پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

دکتر روحانی غرب را تهدید به فاجعه کرد

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، به غرب هشدار داد که هدف گرفتن ایران با تحریم‌ها و تضعیف و اخلال در اقتصاد ایران، پیامدهای فاجعه‌باری برای اروپا به همراه خواهد داشت و باعث جاری شدن سیل مواد مخدر، پناهندگان و گسترش عناصر تروریستی در این قاره خواهد شد. روحانی ادامه داد: ما 800 میلیون دلار برای مبارزه با مواد مخدر صرف می‌کنیم که سلامت ملت‌ها را از شرق اروپا به غرب آمریکا و شمال آفریقا تا غرب آسیا تضمین می‌کند. تصور کنید در صورت نقص و شکاف در این سد چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد.آنچه مشخص است این‌که سخنان رئیس‌جمهور ایران، نه‌ تنها تهدیدات صرف و یا پوچ نیست، بلکه اطلاعات سازمان ملل متحد که در سال 2014 منتشر شده، نشان می‌دهد، در سال 2012 ایران در دوسوم از کل آمار توقیف تریاک و یک‌چهارم موارد توقیف هروئین و مورفین در جهان نقش داشته است.با توجه به اینکه ایران دارای بیش از 80 میلیون جمعیت است، هرگونه جنگ آینده - که تندروهای ضد ایران در کاخ سفید ازجمله مشاور امنیت ملی سال‌هاست که به دنبال آن هستند - قطعاً موجب تشدید و وخامت غیرقابل‌پیش‌بینی بحران مهاجران و پناهندگان خواهد شد که سواحل اروپا پیش‌ از این آن را تجربه کرده است.روحانی در یک سخنرانی در دومین کنفرانس رؤسای مجالس ایران، پاکستان، ترکیه، چین، روسیه و افغانستان (چالش‌های تروریسم و ارتباطات درون منطقه‌ای) برای مقابله با تروریسم گفت: من به کسانی که تحریم‌ها را تحمیل می‌کنند، هشدار می‌دهم که اگر توانایی ایران برای مبارزه با مواد مخدر و تروریسم تحت تأثیر قرار بگیرد، شما از تهدید مواد مخدر، پناه‌جویان، بمب‌ها و تروریسم در امان نخواهید ماند.

 

عربستان و آمریکا برای فتح بزرگترین بازار ایران خیز برداشتند

احمد محبی، کارشناس انرژی در گفتگو باخبرنگار مهر با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت راهبردی صادرات گاز، آمریکا در صدد است با فشار بر دولت عراق، این کشور را برای قطع واردات گاز از ایران مجاب کند، گفت:به همین منظور آمریکا حتی به این کشور اعلام کرده حاضر است با ایجاد تاسیسات دریافت ال ان جی، گاز این کشور را تامین کند.وی افزود: با توجه به زیرساخت‌های ضعیف برقی عراق و قطع جریان برق طی یک سال گذشته، ناآرامی‌ها در بصره به اوج خود رسید؛ اندکی بعد حیدرالعبادی اعلام کرد برای تامین انرژی مورد نیاز این کشور با عربستان همکاری‌های جدی را آغاز خواهد کرد.این کارشناس انرژی با بیان اینکه چند هفته پیش نیز خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان با سفر به بغداد، این مذاکرات را آغاز کرد و از آمادگی کشورش برای تامین نیازهای عراق خبر داد، ادامه داد:عربستان در گذشته نیز برای جلوگیری از توسعه همکاری های پاکستان با ایران پیشنهادات جذاب نفتی به این کشور ارائه کرد. به گفته محبی، آمریکا و عربستان  می خواهند با قطع صادرات گاز ایران به عراق طی چند سال آینده، به دو هدف عمده دست پیدا کنند. نخست آنکه عمق نفوذ راهبردی سیاسی – اقتصادی ایران را در عراق کاهش دهند و دیگر آنکه بازارهای جدیدی برای خود ایجاد کنند. اما با توجه به روابط حسنه دیپلماتیک ایران و عراق و همچنین اقتصادی بودن واردات گاز از ایران به دلایل مختلف، آنها به هدف خود دست نمی یابند. طبق آخرین آمار رسمی، ۸۲ درصد برق عراق، از گاز تامین می‌شود که این رقم در سال ۲۰۲۷ میلادی به ۸۴ درصد خواهد رسید. عراق طی دو سال آینده سه نیروگاه جدید را به مدار خواهد آورد که به دلیل عدم تامین گاز مورد نیاز آن، به سمت جمع آوری گازهای همراه از میادین نفتی خود روی آورده است تا پس از پایان یافتن قرارداد خود با ایران، از این منابع بهره ببرد.

 

«چشم عقاب» ایرانی پیشرفته‌ترین رادار اروپایی را پشت سر گذاشت

این رادار به نسبت مدلهای قدیمی نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری داشته، سطح مقطع راداری سازه آن به نسبت نمونه های قبلی پایینتر است و اهداف متفاوتی مثل شناور ، هواپیما ، پهپاد و موشک کروز را کشف می کند. سیستم «چشم عقاب» یک سامانه هدایت تیر سه بعدی غیرچرخان که این سامانه با هدف طراحی کشف و رهگیری بیش از ۱۰۰ هدف سطحی و هوایی و انتقال اطلاعات آنها به سامانه های موشکی و توپخانه نصب شده روی ناوها، طراحی شده است .سامانه چشم عقاب در مرحله آزمایشی قرار دارد و در آینده نزدیک به تولید انبوه خواهد رسید. این رادار به نسبت مدل های قدیمی تر نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری داشته و سطح مقطع راداری بدنه و سازه آن به دلیل ساختار و نوع طراحی آن به نسبت نمونه های قبلی بسیار کمتر است. این رادار می تواند اهداف بسیار متفاوتی مثل شناور، هواپیما، بالگرد، پهپاد و موشک کروز را کشف و تعقیب کند. رادار ایرانی چشم عقاب در برخی ویژگی ها همچون برد، بالاتر از نمونه مشهور اروپایی قرار می گیرد.

 

رهنمود رهبری مسیر بودجه را تغییر داد

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه رهبری رهنمودی به سران قوا داشته‌اند، گفت: ممکن است بنابر این نظر، اصلاحاتی در بودجه 98 انجام دهیم.حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی تصریح کرد: مقام معظم رهبری رهنمودی را دادند بر مبنای این رهنمود جدید،  امروز جلسه‌ای داشتیم که این سیاست را چگونه اجرایی و عملیاتی کنیم. البته جلسات دیگری هم ظرف این هفته خواهیم داشت و تا هفته آینده نکاتی را که مورد نظر مقام معظم رهبری است، نهایی خواهیم کرد. روحانی افزود: در همین چارچوب ممکن است در مواردی هم برای بودجه سال آینده اصلاحاتی لازم باشد  و بودجه ان شاء الله آماده شده و به زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.رئیس جمهوری خطاب به ملت عزیز و بزرگ ایران تاکید کرد: بعد از 13 آبان آمریکایی‌ها بسیار در انتظار این بودند که شاهد یک بهم ریختگی در زمینه اقتصاد کشور باشند اما مردم بزرگوار و همه فعالان اقتصادی به گونه‌ای عمل کردند که خوشبختانه همه چیز به عکس شد.

 

ایران به تست موشک های جدید واکنش موشکی نشان داد

سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به اظهارات و مواضع آمریکا و چند کشور غربی نسبت به تست موشک بالستیک ایرانی گفت سالیانه 40 تا 50 تست موشکی انجام میدهیم.در حالی که از دو هفته پیش تاکنون مقامات آمریکایی و به ویژه مایک پامپئو نسبت به تست موشک جدید بالستیک ایرانی ابراز نگرانی کرده، آن را مغایر قطعنامه 2231 سازمان ملل معرفی می کردند و در شرایطی که مقامات لشکری و سیاسی ایرانی تست موشک را حق مسلم و قانونی ایرانیان معرفی می کردند، امروز فرمانده هوا فضای سپاه پاسدران ضمن رعایت جوانب امنیتی مرتبط با موضوع، نه تنها آزمایش اخیر موشکی را تایید کرد بلکه تصریح کرد جمهوری اسلامی از این حق مسلم در قالب تست سالیانه حوالی 40 الی 50 بار استفاده می کند. این اعلام صریح بدان معنا است که پایبندی به قانون اصل خدشه ناپذیر و مورد رعایت جمهوری اسلامی ایران است و استفاده از حق دفاع از امنیت در صدر برنامه های ایران قرار دارد.افزون بر آمریکا، انگلیس و فرانسه نیز اخیرا در واکنش به این تست جدید موشکی مساله را به شورای امنیت سازمان ملل کشاندند که هیچ خروجی مورد توجهی از این نشست به دست نیاوردند عدم حصول خروجی مورد انتظار برای فرانسه، آمریکا و انگلیس از نشست شورای امنیت بدان معناست که ایران هیچ نقض قانونی مرتکب نشده است.

 

سازمان ملل تضمین اجرای برجام سند خواست

«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارشی محرمانه که به رویت رویترز رسیده از کشورها خواسته ادامه اجرای توافق هسته‌ای برجام را تضمین کنند.گوترش در گزارش ۶ ماهه خود درباره اجرای تحریم‌ها علیه ایران از همه کشورها خواسته «تداوم اجرای توافق هسته‌ای که برای صلح و امنیت بین‌المللی از اهمیت بنیادی برخوردار است را حفظ کند.»گوترش در این گزارش همچنین ادعاهایی که رژیم سعودی منبع آنها بوده را تکرار کرده و مدعی شده دو پرتاب‌کننده موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک که ائتلاف تحت رهبری سعودی آنها را در یمن پیدا کرده بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در ایران ساخته شده‌اند.دبیر کل سازمان ملل علی‌رغم این به طور مشخص ایران را به نقض قطعنامه شماره ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد که برای تأیید برجام صادر شده متهم نکرده است.دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با رویترز عنوان کرده‌اند کشورهای عضو سازمان ملل متحد قرار است فردا، چهارشنبه درباره گزارش دو سالانه دبیر کل این سازمان درباره اجرای قطعنامه یادشده بحث و تبادل نظر کنند.

 

"محرمانه کولا" علیه امپریالیسم آمریکا قلم زد

«کوکاکولا» و «پپسی» دو کمپانی  بزرگ نوشابه ساز در جهان هستند که در بیش از ۲۰۰ کشور فعالیت دارند. درباره این دو کارخانه و محصولات مضر آنها، رویکردهای منفی زیادی نیز وجود دارد؛ از ضررهایی مانند چاقی و مرض قند و پوسیدگی دندان گرفته، تا مسائلی مانند کمک مالی به رژیم صهیونیستی، و حتی حلال نبودن و نجس بودن محصولات آنها به دلایل شرعی.بعد از اعلام ممنوعیت فروش نوشابه در لیوان های بزرگ و اعلام اینکه هر آمریکایی سالانه بیش از ۴۵ گالن نوشابه می نوشد، مخالفت هایی از سوی برخی افراد و سازمان ها دیده شد.مستند «محرمانه کولا» به تهیه کنندگی و کارگردانی «لقمان یدالهی» به سابقه تولید نوشابه های گازدار در آمریکا و دیگر کشورها می پردازد، اینکه شرکت های تولید نوشابه تبلیغات خود را در سطح وسیع از فیلم های هالیوودی گرفته تا روزهای مذهبی برای مسلمانان، مسیحیان و هندوها انجام می دهند و حتی سر و شکل بابانوئل را هم آنها تعیین کرده اند.این نوشابه ها اینک از یک نوشیدنی عبور کرده و به نمادهای فرهنگی و استعماری امپریالیسم ایالات متحده آمریکا تبدیل شده اند.

 

ناجا انبار مخفی سارقین را کشف کرد

سرهنگ کارآگاه شمس الدین میرزکی معاون مبارزه با سرقت وسائط نقلیه پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام خبر فوق اظهار داشت: متهم که فردی حدودا 50 ساله است دارای چندین فقره محکومیت کیفری به اتهام خرید و فروش اموال سرقتی و پرونده‌ای مفتوح در دادسرای ناحیه 34 بوده که با قرار وثیقه آزاد شده بود.معاون مبارزه با سرقت وسائط نقلیه پلیس آگاهی تهران بزرگ تصریح کرد: از شش مخفیگاه مالخرمقادیر زیادی اموال مسروقه کشف شد.وی ادامه داد: مخفیگاه متهم در خیابان قزوین ساختمانی دو طبقه با یک طبقه زیر زمین پر از اموال سرقتی بود؛ همچنین در مخفیگاه‌های موجود در محدوده هلال احمر، سعادت آباد، خاوران، حکیمیه و تهران پارس مقادیر زیادی اموال مسروقه از قبیل 250 طاقه پارچه و چرم، کتاب‌های خطی نفیس و قدیمی، البسه، دریل، سنگ فرز، چادرهای مسافرتی، لب تاپ، دوربین فیلمبرداری، موتور برق، جاروبرقی، سرویس‌های آشپزخانه به ارزش تقریبی حدود هفت میلیارد تومان کشف  و ضبط شد.

 

سندرم تجرد همه گیر تر شد

یک جمعیت شناس گفت: بررسی شاخص‌های جمعیتی بر آمده از سرشماری ۱۳۹۵ نشان می‌دهد نرخ تجرد خواهی انتخابی و اجباری در میان جوانان بسیار نگران کننده است.صفورا جمشیدی با اشاره به سقوط معنادار بعد خانوار اظهار کرد: امروز بعد خانوار کمی بیشتر از عدد سه است و میانگین این شاخص در کشور حدود ۳.۳ شده است.این جمعیت شناس گفت: سرشماری نفوس و مسکن نشان می‌دهد بیش از هشت درصد خانوار کشور تک نفره هستند و این آمار هیچ سنخیتی با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی ندارد. به خصوص در کشوری که از دیرباز بنیان خانواده برای آن دارای اهمیت و آیین خانوادگی بخشی از شیوه زندگی بوده است.وی ادامه داد: بخشی از این پدیده به دلیل تغییر ساختار‌های نهادی و تبادل فرهنگی است، اما باید پذیرفت عمده این رویداد از مشکلات اقتصادی و تنظیم نبودن بازار‌های مالی کلان همچون بازار مسکن است.این کارشناس جمعیت گفت: سندرم تجرد در کنار کاهش سطح مقطع هرم جنسی- سنی، موجب خواهد شد در آینده‌ای نه چندان دور با یک فاجعه تمام عیار در مباحث جمعیتی روبرو شویم.جمشیدی تاکید کرد: البته این به معنای این نیست که باید جمعیت را افزایش دهیم. چرا که گرچه جمعیت شناسان و دولتمردان به افزایش جمعیت علاقه دارند، اما ظرفیت زیستی در زیست بوم ایران با شرایط فعلی برای افزایش جمعیت توانی ندارد.

 

رکود بازار لوازم خانگی شکست

کارشناسان تولید و فروش لوازم خانگی با بیان اینکه بازار عرضه نباید بیش از این در رکود باقی بماند، کاهش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی لوازم خانگی را یک فرصت اعلام کردند. طحان‌پور با اشاره به اینکه 4 ماه دیگر میوه ی دلار 5 هزار تومانی راهی بازار خواهد شد، گفت: تولید کننده داخلی از لرز نیمایی 8 تا 9 هزار تومانی استفاده کرده است و کاهش قیمت لوازم خانگی به خاطر کاهش قیمت کاذب ارز است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه ثبات قیمت به علت حذف بازار سیاه ارز است، گفت: الان کالاهای درجه یک داخلی کاهش قیمت داده اند و برخی از آنها به صورت قسطی و اعتباری کالا ارائه می دهند. سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه  وقتی کالایی با 50 درصد مواد اولیه تولید شود، تولید داخلی گفته می شود گفت: برای حفظ اشتغال، تولید کننده نباید بیش از این در رکود باقی بماند.

 

پایتخت "بی آر تی" را منتفی کرد

مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری تهران گفت: به دلیل پاسخگو نبودن دسترسی ها و کاربری های اطراف بزرگراه های غرب به شرق تهران امکان راه اندازی خطوط " بی آر تی" نیست.فغانی در ارتباط تلفنی درباره راه اندازی خط "بی آر تی" بزرگراه های غرب به شرق تهران گفت: در سال 93 با پژوهشکده امیرکبیر درباره کل خطوط اتوبوسرانی شهر تهران مطالعه بررسی شد و پیشنهادها بر اساس سفر مدل سازی شد که خط ویژه پیشنهاد داده شد ولی " بی آر تی" پیشنهاد نشد.مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری افزود: بزرگراه های غرب به ترافیک سنگین دارد اما این دلیل نمی شود که تقاضای "بی آر تی" پاسخگو باشد چون دسترسی ها و کاربری های اطراف بزرگراه ها پاسخگوی "بی آر تی" نخواهد بود.

 

دلار تجارت در کشور رنگ باخت

رئیس کل بانک مرکزی: بین ایران و برخی از کشورها پیمان پولی دوجانبه برای حذف دلار ایجاد شده است و در آینده این موضوع تقویت می‌شود.همتی در ابتدای این جلسه ضمن اشاره به مشکلات و موانع پیش روی اقتصاد کشور، اقدام‌های انجام شده توسط بانک مرکزی در چهار ماهه گذشته را  تشریح کرد؛ وی  با اشاره به برگشت تدریجی ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی کشور اظهار داشت: با توجه به روند کاهشی قیمت ارز امیدوارم با ارائه ارزهای بیشتر آنها درچرخه اقتصاد واردات مورد نیاز تولید کشور با نرخهای پایین تر ارز تأمین شود.رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تعیین سقف برای تراکنش‌های کارت‌های بانکی گفت: در هیچ جای دنیا با استفاده از کارت های دبیت و دستگاه کارتخوان، نمی‌توان مبالغ کلان جابه‌جا کرد.همچنین ضرورت اصلاح نظام پولی و بانکی کشور و افزایش استقلال بانک مرکزی، لزوم برنامه ریزی برای کنترل نقدینگی و تعدیل تدریجی نرخ سپرده‌های بانکی، جلوگیری از رکود، اهمیت برآورد درست درآمد ناشی از صادرات نفت در لایحه بودجه کل کشور و حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز، واگذاری بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها، ضرورت هدف گذاری نرخ ارز ،تعامل بیشتر با صادرکنندگان برای آوردن ارز آنها به چرخه اقتصاد، جلوگیری از ایجاد کسری بودجه در سال آینده و بازسازی چهره بانک‌ها در بین مردم و مسئولان از موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

 

ماه عسل دلار تمام شد

ورود دلار به محدوده ۱۰ هزار تومان و حتی پایین‌تر و همچنین نزولی شدن قیمت سکه از مهمترین اخبار اقتصادی بود.دلار طی دو روز گذشته مرزهای روانی را شکست. امروز بانک‌ها، نرخ خرید دلار را ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کردند اما در طرف تقاضا هجوم معنی‌داری مشاهده نشد. گزارش‌ها حاکی از آن است که دلار در بازار آزاد پایین‌تر از نرخ دولتی به فروش رسید و حتی در مقاطعی شنیده شد که کمتر از ۱۰ هزار تومان هم فروخته شد. به دنبال پایین آمدن قیمت ارز، سکه و طلا نیز در بازار روند کاهشی داشت؛ به‌گونه‌ای که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران، هر عدد سکه تمام بهار طرح جدید با ۱۲۶ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به سه میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسید. ابراهیم محمدولی با اشاره به حباب قیمتی حدود ۵۰۰ هزار تومانی هر عدد سکه تمام بهار آزادی، گفت‌: این حباب می‌تواند کمتر باشد، به شرط این‌که بانک مرکزی سکه را در بازار و بین مردم به اندازه کافی عرضه کند چراکه اگر سکه به وفور در بازار باشد، حباب آن به حداقل خواهد رسید.

 

آب، زیرخط فقر رفت

در گزارشی به وضعیت بارش‌های اخیر و تاثیر آن در خشکسالی سال‌های گذشته ایران پرداختیم. با این‌که آمار می‌گوید از ابتدای سال آبی امسال بارش‌ها نسبت به سال قبل و میانگین درازمدت به ترتیب ۲۱۱ و ۸۱ درصد افزایش داشته اما اوضاع آن‌قدرها هم که ما فکر می‌کنیم مناسب نیست. خاک هر دشت و حوضه آبریزی در دنیا زمانی‌که چندین سال متمادی دچار خشکسالی می‌شود، به‌ میزان بسیاری رطوبت خود را از دست می‌دهد و حتی وقتی وارد دوره ترسالی می‌شود هم افزایش چشمگیر بارش‌ها تا مدتی روان‌آب زیادی ایجاد نخواهد کرد؛ چراکه بخش اعظمی از آن، صرف رطوبت از دست‌رفته‌ خاک می‌شود و این معضلی است که اکنون ایران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

 

دادستان مبارزه با دانه درشت ها را تشریح کرد

دادستان تهران با بیان اینکه از ۱۹ تیرماه تا کنون اقدامات گسترده‌ای در شعب ویژه (رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی) انجام شده است، گفت: در این مدت ۱۷۰۰ نفر احضار شده و برای ۴۲۶ نفر قرار بازداشت صادر شده که در حال حاضر ۱۳۳ متهم در بازداشت بسر می‌برند. دادستان تهران با اشاره به تبلیغات منفی رسانه‌‌ای در رابطه با پرونده‌های کلان اقتصادی و ادعای این‌که به پرونده دانه درشت‌ها رسیدگی نشده است، گفت: از ۱۹ تیرماه تا کنون اقدامات گسترده‌ای در شعب ویژه انجام شده است، در این مدت ۱۷۰۰ نفر احضار شده، برای ۴۲۶ نفر قرار بازداشت صادر شده که در حال حاضر ۱۳۳ متهم در بازداشت بسر می‌برند، ۵۴۰ نفر ممنوع الخروج و ۱۳۶ نفر ممنوع‌المعامله شده و هم‌چنین ۷۳ فقره کیفرخواست در پرونده‌های‌ اقتصادی کیفرخواست صادر گردیده است و به موجب این کیفرخواست‌ها برای ۲۰۰ نفر از متهمان شعب ویژه تقاضای مجازات شده است. این حجم اقدام قضایی نتیجه همکاری دادسرای تهران و ضابطین است.دادستان تهران افزود: ظرف این چندماه، حکم دو مفسد اقتصادی اجرا شده و حکم یک محکوم دیگر در دیوانعالی کشور تایید شده است. هم‌چنین احکام ۴۸ نفر از محکومان ارزی اجرا شده و متهمان در زندان تحمل حبس می‌کنند.

 

سیستان جاده تاریخی را کشف کرد

مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: جاده سنگ‌فرش شده‌ تاریخی در مسیر فهرج کرمان به نصرت باد سیستان و بلوچستان کشف شد.علیرضا جلالزایی اظهار کرد: با ارسال پرونده ثبت ملی جاده سنگی تاریخی در محور فهرج استان کرمان به نصرت باد سیستان و بلوچستان به طول تقریبی 100 کیلومتر با عرض 4 متر به سازمان مرکزی، به زودی شاهد ثبت آن خواهیم بود.وی افزود: این جاده از سنگ‌لاشه‌های سیاه و قرمز ساخته شده و کارشناسان در حال بررسی دقیق این اثر تاریخی باستانی هستند تا مشخص شود، این اثر مربوط به چه دوره ای بوده و به چه دلیل سنگ‌فرش شده است.جلالزایی گفت: پرونده ثبتى این اثر توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان کامل و به تهران ارسال شده است.

 

سپاه تست موشک بالستیک  را تائید کرد

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تایید خبر تست موشکی اخیر اظهار داشت: ما تست‌های موشکی‌مان را انجام می‌دهیم و این کار اخیر هم تست مهمی بود.سردار حاجی‌زاده درخصوص واکنش آمریکایی‌ها به این تست که از سوی مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور هم اعلام شد، گفت: این واکنش‌ها نشان می‌دهد که این موضوع برای آنها بسیار مهم بود که فریادشان درآمد.وی با بیان اینکه در سال بیش از 40 یا 50 تست انجام می‌دهیم، تاکید کرد: اینکه آمریکایی‌ها نسبت به برخی از این آزمایش‌ها واکنش نشان می‌دهند نشان‌دهنده فشار به آنهاست.سردار حاجی‌زاده البته به نوع این موشک اشاره‌ای نکرد.گفتنی است، دهم آذرماه، وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: «ایران به‌تازگی یک موشک میان‌برد بالستیک آزمایش کرده که قادر است کلاهک‌های متعدد حمل کند.»وی مدعی شد که این آزمایش، قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض می‌کند.محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در مورد اظهارات اخیر آمریکایی‌ها پیرامون برنامه موشکی ایران، گفت: آمریکایی‌ها در دولت گذشته و فعلی اعتراف کردند که نه برجام و نه قطعنامه ۲۲۳۱ ، فعالیت ایران را در زمینه موشکی ممنوع نمی‌کند و هم خانم وندی شرمن در جلسه سنای آمریکا در مذاکرات این حرف را زد هم آقای برایان هوک دو ماه پیش این مطلب را گفت. موشک‌های جمهوری اسلامی با توجه به اینکه نقطه زن هستند فقط برای سلاح متعارف طراحی شده است.

 

قطعه‌سازی به «روغن‌سوزی» افتاد

صنعت خودروسازی کشور که طی سال‌های گذشته تلاش زیادی برای بومی‌سازی آن صورت گرفته این روزها با مشکل جدی در ساخت و تأمین قطعات مواجه شده است به‌طوری‌که بسیاری از واحدهای تولیدی قطعات خودرو در شهرهای مختلف به دلیل نوسانات ارزی و عدم تأمین نقدینگی در حال ورشکستگی هستند. اگرچه این روزها بسیاری از لوازم‌یدکی خودرو مانند دیگر محصولات از خارج و عمدتاً چین وارد کشور می‌شود و حتی خودروسازان نیز آن‌ها را بر تولیدات داخل ترجیح می‌دهند اما در همین شرایط تولیدکنندگانی هستند که چراغ این صنعت را در کشور روشن نگه‌داشته‌اند و امید این روزهای آنان تنها حمایت دولت برای ادامه فعالیت است. افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی به دنبال نوسان نرخ ارز، بی‌توجهی شرکت‌های خودروسازی به تولید داخل، تأمین نشدن نقدینگی برای خرید مواد اولیه و عدم پرداخت مطالبات از سوی خودروسازان مهم‌ترین مشکلات این روزهای صنعت قطعه‌سازی در کشور است.باید به این نکته نیز تأکید داشت دود تغییرات شدید نرخ ارز و عدم برنامه‌ریزی درست مسئولان در بخش صنعت خودرو همانند دیگر بخش‌ها به چشم تولیدکننده و مصرف‌کننده داخل کشور خواهد رفت و تنها عده‌ای دلال از این بازار آشفته سود برده و لوازم‌یدکی بی‌کیفیت و گاها یک‌بارمصرف چینی را در نبود قطعات باکیفیت در بازار به فروش می‌رسانند و ضربه اصلی را بر پیکره صنعت چند ده‌ساله خودروی کشور وارد می‌کنند.

 

موج سوم مهاجرت زنگ خطر را برای شهرها به صدا درآورد

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان هشدار داد: اگر مسئولان گوش خود را برای شنیدن مشکلات روستائیان و عشایر تیز نکنند با موج دیگری از مهاجرت روبه رو خواهیم بود.تاکید کرد اگر مسئولان گوش خود را برای  شنیدن مشکلات روستائیان و عشایر تیز نکنند با موج دیگری از مهاجرت روبه رو خواهیم بود. او همچنین افزود: تجربه به ما نشان داده است که روستائیان نسبت به  فشارها و مشکلاتشان بی صدا واکنش نشان می دهند.واعظ مهدوی با بیان اینکه تا کنون ایران دو موج بزرگ مهاجرت را تجربه کرده است اولین موج را مرتبط با اصلاحات عرضی دانست، موجی که بسیاری آن را در وقوع انقلاب موثر دانستند و موج دوم را به تورم و گرانی دهه هفتاد مرتبط دانست و گفت: در شرایط فعلی ما در وضعیتی قرار داریم که امکان بروز موج سوم هم هست.او همچنین تاکید کرد: اگر برنامه ریزی و فعالیت های ما به سمت و سویی حرکت نکند که برابری و برخورداری همگانی از نعمت ها را محقق نکند بروز موج سوم حاشیه نشینی اجتناب ناپذیر است.

 

موزه عباسی از کهن ترین نسخه فرآنی کامل تاریخ را پرده برداشت

آیین معرفی و رونمایی از کهن‌ترین نسخه قرآنی کامل، تاریخ‌دار و حاوی ترجمه فارسی، مشهور به «قرآن زعفرانی»، 25 آذر در موزه رضا عباسی برگزار می‌شود. قرآن زعفرانی یکی از مهم ترین نسخه های قرآنی همراه با ترجمه فارسی از قرن ششم بود که این اثر ارزشمند نسخه کاملی از قرآن کریم همراه با برگردان فارسی که در سال 546 هجری قمری به دست کاتب ابوالفخر بن ابی‌الفضل الزعفرانی کتابت شده است.قرآن زعفرانی، کهن ترین نسخۀ قرآنی کامل، تاریخ دار و حاوی ترجمه فارسی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha