جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله مصباح یزدی

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: از وقتی انقلاب در ایران پیروز شد، زمنیه رشد علوم اسلامی و عالم گیر شدن آن ها فراهم شد به گونه ای که همه مدارس و کشور های اسلامی به اینگونه تحقیقات و پژوهش ها احساس نیاز می کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله مصباح یزدی امروز در آیین رونمایی از آثار مرکز پژوهشی دائرة المعارف علوم عقلی اسلامی که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد در ابتدا به اسرار خلافت آدم اشاره کرد و گفت: بعضی برای این امر به ملاک اختیار و تکلیف اشاره کرده اند که این از موارد  دیگر قابل فهم تر است اما هرچه که باشد طبق قرآن قطعا عنصر مطلوبی در این خلافت است.

ایشان با اشاره به اینکه آدم صلاحیت خلافت دارد، ولی ملائکه ندارند به علم اسماء اشاره کرد و افزود: حتما قابلیتی در آدم بوده که خداوند متعال به ملائکه از دارا بودن انسان به این علم خبر می هد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در فرهنگ اسلامی مسئله علم جایگاه خاصی دارد ان هم این علمی که خداوند بیان نموده و در طول تاریخ زمینه هایی از علم را در جامعه با اسباب خودش تزریق کرده است که نمونه کامل آن در وجود پیغمبر اسلام(ص) می باشد.

وی ابراز داشت: می توان این چنین بیان داشت که از وقتی پیغمبر اسلام(ص) به رسالت مبعوث شد زمینه رشد علمی برای انسان ها فراهم گردید که تا قبل از آن به این حد نبوده است.

اسلام برای علم بسیار اهمیت قائل است

آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر این که اسلام برای علم بسیار اهمیت قائل شده، خاطرنشان کرد: شاید در ابتد اقتضا می کرد که این علم باید در سرزمین حجاز مطرح و آنجا پایگاه علم می شد ولی تاریخ نشان داد اینگونه نبود.

ایشان اشاره کرد: اهل فارس و ایرانی ها یک استعداد خاصی برای ظهور این ویژگی داشتند و در این راستا تلاش کردند که بیش از دیگران بوده و حتی روایاتی هم مبنی بر این تلاش ایرانی ها وجود دارد از جمله حدیث  معروف «لو کان الدین (او العلم) معلقا بالثریا لتناوله رجال من ابناء الفارس» اگر دین (و در روایت دیگری اگر علم) به ستاره ثریا بسته باشد و در آسمانها قرار گیرد، مردانی از فارس (پارس) آن را در اختیار خواهند گرفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه ایرانی ها استعداد بسیاری دارند و اقدامات چشمگیری هم در طول تاریخ انجام داده اند، افزود: ایرنی ها از زمان ظهور پیامبر گرامی(ص) تا کنون فراز و نشیب هایی داشتند و در بعضی قرون اوج گرفته و زمان هایی هم افول کردند و حتی در علوم اسلامی در برخی زمان ها و رشته ها ترقی و در برخی زمان ها و رشته ها رشد نداشتند.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: یکی از بزرگ ترین برکات انقلاب این است که زمینه برای تحول علمی در جامعه ایرانی اسلامی شیعی فراهم شد و اگر بررسی کنیم فعالیت های علمی قبل از انقلاب را با بعد از انقلاب، رشد در این زمینه را خواهیم دید؛ البته در برخی شاخه ها فقه قبل از انقلاب هم پیشرفتی داشتیم، اما  سایر علوم چندان ترقی نداشت.

ایشان ادامه داد: نخسیتن حلقه این تحولات علمی کاری بود که مرحوم علامه طباطبایی انجام داد و فلسفه را در زبان فارسی به کمک شهید مطهری آورد و مباحث دقیق فلسفه را به زبان ساده مطرح کرد و این جهشی در حرکت علمی در حوزه های علمیه شد که اگر این را در کنار تفسیر المیزان قرار دهیم متوجه می شویم که جهش در حوزه های علمیه به خصوص در قم به دست چه کسی و چگونه شروع شد.

با انقلاب زمینه رشد علوم اسلامی فراهم شد

استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد: از وقتی انقلاب در ایران پیروز شد زمنیه های رشد علوم اسلامی و عالم گیر شدن آن ها فراهم شد، به گونه ای که همه مدارس و کشور های اسلامی احساس نیاز به اینگونه تحقیقات و پژوهش ها می کردند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی  فضای فرهنگی به گونه ای بود که طلبه و روحانی را یک مزاحم و انسانی بی اثر می خواندند و فکرش را نمی کردند طلبه ای کتابی را به زبان خارجی بنویسد و یک پروفسور برجسته دنیا بر آن تقریر بزند.

ورود طلاب به عمیق ترین مسائل عقلی

وی عنوان کرد: اکنون طلاب در زمینه عمیق ترین مسائل عقلی عالم اظهار نظر می کنند و در دنیا نظریات آن ها به زبان های مختلف ترجمه می شود و در دانشگاه های مهم مورد مطاله قرار می گیرد که این یکی از شاخص های انقلاب به دست امام راحل بوده است.

آیت الله مصباح یزدی گفت:  آفتی که تمام اقوام گذشته کم و بیش به آن مبتلا شدند و ممکن است آینده جامعه ما هم به آن مبتلا شود، فراموش کردن ارزش نعمت های خدا، شکر نکردن و کفران نعمت ها می باشد.

ایشان خاطرنشان کرد: بسیاری از  اقوام سابق که خدا برکاتی بر آن ها نازل کرده بود در اثر کفران و فراموش کردن نعمت آن را از دست دادند و لذا اولین اثر همین است که نعمتی که به آن ها داده می شود را از دست می دهند.

خطری که جامعه اسلامی و انقلابی را تهدید می کند

عضو جامعه مدرسین حوره علمیه ابراز کرد: این خطر آینده جامعه اسلامی و انقلابی را تهدید می کند و امکان دارد روزگاری خدایی نخواسته در کشور و جامعه ما هم پیدا شود، بنابراین لازم ترین کار این است که بعد از استفاده از نعمت هایی که خدا قرار داده قدر دانی کنیم و سعی نماییم زمینه همه گیر شدن وجهانی شدن آن را فراهم کنیم.

پژوهش حوزه علمیه در علوم عقلی هیچ زمانی به وسعت امروز نبوده 

ایشان تصریح کرد: کاری که در حوزه های علمیه و در زمینه علوم عقلی صورت گرفته در همین راستا می باشد و تا جایی که اطلاع دارم در هیچ زمانی به این وسعت فراهم نبوده است.

آیت الله مصباح گفت: زمینه تحقیق و کاری که امروز فراهم است در هیچ عصری فراهم نبوده و آثاری که امروز رونمایی شد به برکت همین تحقیق و پژوهش ها بوده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha