شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 471687
۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
اخبار کوتاه

حوزه/ بازدید مدیرکل ارشاد سمنان از موزه تاریخ ۱۰۰ ساله سمنان، ارسال بیش از ۵۰ مقاله به همایش قومس شناسی در سمنان، ارسال بیش از ۲۷۰ اثر به بخش‌های مختلف برنامه‌های هفته قرآن و عترت استان سمنان از مهم‌ترین اخبار کوتاه فرهنگی این استان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در بازدید از موزه تاریخ ۱۰۰ ساله سمنان در جریان قدمت و جاذبه‌های فرهنگی تاریخی سمنان قرار گرفت.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر فضیلت به‌اتفاق معاون امور هنری و سینمایی این اداره کل از این موزه در باغ امیر بازدید کرد؛ در این بازدید وی از قسمت‌ها و نیز اشیای تاریخی موجود در این موزه دیدن کرد و عزیزالدین مدیر موزه ۱۰۰ ساله تاریخ سمنان نیز در هر بخش در خصوص این موزه گزارش و توضیحات لازم را ارائه کرد.

ارسال بیش از ۵۰ مقاله به همایش قومس شناسی در سمنان

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از ارسال بیش از ۵۰ مقاله به همایش قومس شناسی خبر داد و گفت: این همایش ششم دی‌ماه با حضور شخصیت‌های فرهنگی و اجرایی کشور و استان در سمنان برگزار می‌شود.

ابوالفضل دل آرام در نشست اتاق فکر همایش قومس شناسی در این اداره کل افزود: این همایش یک‌روزه با حضور حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور و نیز وحدتی نسب باستان‌شناس تپه‌های میرک برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این نشست برنامه‌های جنبی همایش قومس شناسی موردبررسی و تصویب قرار گرفت اظهار داشت: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی، نمایشگاه کتاب، اجرای کارگاه آموزشی، تولیدی و فروش خوشنویسی و برپایی نمایشگاه مطالعات باستان‌شناسی تپه‌های میرک ازجمله برنامه‌های جنبی این همایش است.

دل آرام گفت: برگزاری سه پنل در برنامه صبح این همایش قرار دارد و همایش قومس شناسی عصر ششم دی‌ماه با برنامه اختتامیه و تجلیل از برترین‌ها در تالار تئاتر شهر سمنان به کار خود پایان می‌دهد.

این همایش باهدف تقویت هویت استانی، افزایش وفاق اجتماعی در استان و افزایش نشاط علمی، فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود.

شناسایی و معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی، معرفی آثار چاپ‌شده، به‌کارگیری نتایج همایش در برنامه‌ریزی‌های استانی، چاپ و عرضه آثار در زمینه‌های مختلف را از اهداف کلی این همایش است.

ادبیات و گویش‌ها، تاریخ و جغرافیا، طبیعت و گردشگری، هنر و معماری، مفاخر و مشاهیر و نیز مشاغل و حرف از محورهای این همایش است.

دبیر علمی همایش قومس شناسی نیز در این نشست گفت: برگزارکنندگان این همایش در پی شناساندن قابلیت‌های استان و برنامه‌ریزی برای توسعه فرهنگی و اجتماعی این استان از طریق نتایج همایش قومس شناسی هستند.

حسن شادپور گفت: این آخرین همایش قومس شناسی به شکل کلی است و از سال آینده همایش قومس شناسی موضوع محور  برگزار خواهد شد.

اولین همایش قومس شناسی در سال ۷۱ در گرمسار و همایش دوم و سوم آن در سال‌های بعد در دامغان و شاهرود برگزارشده است.

ارسال بیش از ۲۷۰ اثر به بخش‌های مختلف برنامه‌های هفته قرآن و عترت استان سمنان

مسئول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از ارسال بیش از ۲۷۰ اثر به بخش‌های مختلف فرهنگی هنری هفته قرآن و عترت این استان خبر داد.

مجتبی نورمحمدی گفت: این آثار به دبیرخانه‌های جشنواره‌های فرهنگی هنری هفته قرآن و عترت این استان در شهرستان‌های مختلف ارسال‌شده است.

وی گفت: از این تعداد ۱۰۵ اثر در بخش پوستر، ۳۳ اثر شعر، ۲۸ داستان کوتاه، شش تعزیه، ۱۷ فیلم کوتاه، ۹ فیلم‌نامه، هفت اثر مکتوب، ۵۰ اثر نقاشی و خوشنویسی، ۱۰ اثر در نمایش خیابانی و پنج اثر در بخش آواها، نغمات دینی و سرود است.

مسئول دفتر قران و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان یادآور شد: برنامه‌های هفته قرآن و عترت در ۱۶ رشته فرهنگی و هنری و به میزبانی شهرستان‌های مختلف برگزار می‌شود.

هفته قرآن و عترت در استان سمنان نیمه دوم دی‌ماه برگزار می‌شود.

رونمایی از چهار عنوان کتاب با خط بریل و موضوع دفاع مقدس در سمنان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان از انتشار چهار عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان، به خط بریل ویژه نابینایان و با موضوع دفاع مقدس در سمنان خبر داد.

نورعلی غلامحسین نیا سماکوش گفت: این کتاب‌ها با همکاری اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان، بهزیستی استان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ و منتشرشده است.

وی اظهار داشت: این کتاب‌ها به نام‌های «مسیر آبی پرواز»، «بربام آسمان» مجموعه آثار نویسندگان استان سمنان، «بابا سلام» نوشته مهرناز نصیری و «یک آسمان پرنده» مجموعه شعر اعضای کارگاه شعر و انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در حوزه کودک و نوجوان است که با موضوع دفاع مقدس توسط بخش نابینایان کتابخانه مرکزی استان سمنان و کارکنان ستادی به خط بریل منتشرشده است.

سماکوش افزود: این اقدام فرهنگی با تلاش مهرداد فؤادیان کتابدار بخش نابینایان، زهرا شیرخانیان کارشناس منابع و فاطمه مداح کارشناس همکاری‌ها و مشارکت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان منتشرشده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان یادآور شد: این کتاب‌ها به‌صورت صوتی نیز تهیه و ارائه‌شده است.

کارگاه هم‌اندیشی مسئولین و رابطین امربه‌معروف و نهی از منکر خواهران شاهرود

کارگاه هم‌اندیشی مسئولین و رابطین امربه‌معروف و نهی از منکر حوزه بسیج جامعه زنان فاطمه زهرا (س) شاهرود برگزار شد.

به همت حوزه بسیج جامعه زنان فاطمه زهرا (س)، کارگاه هم‌اندیشی مسئولین و رابطین امربه‌معروف و نهی از منکر به‌صورت پرسش و پاسخ و بیان تجربیات موفق توسط رابطین و سخنرانی خانم فریدی مربی صالحین پایگاه صاحبه برگزار شد.

در این جلسه که مسئولین شورای امربه‌معروف و نهی از منکر پایگاه‌ها حضور داشتند، گزارش اجرایی مسئولین امربه‌معروف پایگاه‌ها به مسئول امربه‌معروف حوزه ارائه شد و جعفر اسماعیلی مسئول امربه‌معروف سپاه ناحیه شاهرود از فعالیت شوراهای امربه‌معروف و نهی از منکر تقدیر کرد.

اعزام کاروان جهادی سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان

کاروان خدمت‌رسانی پایوران سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان به مناطق محروم خارتوران اعزام شدند.

سرهنگ حمید دامغانی، فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان در جمع پایوران این کاروان با بیان اینکه این کار بسیار باارزش است و در کارنامهٔ اعمال انسان ثبت می‌شود، اظهار داشت: این‌چنین اقدامات است که به دیگر کارهای ما قوام می‌بخشد و در کارنامه انسان باقی می‌ماند.
وی ادامه داد: فعالیت‌های جهادی در کنار دیگر فعالیت‌هایی که در بسیج انجام می‌شود شاخص است و در آخرت انسان تأثیرگذار است.

سرکشی فرمانده سپاه شاهرود از پایگاه‌های بسیج خواهران

فرمانده سپاه ناحیه شاهرود از تعدادی پایگاه بسیج حوزه بسیج جامعه زنان صدیقه کبری (س) شاهرود بازدید و سرکشی کرد؛ فرمانده سپاه ناحیه شاهرود و هیئت همراه از تعدادی پایگاه حوزه بسیج جامعه زنان صدیقه کبری (س) دیدار کردند.

در این دیدار و سرکشی‌ها که از پایگاه‌های صدیقه کبری (س) روستای بدشت، فاطمیون شهرک فرهنگیان، نرجس شهرک انقلاب و حجاب شهرک شهید بهشتی انجام شد، سرهنگ جواد عبیری با تقدیر و تشکر از فعالیت‌های انجام‌شده در این پایگاه‌ها با تأکید بر اجرای اثرگذار و هدفمند برنامه‌های اعتلای بسیج در محلات و مساجد بر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تصریح کرد.

در این سرکشی‌ها فرماندهان و شورای پایگاه‌ها گزارشی از فعالیت‌ها و نظرات خود را خصوص اجرای بهتر برنامه‌ها ارائه نمودند.

لازم به ذکر است سرکشی از پایگاه‌های بسیج شهرستان شاهرود با حضور فرمانده سپاه ناحیه شاهرود چند ماهی است که آغازشده و ادامه دارد.

جمع آوری سه میلیارد و ۸۶ میلیون تومان صدقه

معاون توسعه مشارکت مردمی کمیته امداد استان سمنان گفت: مردم نیک‌اندیش این استان از ابتدای سال ۹۷ و در مقایسه با هشت‌ماهه اول سال گذشته هشت درصد بیشتر صدقه داده‌اند.

محمد قوسی ضمن بیان اینکه طی هشت‌ماهه ۹۷ با مشارکت مردم نوع‌دوست استان سه میلیارد و ۸۶ میلیون تومان صدقه جمع‌آوری‌شده است، ابراز داشت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد هشت‌درصدی را نشان می‌دهد.

وی بابیان اینکه تعهد کمیته امداد در جمع‌آوری صدقه طی هشت‌ماهه امسال سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود، اضافه کرد: جمع‌آوری بیش از سه میلیارد تومان صدقه از ابتدای سال تاکنون نشان می‌دهد که ۹۶ درصد تعهد کمیته امداد استان در پرداخت صدقه محقق شده است.

معاون توسعه مشارکت مردمی کمیته امداد استان سمنان بابیان اینکه طبق آمار و ارقام هر خانوار روزانه ۴۸ تومان صدقه پرداخت کرده است، ابراز داشت: بیش از ۹۰ هزار خانوار استان مشترک خانگی صندوق‌های صدقه کمیته امداد هستند، از سوی دیگر پنج هزار و ۳۰۰ صندوق بزرگ در معابر و یک هزار و ۲۰۰ صندوق کوچک صدقات در ادارات سطح استان مستقر است.

قوسی درباره هزینه کرد صدقات جمع‌آوری‌شده از سطح استان سمنان، گفت: این صدقات در سرفصل‌های کمک‌هزینه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان، درمان، مسکن و تأمین جهیزیه هزینه خواهد شد.

وی بابیان اینکه ۱۲۴ میلیون تومان از صدقات پرداختی مردم استان سمنان در سال جاری از طریق ۳۵ مرکز نیکوکاری در استان بوده است، تأکید کرد: مردم نوع‌دوست استان می‌توانند با شماره‌گیری سامانه آنی پرداخت#۰۲۳*۸۸۷۷* نیز صدقه دهند.

معاون توسعه مشارکت مردمی کمیته امداد استان سمنان با بیان اینکه صدقات الکترونیکی و انتقال وجوه در کنار سهولت در صدقه دادن، باعث کاهش هزینه‌ها نیز می‌شود، تأکید کرد: شماره‌حساب ۰۱۰۲۳۱۸۴۶۳۰۰۹ و یا شماره کارت ۶۹۸۴-۹۰۱۷-۶۹۱۹-۶۰۳۷ نزد بانک صادرات نیز آماده دریافت صدقات مردم است.

سکان‌داری یک خرم‌آبادی در تصدی استانداری سمنان

با رأی اعتماد هیئت‌وزیران، علیرضا آشناگر به‌عنوان استاندار سمنان معرفی شد.

در جلسه صبح امروز هیئت دولت که به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری برگزار شد، آقایان عزیز الله شهبازی، انوشیروان محسنی بندپی و علیرضا آشناگر به ترتیب به‌عنوان استانداران استان‌های البرز، تهران و سمنان، از هیئت‌وزیران رأی اعتماد گرفتند.

علیرضا آشناگر متولد 2 اردیبهشت 1338 در خرم‌آباد است که استخدام در وزارت کشور در سن 20 سالگی را تجربه کرده است.

سرپرست استانداری کردستان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان، فرمانداری ساوه، نهاوند و کوه دشت ازجمله سوابق خدمتی آشناگر است.

پیش‌ازاین سید شهاب‌الدین چاوشی به مدت 11 ماه استاندار سمنان بود که اواخر آبان ماه گذشته با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دولت از این سمت کنار رفت.

سعید ناجی که معاونت سیاسی امنیتی استانداری سمنان را بر عهده داشت از آن زمان تاکنون به‌عنوان سرپرست استانداری سمنان فعالیت می‌کرد.

مسئول بسیج دانشجویی استان سمنان معرفی شد

آئین تودیع و معارفه مسئول بسیج دانشجویی استان سمنان با حضور رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور برگزار شد.

این آئین با حضور سرهنگ حمید دامغانی فرمانده سپاه استان سمنان، مسئولان دانشگاه‌ها و مراکز علمی آموزشی استان و جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های سراسر استان سمنان برگزار شد.

در این مراسم که در دانشگاه پیام نور مرکز سمنان برگزار شد از زحمات چندساله مرتضی دهرویه مسئول سابق بسیج دانشجویی استان سمنان تجلیل و محمدامین بخشیان به‌عنوان مسئول جدید ناحیه بسیج دانشجویی استان سمنان معرفی شد.

از سوابق مسئول جدید ناحیه بسیج دانشجویی استان سمنان می‌توان به فرماندهی حوزه شهید مفتح دانشگاه مازندران، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان مازندران، مدیر طراحی و برنامه‌ریزی معاونت طرح ولایت موسسه امام خمینی (ره)، مدیر کارشناس برنامه‌ریزی و اشراف معاونت تربیت و آموزش ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha