پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان

حوزه/ اولین جلسه دوره تکمیلی معارف مهدوی با موضوع «ضرورت طرح معارف مهدوی»، با حضور طلاب و دانش آموختگان، در مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، رضا یزدانی، در دوره تکمیلی معارف مهدوی، به ضرورت طرح مباحث مهدوی پرداخت و گفت: برای ضرورت مباحث مهدوی بررسی  دو مقدمه ی ضرورت نیاز به دین و  نیاز به نبی و امام لازم است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند برای هدایت بشر دو حجت عقل و دین را قرار داده و وظیفه بشر استفاده از این حجت هاست، همانطور که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای تبلیغ دین قرآن را برای مسلمانان در مسجد تلاوت می کردند و برای یهودیان و غیر مسلمانان خارج از مسجد استدلال عقلی انجام می دادند.

 این کارشناس مهدویت افزود: در کشور های اروپایی که هنوز آشنایی با دین اسلام ندارند، نمی توان از ابتدا سراغ امامت رفت، چون این مبحث در دینشان تبیین نشده است، بلکه ابتدا باید نبوت را برای آن ها بیان کرد و بعد از آن به تبیین جایگاه امامت پرداخت.

استاد بنیاد مهدویت در ادامه به فطری بودن، کامل بودن، تحریف ناپذیر بودن و تحقیقی بودن دین اسلام پرداخت و گفت: در حالی که اعتقاد به مهدویت برای همه بشر ثابت است، یهودیان و مسیحیان بر خلاف مسلمانان می گویند دین ما تحقیق پذیر نیست بلکه فراعقلی و ایمانی است. عرفان های کاذب نیز نگاه به دین را شخصی می دانند

وی تصریح کرد: مقام وصایت و ولایت بعد از نبی، عبث نبودن خلقت نظام آفرینش را نشان می دهد و  عدم اعتقاد به آن حکیم بودن خدا را زیر سوال می برد.

یزدانی به یکی از موارد نیاز به امام بعد از پیامبر(ص)، وجود بیش از 4000 فرقه دانست و افزود : امام زمان(عج) با ظهور خود توحید را احیاء خواهد کرد و همه را به یک امت واحد و یکپارچه زیر لوای اسلام جمع خواهد نمود.

استاد بنیاد مهدویت عنوان داشت: مهدویت دارای سه بعد اعتقادی، سیاسی و اجتماعی است و اعتقادات شامل اصول دین(توحید، نبوت، معاد) و اصول مذهب(امامت و عدالت) می شود.

یزدانی به حدیث نبوی متواتر «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» و همچنین حدیث« لو لا الحجة لساخت الأرض بأهلها» استناد کرد و گفت: اگر حجت نباشد زمین با اهلش نابود می شود؛ پس وجود حجت ثابت شده است که تنها با معرفت و شناخت امام به دست می آید.

وی لزوم استقرارحکومت را مربوط به بعد سیاسی دانست و گفت: نیاز به حکومت هم فطری است و هم عقلی و در راستای آن ولایت فقیه است که  طبق فرمایش امام خمینی(رحمة الله علیه) اصل این مسئله یک اصل بدیهی است و نیاز فطری به انسان می گوید سراغ فقها، اصلح و افضل بروید.

یزدانی ادامه داد: اسلام بر اساس عقل و نقل ما را به تشکیل حکومت امر کرده است.

استاد بنیاد مهدویت ابزار معرفت را عقل، نقل(کتاب، سنت)، حس و تجربه و شهود دانست و با استناد به دو روایت از امام صادق علیه السلام «حب الدنیا رأس کل خطیئة» و «لاخیر فیمن لایتفقه  من اصحابنا» موانع معرفت امام را حب دنیا و عدم شناخت دین برشمرد و اذعان داشت: تفقه در دین الهی خیری است که خدا به هر کس نمی دهد.

 یادآور می شود، این دوره در طی 32 ساعت درسی تدریس و در روز های شنبه و سه شنبه هر هفته از صبح تا ظهر برگزار می شود و در هفتم اسفند ماه دوره به پایان می رسد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha