پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ولایت فقیه

حوزه/ استاد حوزه با تاکید بر این که حکم ولی فقیه برای همه لازم الاجرا است، گفت: امروز هیچ کس به اندازه رهبر معظم انقلاب از تمام مسائل کشور اطلاع ندارد، چون از سال ۴۰ به بعد در تمامی جزئیات مسائل بوده ­اند، هم حضور فیزیکی و هم حضور علمی داشته­ اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام اژه ای، در نشست سیاسی با موضوع «اثبات عقلی و نقلی ولایت فقیه» که در مدرسه علمیه خواهران کوثر اصفهان برگزار شد، ابتدا به بیان معنای لغوی و اصطلاحی «ولایت» پرداخت و گفت: ولایت و ولی، دو معنی دارد یک محبت و دو تصدی گری. هر دو تعریف در مورد خدا مصداق دارد، خداوند ولایت تشریعی خودش که اختیاری است را بوسیله پیغمبر و امام به بندگانش می­رساند. پس اگر به دین و شرع عمل کردیم تحت ولایت خدا هستیم، ولایت الله در بعد تشریعی ابتدا برنامه می دهد چون زندگی انسان بدون برنامه ممکن نیست" لکم دینکم ولی دین " و سپس اجرا می شود، از طریق رسولان که پیام خدا را به انسان می رسانند، پیغمبر بعد از خود، ولایتش را به امامان سپرده است . 

وی ادامه داد دوره امامت ائمه(ع) دو دوره می شود یک دوره ی یازده امام حاضر و دوم دوره ی غیبت امام غائب؛ در دوره غیبت، مردم به امام دسترسی ندارند و ولایت فقیه نیابتی است از طرف امام زمان که این نیابت به دو صورت است نایب خاص (چهار نایب خاص) و نایب عام، پس مفهوم ولایت به شخص قائم نیست، بلکه به شان قائم است.

حجت الاسلام اژه ای در ادامه افزود: اگر اجتهاد و ولایت فقیه نباشد، دین جامع و همگانی نمی شود؛ هر فقیهی  اگر مقلد پیدا کرد مرجع تقلید می شود، اما این مراجع حق ولایت ندارند و فقط ولی فقیه هست که بر همه ولایت دارد، حتی بر مراجع تقلید. حکم ولی فقیه برای همه لازم الاجرا است.

استاد حوزه در ادامه به ویژگی های رهبر پرداخت و گفت: رهبری مادام العمر نیست و مادام الشرایط است و مجلس خبرگان هر ساله شرایط رهبری را بررسی می کند و در صورت از بین رفتن یکی از شرایط، حق دارند ایشان را برکنار کنند.

وی تصریح کرد: امروز هیچ کس به اندازه رهبر معظم انقلاب از  تمام مسائل کشور اطلاع ندارد، چون از سال 40 به بعد در تمامی جزئیات مسائل بوده ­اند، هم حضور فیزیکی و هم حضور علمی داشته­ اند.

حجت الاسلام اژه ای در پایان به سؤالات و شبهات مطرح در جامعه پاسخ داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha