پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس امینی - شاهرود

حوزه/ امام جمعه شاهرود با بیان اینکه ترویج عقیده و فکر با جنگ نمی‌شود، گفت: وقتی مردم نعمتی دارند مغرور می‌شوند و وقتی‌که در فشار و تنگنا باشند مأیوس می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از شاهرود، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس امینی، در جمع قرآن‌دوستان شاهرودی در مسجد مصلای این شهر، در سخنانی با اشاره به آیات ۳۷ الی ۴۰ سوره روم، اظهار کرد: وقتی مردم نعمتی دارند مغرور می‌شوند و وقتی‌که در فشار و تنگنا باشند مأیوس می‌شوند؛ کسانی که اهل بذل و بخشش به مساکین هستند رستگار می‌شوند.

امام جمعه شاهرود با اشاره به توحید ربوبی افزود: یکی از شاهدان توحید ربوبی خداوند این است که بدانیم بسط و قبض روزی به تلاش و عدم تلاش ما نیست البته تلاش ما بی‌تأثیر نیست ولی بسط و قبض آن فقط به دست خداوند است.

وی با بیان اینکه وقتی فدک را به پیامبر اکرم(ص) دادند این آیه آمد که به قوم‌وخویشان، حقشان را بده، گفت: فقیر، زندگی او به‌سختی می‌گذرد و مسکین هیچ ندارد و ممکن است جانش را بدهد و ابن سبیل کسی است که در راه مانده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین امینی، با اشاره به ربا اظهار کرد: ربا اگرچه ظاهرش زیاد کننده مال است اما در نزد خداوند اضافه نمی‌شود، ولی زکات باآنکه ظاهرش کم می‌شود ولی در نزد خداوند زیاد شمرده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به خطبه ۱۰۴ نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علی(ع) که خدای متعال روزگاری پیغمبر را برانگیخت که احدی نبود که در میان عرب کتاب تحریف‌نشده‌ای را خوانده باشد، بیان کرد: در میان اعراب، کتاب آسمانی در آن خوانده‌نشده بود و پیامبر صاحب‌شریعت هم نیامده بود.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه وقتی پیامبر در سرزمین حجاز برانگیخته شد مردم سه گروه شدند، افزود: گروهی به‌راحتی تسلیم شدند و پذیرفتند و بعضی‌ها با فشار و جنگ و مقابله با پیامبر در نهایت پذیرفتند و یک عده تا آخر مقاومت کردند و کشته شدند.

وی ادامه داد: عده‌ای در مقابل پیامبر(ص) به مقابله پرداختند و هدف پیامبر در جنگ با آن‌ها این بود که راه رستگاری را به آن‌ها نشان دهد و حتی دستگیر و یاور خسته‌ها و سست اراده‌ها بود.

عضو شورای حوزه علمیه استان سمنان با اشاره به اینکه پیامبر هیچ کجا شروع‌کننده جنگ نبود و در منطق اسلام، ترویج و گسترش عقیده و فکر با جنگ نمی‌شود، تصریح کرد: پیامبر در زندگی عادی آن‌ها نیز مؤثر بود در زندگانی دنیایشان کاری کرد که زندگی‌شان بچرخد و قوام بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha