چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حوزه خواهران

رئیس اداره ساختار و قوانین حوزه‌های علمیه خواهران جزییات مقدماتی راه‌اندازی کمیسیون توسعه و برنامه‌ریزی مدیریت استانی را در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تشریح کرد و گفت: آیین‌نامه این کمیسیون در مراحل بررسی و رفع ایرادت اجرایی جهت تصویب است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، خانم اسلامی طی گفتگویی با اشاره به اهمیت مشارکت مدیران مدارس علمیه خواهران در اداره امور مدارس، اظهار داشت: کارگروه تاسیس شورای توسعه استانی در جهت تحقق سیاست مدرسه محوری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تشکیل شده و در حال بررسی راه‌های عملیاتی این برنامه است.

وی آیین‌نامه شورای توسعه استانی را در مراحل اولیه تدوین سند اعلام کرد و افزود: این طرح باهدف استقرار برنامه‌های مدرسه محوری و واسپاری حداکثری امور به مدیران مدارس و مدیریت‌های استانی و همچنین تمرکز بر راهبری امور واحدهای تابعه در حال تدوین است.

رییس اداره ساختار و قوانین حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: منظور از سیاست «راهبری امور»، عدم نظارت مرکز مدیریت حوزه خواهران در امور مدارس نخواهد بود، بلکه تنها چارچوب و قوانین حاکم بر بودجه توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران ابلاغ و برنامه‌ریزی جزییات به مدارس واگذار می‌شود.

وی ابلاغ ضوابط و چارچوب‌های برنامه‌های آموزشی را از دیگر بخش‌های آیین‌نامه شورای توسعه استانی حوزه‌های علمیه خواهران معرفی کرد و ادامه داد: هدف از این آیین‌نامه واسپاری امور اجرایی و آموزشی به استان‌ها و سازماندهی مدیران استانی و مدیران مدارس در قالب شورا است تا مدارس علمیه به‌صورت مستقیم در برنامه‌ریزی‌ها شرکت داشته باشند.

خانم اسلامی نام اولیه این کمیسیون را «توسعه و برنامه‌ریزی مدیریت استانی» اعلام و خاطرنشان کرد: در پیش‌نویس آیین‌نامه نام کمیسیون «توسعه و برنامه‌ریزی مدیریت استانی» است اما ممکن است در روند تصویب و ابلاغ نهایی این نام تغییر کند و به نام دیگری به استان‌ها ابلاغ شود.

وی  محورهای نهایی کمیسیون را 5 محور عمده عنوان کرد و گفت: دسته برنامه‌های پیشرفت و توسعه، دسته برنامه‌های عمرانی، دسته منابع مالی پایدار، دسته برنامه‌های فوق‌برنامه و سایر و دسته برنامه بودجه‌های اجتناب‌ناپذیر 5 محور اصلی تعریف‌شده در آیین‌نامه کمیسیون توسعه و برنامه‌ریزی مدیریت استانی است.

وی ادامه داد: ذیل  پنج محور اصلی کمیسیون چند بند و برنامه مشخص تعیین‌شده است و مدارس برنامه‌های خود را ذیل هر برنامه این کمیسیون به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران اطلاع می‌دهند، ممکن است متناسب با موضوعات و نیاز مدارس کارگروه‌های تخصصی نیز تشکیل شود که اعضای این کارگروه‌ها نیز از استان‌ها و مدارس خواهند بود.

خانم اسلامی از ابلاغ تدریجی بندها و وظایف این آیین‌نامه به استان‌ها خبر داد و گفت: در آیین‌نامه توسعه و برنامه‌ریزی مدیریت استانی 25 بند یا وظیفه تعریف‌شده که با تشخیص مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به‌صورت تدریجی و با توجه به توانایی‌های استان ابلاغ خواهد شد اما حداقل وظایف بین همه استان‌ها مشترک است.

رییس اداره ساختار و قوانین حوزه‌های علمیه خواهران تأکید کرد: ترکیب اعضای این کمیسیون از مدیران و معاونان مرتبط با موضوع است و بیشترین رأی نیز به مدیران مدارس واگذارشده است، هر استان با توجه به تعداد مدارسی که دارد در این کمیسیون نماینده خواهد داشت.

وی تعداد نمایندگان استان‌ها را به ترتیب تعداد مدارس استان‌ها اعلام و بیان کرد: استان‌های کمتر از 10 مدرسه 3 نماینده، استان‌های دارای 10 تا 30 مدرسه به ازای هر 3 مدرسه یک نماینده و استان‌های دارای بیش از 30 مدرسه 10 عضو یا نماینده در کمیسیون توسعه و برنامه‌ریزی مدیریت استانی خواهد داشت.

خانم اسلامی خروجی مورد انتظار این کمیسیون از مدارس را تشریح و بیان کرد: مشارکت جدی مدیران مدارس در تنظیم برنامه‌های حوزه عمرانی و برنامه‌های جاری مدارس و تقویت توان برنامه‌ریزی مدارس در درازمدت برای واگذاری بخشی از وظایف مرکز مدریت حوزه‌های علمیه خواهران به مدارس در این آیین‌نامه لحاظ شده است.

وی با تأکید بر تدریجی بودن واگذاری امور به مدارس علمیه خواهران گفت: آیین‌نامه توسعه و برنامه‌ریزی مدیریت استانی با تأکید بر استقلال مدارس در ابتدای کار همه مدارس را در برنامه‌های بودجه‌ای درگیر می‌کند و به علت هم‌زمانی با تدوین بودجه 98 به همه مدارس ابلاغ خواهد شد.

رییس اداره ساختار و قوانین حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: چنانچه مدارس دارای پروژه‌های احداثی باشند و تاکنون تعیین تکلیف نشده باشند با نظارت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در این کمیسیون تعیین تکلیف می‌شوند و با نظر مدیر مدرسه و مدیر استانی برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه آن انجام خواهد شد.

وی از ورود بعضی از مدارس و استان‌ها در تنظیم و نگارش پیش‌نویس برنامه‌های سالانه خود خبر داد و تصریح کرد: باتوجه به ورود بعضی از مدارس و استان‌ها برای تهیه پیش‌نویس برنامه‌ها، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران درگیر آموزش استان‌ها در تهیه سند نهایی شده است.

خانم اسلام واگذاری اختیارات تأمین بودجه مدارس را در حال حاضر امکان‌پذیر ندانست و خاطرنشان کرد: آیین‌نامه تأمین منابع پایدار در مقطع کنونی اجرایی نمی‌شود و تا زمانی که مدارس به توانایی لازم در این حوزه دست پیدا نکنند چارچوب‌ها و سیاست‌های کلی به مدارس ابلاغ می‌شود و مدارس نمی‌توانند بدون تصویب نهایی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران اقدامی انجام دهند.

وی  تأکید کرد: انتظار مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران از شورای توسعه استانی و به‌تبع آن کارگروه‌های تخصصی در استان‌ها تشکیل جلسات ماهانه و اعلام تصمیمات نهایی خود به مرکز مدیریت حوزه‌های خواهران است تا مرکز بتواند نظارت کافی به برنامه‌های مصوب شورای توسعه استانی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha