پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حضرت فاطمه محدثه (س) اصفهان

حوزه/ نشست اخلاقی - تربیتی با موضوع «اهمیت تغییر در رسیدن به کمال» در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه (س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، خانم حسینی با استناد به فرازی از دعای امام سجاد(ع) در صحیفه  سجادیه «الهی آرامشی ده تا بپذیرم آنچه نمی توانم تغییر دهم و شهامتی ده تا تغییر دهم آنچه را می توانم» گفت: می توان دو نکته از این دعا برداشت کرد، اینکه سعی کنید آرامش را به خودتان برگردانید و یک ویروس کشی کامل از ذهن داشته باشید و نکته دوم این است که تلاش کنید شهامت تغییر دادن شرایط را در خودتان ایجاد کنید.

وی افزود: مشاوره به جریانی مستمر نیاز دارد که فرد در طی آن به شناخت خود می پردازد و تلاش می کند برای رسیدن به کمال مطلوب در خود تغییراتی را در خود به وجود آورد.

مشاور حوزه خواهران با استناد به آیه 18 سوره زمر «الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ/ همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند»، مشاوره گرفتن را سبب رشد عقل و دانش فرد دانست و اظهار کرد: منظور از احسن در اینجا مطالبی است که مطابق با قرآن و شریعت و گفتار پیامبر(ع) و اهل بیت علیهم السلام باشد و آیه در صدد بیان این نکته است که باید اقوال گوناگون را شنید و از بهترین آنها پیروی کرد.

وی عوامل موثر در شخصیت انسان را  ژنتیک ، محیط و اراده برشمرد و گفت: برای ایجاد تغییر به اراده مصمم و عزم آهنین نیاز است و انسان باید اراده بر تغییر خود داشته باشد بدون عزم و اراده هیچ تغییری ایجاد نمی شود.

حسینی ادامه داد: انسان برای ایجاد تغییر باید صبر را پیشه خود کند و برای صبور بودن باید در برابر مقام ربوبیت پرودگار، خاشع باشد و برای دستیابی به درجه خشوع باید اهل علم باشد.

وی خاطرنشان کرد: خشوع و صبر از خصوصیات اهل علم است و در صورتی که آنان در خود تغییر ایجاد کنند به پیشرفت و کمال انسانی خواهند رسید.

وی برای اثبات سخنان خود به آیه 45 سوره بقره ««وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَکَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَي الْخاشِعينَ/ از صبر و نماز یاری جویید (و با استقامت و مهار هوسهای درونی و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید) و این کار، جز برای خاشعان، گران است»» و آیه 28 سوره فاطر «وَ مِنَ النَّاسِ وَ الدَّوَابِّ وَ الْأَنْعامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ کَذلِکَ إِنَّما يَخْشَي اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ غَفُورٌ/  و از انسانها و جنبندگان و چهارپایان انواعی با رنگ های مختلف، (آری) حقیقت چنین است: از میان بندگان خدا ، تنها دانشمندان از او می ترسند خداوند عزیز و غفور است!»، استناد کرد و ابراز داشت: خشوع در برابر پروردگار منجر به صبر در برابر مشکلات می شود و براساس آیه 28 سوره فاطر فقط خشوع کنندگان، صاحب علم و معرفت هستند در نتیجه اهل علم خاشعند و این فرمول علم، خشوع و صبر از طریق این دو آیه ثابت می شود.

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha