پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام حسنی سعدی

حوزه/ در هر شهر و روستایی علمای آن مناطق همچون پدران معنوی مردم به شمار می‎روند که وجودشان مایه دلگرمی و برکت زندگی آنان است و رحلتشان پاشیدن گرد یتیمی بر آن دیار است ...

خبرگزاری حوزه- کرمان/ در هر شهر و روستایی علمای آن مناطق همچون پدران معنوی مردم به شمار میروند که وجودشان مایه دلگرمی و برکت زندگی آنان است و رحلتشان پاشیدن گرد یتیمی بر آن دیار است، شامگاه سهشنبه 13 آذر 1397 بود که خبر رحلت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدعلی حسنی سعدی از روحانیون بنام و قدیمی کرمان جامعه حوزه و روحانیت این شهر را عزادار کرد و در سوگ این عالم ربانی نشاند. به همین مناسبت و به پاس شصت سال مجاهدت تبلیغی آن مرحوم، مدیریت حوزه علمیه استان کرمان مراسم یادبودی برای آن مرحوم در روز چهارشنبه 21 آذر 97 بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد امام شهر کرمان برگزار میکند.

آنچه در ادامه میخوانید مختصری از زندگی نامه مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حسنی سعدی است:

مرحوم حجتالاسلام والمسلمین حسنیسعدی در 18 آذر 1310 شمسی در خانوادهای کشاورز و مذهبی در روستای سعدی از توابع کرمان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به اتمام رساند و در سال 1325 شمسی وارد حوزه علمیه کرمان شد و در مدارس علمیه محمودیه و معصومیه دروس مقدماتی و بخشی از سطح را نزد اساتید وقت حوزه علمیه همچون حججاسلام و آیات حاج شیخ محمدعلی موحدی، حاج شیخ عباس حقیقی، حـاج شیخ علی شیخالرئیسـی و صـالحی کرمانی آموخت. از جمله هم دورهایها و دوستان ایشان در این مقطع میتوان به شهیدان باهنر، ایرانمنش و مرحوم حاج شیخ عباس حسنی و آیتالله سیدیحیی جعفری و اخوی ایشان مرحوم سیداحمد جعفری اشاره نمود.

وی در سـال 1335 جهت تکمیل تحصیلات حوزوی به حوزه علمیه قم عزیمت نمود و پس از تکمیل، در دروس سطح نزد اساتیدی همچون شهید بهشتی و آیتالله محقق داماد، در درس خارج آیتالله العظمی بروجردی شرکت نمود.

پس از فوت آیتالله العظمی بروجردی، به دلیل مشـکلات مالـی در سـال 1340 شمسـی به کرمان مراجعت نمـود و در زادگاهش روستای سعـدی و روستاهای اطراف به ترویج و تبلیغ معارف اهل بیت(ع) پرداخت و بعد از تشـکیل خانواده و ازدواج با صبیه مرحـوم آیتالله حقیقی از سال 1345 شمسی با دعوت مردم و مشورت با قرآن در شهـر باغین مستقر شـد و شعـاع تبلیغ، ارشـاد و راهنمایی جوانان و عمـوم مردم را به تمام قصبات و روستاهای اطراف گسترش داد. ایشـان در سال 1363 به کرمان عزیمت نمود و مدتی مدیر و استـاد مدارس علمیه معصـومیه و صـالحیه بود.

گرچـه این روحانیِ مردمدار در سال 1363 شمسی به شـهر کرمـان عزیمت نمـود و امامت جماعت مسـجد قائم(عج) و سپس مسجد حضرت علیاکبر(ع) کرمان را به عهده داشت، اما از ادامه ارشاد و ارتباط با مردم باغین و روستاهای اطراف غافل نماند و با پذیرش یک وعده امامت جماعت مسجد امام سجاد(ع) باغین تا سال 1392 شمسی به کار تبلیغی خود ادامه داد.

این روحانی زاهد از مریدان و دوستداران حضرت امام راحل قدسسره و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای دامظله و از چهرههای موفق و موثر روحانیت در امر تبلیغ دین بود و در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و ترویج مبانی حکومت اسلامی و تربیت نیروهای انقلابی که هماکنـون نیز منشاء اثر در نظام جمهوری اسلامی و خدمت به مردم هستند نقش به سزایی داشت.

این روحانی پر تلاش مصداق کاملِ عالمِ عامل بود و زندگانی بسیار ساده و زاهدانهای داشت و در درس اخلاق به طلاب سفارش میکرد: مهمترین وظیفه یک طلبه در حوزههای علمیه دوری از تجملات و تعلقات دنیایی است. این عالم وارسته مصداق بارز «طَبيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ» بود و همیشه خود را بدهکار مردم دانسته و برای هدایت آنها به سراغشان میرفت. صبر، سکینه، همراه با همت و مجاهدت، ارتباط صمیمی و بدون رنگ و ریا با مردم، طلاب و روحانیون، پرهیز از اسراف و تجملات، بصیرت در دین و پایبندی به موازین اخلاقی و زی طلبگی از جمله خصوصیات بارز ایشان بود.

 سرانجام در شامگاه سهشنبه 13 آذر 1397 شمسی مطابق با 27 ربیع الاول 1440 قمری پس از شرکت در محفل قرآنی هفتگی و ارائه تفسیر قرآن دعوت حق را لبیک گفته و به ملکوت اعلی پیوست.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha