جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
احمد ابوترابی

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی گفت: علاوه بر تدوین دائرةالمعارف، ایجاد زیر ساخت دانش های عقلی اسلامی برای پژوهش و فراهم آوردن زمینه های سهولت، دقت و جامعیت پژوهش های عقلی از اهداف این مرکز است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد ابوترابی صبح امروز در آیین رونمایی از آثار مرکز پژوهشی دائرة المعارف علوم عقلی اسلامی که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار کرد: مرکز دائرة المعارف علوم عقلی اسلامی یک مرکز پژوهشی است و زمینه های هر پژوهشی را فراهم می کند که از جمله آن می تواند به دائره المعارف ها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این مرکز وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)است گفت: هدف نهایی ما تدوین دائره المعارف در هر رشته از علوم عقلی اسلامی است؛ چرا که یکی از ابزار های رایج در جهان امروز برای انتقال اندیشه و مبانی فکری و فرهنگی تدوین همین دائرة المعارف ها است و انتظار آن ها در سطح بین المللی است.

رئیس مرکز پژوهشی دائرة المعارف علوم عقلی اسلامی، ایجاد زیر ساخت دانش های عقلی اسلامی برای پژوهش و فراهم آوردن زمینه های سهولت، سرعت، دقت و جامعیت پژوهش های عقلی را ازدیگر اهداف این مرکز برشمرد.

وی با بیان اینکه همه تلاشمان را برای رسیدن به دائرة المعارف ها انجام می دهیم افزود: اکنون در مرحله ای هستیم که به نظر می رسد کارهای مقدماتی که انجام شده مفید تر از دائرة المعارف هایی است که قرار است نوشته شود و هر یک از فعالیت های پژوهشی این  مرکز به گونه ای انجام شده است که با چشم پوشی از کارایی آن ها در تدوین دائرةالمعارف ها نیز کاربرد مستقل و مفید دارد.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی خاطرنشان کرد: اصطلاح نامه فلسفه اخلاق در یک جلد و حدود 700 صفحه، اصطلاح نامه معرفت شناسی  که پنج سال روی آن کار شد و ویراست دوم آن منتشر شد و نیز اصطلاح نامه فلسفه سیاسی از  جمله آثار جدیدی است که رونمایی می شود.

وی با بیان اینکه در بخش کتابشناسی اجمالی و تفصیلی نیز آثاری منتشر شده است گفت: در بخش تفصیلی محققان به درون کتاب ها مراجعه و موضوعات را پیدا می کنند، نمودار درختی و آدرس مطالب را ترسیم و نرم افزار تهیه می شود، اما در بخش اجمالی محدودتر عمل می شود.

رئیس مرکز پژوهشی دائرة المعارف علوم عقلی اسلامی به کتابشناسی تفصیلی فلسفه اسلامی در دو جلد، کتابشناسی تاریخ عرفان در 6 جلد اشاره و تصریح کرد: در کتابشناسی اجمالی حدود 30 جلد در گذشته رونمایی شده اما اکنون آثاری در زبان لاتین منتشر شده است مانند منطق و فلسفه منابع لاتین در 2 جلد، کلام منابع لاتین در دو جلد، عرفان اسلامی در یک جلد و فلسفه های مضاف در یک جلد.

وی گفت: از جمله کارهای تحقیقاتی که انجام گرفت چکیده نویسی بوده است به گونه ای که مطالب و آثاری که دست یابی به محتوای آنان سخت بود، در اختیار محققین خبره قرار داده شد، تا به صورت چکیده تبدیل  نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی، المعجم الموضوعی لمنتخب الکتب الفلسفیه را از دیگر آثار جدید نام برد و توضیح داد: کلید واژه، نمایه ترکیبی، چکیده و متن از ویژگی های معجم های موضوعی بوده است.

وی به پرونده های علمی اشاره کرد و گفت: پرونده های علمی کار را اسان می کند و برای هر مدخل تشکیل می شود و محقق متوسط زمینه را برای محقق برجسته فراهم می آورد.

رئیس مرکز پژوهشی دائرة المعارف علوم عقلی اسلامی با اشاره به اینکه دو پرونده را کامل کردیم، افزود: در علم منطق همه مدخل ها استخراج شدند و 124 پرونده تشکیل شد که 156 موضوع اصلی، 1033 موضوع فرعی و 47 هزار صفحه پی دی اف می باشد.

وی با بیان اینکه پرونده های علمی فلسفه شامل 285 پرونده در 395 موضوع اصلی و 2135 موضوع فرعی است، ادامه داد: شیوه نامه دائرة المعارف علوم عقلی نیز در موضوعات تدوین مقالات، مدخل گزینی، منبع گزینی،  ویرایش فنی و صوری، ویرایش نگارشی، تنظیم ارجاعات و فهرست منابع مقالات، اصطلاح نامه و تشکیل پرونده عرضه شده است.

رئیس مرکز پژوهشی دائرة المعارف علوم عقلی اسلامی مطرح کرد: از امتیاز های کار این مرکز تکیه بر اصطللاحات نه واژه های دیگر، تنظیم و ترسیم روشن و قابل استفاده برای عموم، مستند به تعاریف با آدرس مطالب و چینش تلریخی، تعیین نسبت اصطلاحات غربی مرتبط با موضوع، تعیین روابط در یک شورای علمی، تعیین همه مباحث مرتبط با یک اصطلاح از طریق اعم اخص، تعیین مترادف ها برای جامعیت در تحقیق، تعیین مشترکات لفظی برای پیشگیری و کشف مغالطه ها، تعیین نظام موضوعات علوم از طریق آن و تعیین مدخل ها و تعیین قلمرو مباحث یک مقاله، امکان تشخیص مباحث فلسفه غرب مرتبط باموضوعات است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha