پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ گردهمایی سراسری مدیران سازمان تبلیغات اسلامی در قم

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با بیان این که حوزه باید آسیب های اجتماعی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است را به صورت نقطه گذاری شده، مورد توجه قرار دهد، اظهار داشت: بحث هنر و ادبیات مقوله ای بسیار مهم و تاثیرگذار در حوزه های تبلیغی است، هنر، ادبیات و نشاط مشروع باید بیش از پیش مورد توجه حوزه های علمیه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی در گردهمایی مدیران سازمان تبلیغات اسلامی که در سالن جلسات محتمع فرهنگی نور قم برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش ها و خدمات تمام فعالان عرصه تبلیغ معارف الهی، به آیاتی از قرآن کریم اشاره نمود و خاطرنشان کرد: تبلیغ در برابر اجر تعیین شده و با نگاه مزد نمی تواند اثرگذار باشد و در جایگاه  خود قرار بگیرد.

مدیر حوزه های علمیه به ویزگی های نظام اداری خوب اشاره نمود و ابراز داشت: نظام منابع انسانی ایده آل در نظام اداری اسلامی بسیار مهم است، و انسان ها بر اساس نظمی به تکالیف اجتماعی قیام نموده، حاکمیت هم زندگی ایشان را در سطح متناسب تامین می کند. بدون این که داد و ستد و معادله ای در میان باشد.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که در نخستین سال های انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، مسئولان نگاه مزد منشانه به مسئولیت نداشتند، خاطرنشان کرد: با این که فقه اسلام بر اساس مالکیت و حق کار است، نظام ایده آلی در اسلام پیوند کار را با مزد قطع می کند.

وی افزود: حوزه تبلیغ و کار دینی از تاکید بیشتری برخوردار است، اذعان داشت: کالای تبلیغ و هنر ارشاد و هدایت و فن دستگیری خلق و هدایت آنها به سوی خداوند متعال فراتر از آن است که بخواهد در برابر مزدی قرار بگیرد و اجری برای آن محقق شود. و این راهبردی است که اسلام آن را در تمام حوزه ها ترغیب می کند.

آیت الله اعرافی با بیان این که در حوزه افتا و قضا و تبلیغ و تربیت دینی، قانونی است که هر اندازه از آن دور شویم ارزش کار ما کمتر خواهد شد، یادآور شد: معادله داد و ستدی فروختن کالای یوسف گونه در برابر درهم و دینار است.

وی یادآور شد: اگر انسان ها وارد معامله با خداوند شوند، خدا درهای حکمت و رحمت را به روی همه بشریت خواهد گشود؛ دنیا و اخرت انسان را به همان شکلی که مقدر فرموده تامین خواهد کرد.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود بر توجه روز افزون به برنامه ریزان، طراحان و هادیان حرکت تبلیغ در کشور و مدیران جریان بزرگ تبلیغ در عصر انقلاب اسلامی و نظام اسلامی تأکید نمود و گفت: مدیر و برنامه ریز ما باید رویکرد راهبردی و استراتژیک داشته باشد، بدون رویکرد کلان و بلندنگر و استراتژیک نمی توانیم کارهای بزرگ را رقم بزنیم.

وی خطاب به مدیران سازمان تبلیغات با بیان این که متاسفانه مقامات ارشد حوزوی کمتر استانی، از رویکرد راهبردی و استراتژیک برخوردارند، خاطرنشان کرد: رویکردی که 5 سال و 10 ساله را ببیند کار شماست و باید بدین منظور برنامه های هدفمندی داشته باشید.

آیت الله اعرافی بر توجه به رویکردهای پژوهشی در عرصه تبلیغات دینی و فرهنگی تأکید نمود و اذعان داشت: مطالعه می تواند امکانات را در مسیر درست قرار دهد، پژوهش و مطالعه در حوزه های بنیادی امر مهمی است که باید به صورت کلان پیگیری شود.

وی آسیب شناسی مستمر را از دیگر اقتضائات فعالیت تبلیغی عنوان کرد و ابراز داشت: اگر در نقد از نگاه های بیرونی استفاده نکنیم، با آسیب های جدیدی روبرو خواهیم شد. بازنگری و نقد پذیری ایجاد خلاقیت نموده، نو شوندگی فعالیت ها را به همراه خواهد داشت.

مدیر حوزه های علمیه شبکه سازی خوشه ای ضمن پرهیز از رهاشدگی و گرفتار نشدن در بروکراسی های سنگین را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: آرزو می کنم حوزه ریال و دیناری از بودجه های دولتی را نگیرد، با همه دشواری ها و سختی ها به سمت منابع مردمی، پایدار و وقف حرکت می کنیم.

وی اقتصاد تبلیغ و اتکای آن بر منابع مردمی و پایدار و منابعی که کاملا هویت استغنایی و استقلالی روحانیت را حفظ می کند را امر مهمی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد .

 عضو شورای عالی حوزه های علمیه راهبری و فعالیت های ستادی را از مهمترین وظایف مدیران سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد و ابراز داشت: نیاز است تا مدیران ضمن توجه به جهت گیری های درست ، با ایثار و گذشت از تصدی گری های مستقیم پرهیز نمایند.

وی بر تعامل میان نهادی وهم افزایی میان بخشی تأکید نمود و ابراز داشت: ترسیم راهبردهایی به منظور هم افزایی و مکملی نهادهای مختلف از جمله مجموعه های حوزوی باید مورد توجه تمام مجموعه های فعال در حوزه تبلیغات دینی و فرهنگی قرار گیرد.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که برخی از نهادهای حوزوی هماهنگی ها و هم افزایی های درخور توجهی را رقم زده اند، افزود: آمایش و به دست آوردن شاخص ها و سرانه ها در عرصه های مختلف تبلیغی از ملزوماتی است که تحولات مهمی را در هم افزایی ها رقم خواهد زد.

وی کادرسازی و نیرو پروری و توجه به درختواره رشته های حوزوی را امری مهم دانست و گفت: در راستای کادرسازی و تربیت نیرو با تخصص های گوناگون، حوزه های علمیه برای نخستین بار 300 رشته و گرایش را برای سطوح مختلف حوزوی ترسیم نموده است.

مدیر حوزه های علمیه نظریه پردازی در حوزه های مختلف تبلیغی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در مواجهه با آسیب های اجتماعی باید به صورت دقیق و حساب شده وارد میدان شده، با عدد و رقم گزارش های کاهشی را تبیین نماییم.

وی با اشاره به این که حوزه باید آسیب های اجتماعی را که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است را به صورت نقطه گذاری شده، مورد توجه قرار دهد، اظهار داشت: بحث هنر و ادبیات مقوله ای بسیار مهم و تاثیرگذار در حوزه های تبلیغی است، هنر، ادبیات و نشاط مشروع باید بیش از پیش مورد توجه حوزه های علمیه قرار گیرد.

مدیر حوزه های علمیه گفت: برای سند تحول، مهندسی فرهنگی و دانشگاه اسلامی کار علمی خوبی انجام شده و به شکل نسبی می توان آنها را به صورت برش خرده در شهرها و استان ها عملیاتی نمود.

آیت الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود به برخی از اقدامات صورت گرفته برای تقویت جایگاه حوزه های استانی و شهرستانی اشاره نمود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha