شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نجف اباد

حوزه/ نشست تربیتی با موضوع «فضای مجازی و تربیت فرزند» با حضور کارشناس آسیب های اجتماعی نیروی انتظامی استان اصفهان و نویسنده کتاب «رسانه یا والدین دیگر، تربیت فرزند در عصر رسانه»، در مدرسه علمیه زهرائیه نجف آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، ابراهیم مهرانی کارشناس آسیب های اجتماعی نیروی انتظامی استان اصفهان و نویسنده کتاب «رسانه یا والدین دیگر، تربیت فرزند در عصر رسانه»، در نشست «فضای مجازی و تربیت فرزند» که در مدرسه علمیه زهرائیه نجف آباد برگزار شد، به معنای فضای مجازی پرداخت و گفت: این معنا از واژه انگلیسی virtual space گرفته شده و معنای درست آن «فضای واقعی ناملموس» است ولی به ناحق فضای مجازی ترجمه شده است.

وی با اشاره به سخنان آیت الله العظمی جوادی آملی پیرامون فضای مجازی که فرمودند «این فضای حقیقی را دریابید»، افزود: ما اصلاً مجاز نیستیم بگوییم فضای مجازی، زیرا از هر چیزی که فکر و اندیشه می آید، فضا، فضای حقیقی است. قلب جوان طبق بیان نورانی حضرت امیر(ع) مثل زمین خالی است و آماده برای هر کشتی.  قبل از اینکه این فضای حقیقی قلب ها را تسخیر کند و آن ها را مزرعه قرار دهد، شما این کار را بکنید.

مهرانی به قدرت رسانه ها بر تغییر ساختار ذهن اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به گسترش رسانه، از تلفن همراه گرفته تا فیلم و سریال ها، کارتون ها، کلاس های آموزشی، ماهواره، اینترنت و شبکه های اجتماعی، باید گفت: در عصر ما رسانه بیشترین نقش را در تربیت فرزندان دارد و با استفاده از تکنیک های گذشته نمی شود این نسل را تربیت کرد.

وی افزود: خانواده ها با محوریت برخورد با فرزندان به چهار دسته تقسیم می شوند؛ والدین آسان گیر، والدین مستبد، والدین غافل یا بی اعتنا و والدین مقتدر و معقول که دسته آخر موفق ترین روش فرزند پروری است؛ والدین این چنینی در عین گرم و صمیمی بودن در برخورد با فرزند خود از اقتدار منطقی برخوردارند. این شیوه به فرزندان کمک می کند تا با هنجارهای اجتماعی بهتر سازگار شوند.

مهرانی در ادامه به معنای تربیت پرداخت و گفت: تربیت یعنی رشد شخصیت افراد بر اساس آنچه که از نظر رفتاری در یک جامعه قابل پذیرش باشد و این زمانی به دست می آید که فرزند در اولین مدرسه اخلاق و تربیت که خانه و خانواده است پرورش و رشد یابد.

کارشناس آسیب های اجتماعی نیروی انتظامی اصفهان، دلایلی که سبب شده تا خانواده شیوه تربیتی صحیح را در پیش نگیرد، بیان کرد و ابراز داشت: عدم اختصاص وقت مناسب برای تربیت فرزندان، نبود آگاهی، نبودن برنامه ریزی و هماهنگی بین والدین، عدم حمایت والدین از یکدیگر، نبودن جوّ عاطفی بین والدین و فرزندان و ... همه سبب شده‌اند تا رقبای تربیتی مانند: تلفن همراه، بازی های رایانه ای، شبکه های اجتماعی و ... در خانواده ها نقش تربیتی ایفا کنند.

وی به راه های علاج مشکلات اشاره کرد و گفت: بالا بردن سواد رسانه ای، مصرف به اندازه، درست و در زمان مناسب از رسانه، کسب مهارت های مواجهه فعال نسبت به رسانه از مؤثرترین اقداماتی است که والدین می توانند به کار گیرند تا در عصر رسانه در امر تربیت فرزندان موفقیت لازم را کسب نمایند.

مهرانی در پایان گفت: والدین باید بپذیرند که نمی توان همه درها را به روی فرزند بست، یعنی تا جایی که ممکن است باید محیطی سالم و امن را برای فرزند مهیا کرد، به اصطلاح قرار نیست فرزندان ما در لای پنبه بزرگ شوند، چرا که در آینده این افراد، افرادی ناتوان و کم توان بار می آیند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha