار تمدنی» تعاریفی است که از انقلاب اسلامی عرضه شده است.

* ‌اصلی ترین دلیل شدت دشمنی با انقلاب اسلامی

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) به بیان اصلی ترین دلیل شدت دشمنی با انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: شعار و هدف این انقلاب معرفی یک تمدن جدید به دنیا بود و این هدف، این انقلاب را با تمام انقلاب های دنیا متفاوت می کند؛ از همین رو دشمن تمام تلاش خود برای نرسیدن شعار انقلاب اسلامی به گوش مردم جهان را به کار بسته و همه ی سعی خود را می کند که این انقلاب هر چه زودتر از بین برود. صدام، وقتی شهید صدر و خواهرش را به شهادت رساند، گفت: آن ها را کشتم تا خمینی جدیدی تولید نشود.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: برخلاف تمام تصورات و تلاش های دشمنان انقلاب اسلامی، صدور انقلاب اسلامی به سرعت رخ داد و این یک نقطه ی قوت برای ما بود. برخی نظریه پردازان تاریخ را تمام شده می دانستند و می گفتند انقلاب اسلامی را جدی نگیرید، اما برخی دیگر می گفتند تنها تفکری که می تواند دنیا را به هم بزند، تفکر انقلاب اسلامی است.

* جنگ تحمیلی، جنگ بین ایران با تمام دنیا بود

حجت الاسلام والمسلمین بهداروند گریزی به هشت سال دفاع مقدس زد و ابراز کرد: در جنگ تحمیلی، جمهوری اسلامی ایران از ۲۳ کشور اسیر جنگی گرفت؛ این نشان می دهد ما در این جنگ تنها با عراق نجنگیدیم بلکه جنگ بین ایران و تمام دنیا بود و در جنگ تحمیلی تنها نیروی موظف دفاعی ما ارتش جمهوری اسلامی بود و سپاه تازه متولد شده بود.

وی خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر به خاطر اخراج یا اعدام بسیاری از سران ارتش، این ارگان نظامی دچار یک اضمحلال ساختاری شده بود؛ از طرف دیگر فرماندهی کل قوا در دستان بنی صدری بود که اعتقادی به آرمان های انقلاب اسلامی نداشت؛ اما در همین اوضاع وخیم، امام خمینی (ره) یک جوان ۲۷ ساله را به فرماندهی سپاه و یک جوان ۳۶ ساله را به فرماندهی ارتش منصوب می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بسیاری از حوادث و اتفاقات جنگ، بر مبنای شیوه ی رزم پیامبر و جنگ های ایشان بود؛ امکانات جنگی ما بسیار کم بود و پیروزی های حاصل با این امکانات تعجب همگان را بر انگیخته بود.

وی به یکی از حربه های آمریکایی ها اشاره کرد و گفت: آمریکا با دیدن جریان انقلاب اسلامی، دست به مهندسی معکوس زد و سلفی ها را ایجاد کرد؛ پس تفکرات شهادت طلبانه و معنویت را بین نیروهای تکفیری و سلفی القاء می کند.

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) اضافه کرد: در جنگ های کلاسیک، برای جنگ باید سه برابر دشمن نیرو داشت وگرنه آن جنگ منطق نظامی ندارد؛ اما در تمام جنگ های دفاع مقدس نیروها و سلاح های ما به شکل قابل توجهی از دشمن کمتر بود و همه ی این ها بر اساس آموزه های قرآن و سیره پیامبر بود؛ باید دستاوردهای معنوی انقلاب اسلامی به قوانین مدیریتی و سبک زندگی تبدیل شود و تبیین و تولید این گفتمان، ابتدائا به عهده حوزه علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین بهداروند رمز اصلی قدرت را ایمان به خدا دانست و عنوان کرد: قدرت ما به امکانات مادی و نظامی ما نیست؛ قدرت اصلی ما، ایمان به خداوند است و در دوران دفاع مقدس کسانی مانند شهید حجت الاسلام عبدالله میثمی را داشتیم که تواضع و اخلاص و در عین حال شجاعت او باید الگویی برای جامعه ی امروز ما باشد؛ در دروان دفاع مقدس می توانستید حال و هوای معنوی مانند صدر اسلام را ببینید.

وی با بیان اینکه تا سال ۱۳۶۵ بدون تکیه ی کامل بر امکانات سخت افزاری صرف پیش رفتیم، گفت: ما در جنگ تحمیلی بخشی از مقدورات مان سلاح جنگی بود و بخش دیگر مقدورات مالی؛ توجه به مقدورات مالی در اواخر جنگ باعث ایجاد مشکلاتی در جبهه ی ما شد تا جایی که امام خمینی (ره) ناچار به پذیرش قطعنامه و نوشیدن جام زهر شدند؛ البته امام بعد از این ماجرا با کارهای بزرگی مانند حکم ارتداد سلمان رشدی و نامه به گورباچف قدرت و صلابت انقلابی را به نمایش مجدد گذاشت؛ اما همیشه باید به دو نکته توجه ویژه داشت: اولا: باید مانند دوران اهل بیت(ع) بر مسأله ی تکلیف مداری توجه ویژه کرد ثانیا: باید بر مقدورات انسانی مان توجه کنیم که این دو، شرط و رمز پیروزی ما خواهد بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha