پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که وظيفه حوزه‌هاي علميه حفظ انقلاب است گفت: امروز فضاهاي مجازي بسيار در اين زمينه حرف درست کرده و شبهه افكني مي‌كنند، بايد اينها را جواب داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،‌ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی امروز در ديدار اساتيد و طلاب مدرسه علميه امام مهدي(ع) شهر بروجن که در قم برگزار شد، با بیان این كه ارزش وجودي انسان به علم و ادب است گفت: اميرالمؤمنين عليه السلام می فرمایند« إن العلم و الادب ثمن نفسك»، يعني ثمن و ارزش وجود انسان علم و ادب است، بنابراین باید توجه داشته باشیم که در مسير علم قرار گرفته ايم و هيچ چيز در عالم بالاتر از اين نيست.

استاد حوزه علمیه افزود: انسان سر سفره قرآن و روايات بنشيند و از اين معارف نصيبي براي خودش حاصل كند، اين خيلي مهم است و اگر ما طلبه‌ها همين اندازه فهميده باشيم آرام و قرار نخواهیم داشت.

وی با بیان در زندگی نامه بعضي از بزرگان آمده که گاهي اوقات در سن 80 سالگي در شبها دو سه ساعت ايستاده مطالعه مي‌كردند؛ از جمله  آيت الله العظمي بروجردي از این بزرگان بوده است و اين عشق و علاقه است،گفت: ما بايد اين را در خودمان زنده كنيم، اگر اين در ما زنده نشود اصلاً طلبگي را نمي‌فهميم؛ دنبال علم الهي هستيم نه علم بشري. علم الهي يعني علمي كه منبعش قرآن و روايات است، علمي كه منبع محكم و مطمئني دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، خطاب به طلاب جوان افزود: علم بشري هم علم است، نمي‌خواهيم آن را تخطئه كنيم، ولي منبعش قرآن و روايات نيست، شما  در يك سنّي هستيد كه بزرگان همه حسرت سنين شما را مي‌خورند، مي‌گويند اي كاش ما در اين سن بوديم با اين اعتقاد و انگيزه‌اي كه الآن داشتيم چقدر درس مي‌خوانديم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  با بیان این که وقت‌‌تان را براي تحصيل علم و ادب صرف کنید گفت: اميرالمؤمنين(ع) مي‌فرمايد، هر چه انسان علم و ادبش زياد شود ارزش  او بالاتر مي‌رود، علم موجب معرفت خدا مي‌شود، لذا انسان به وسيله علم به خداي تبارك و تعارف معرفت پيدا مي‌كند و به وسيله ادب حق، خدمت الهي و عبوديت را مي‌تواند تحصيل كند.

وی ادامه داد: در آخر حضرت مي‌فرمايند: و بعدد الخدمة يستوجب العبد قربه و ولايته، اين آن مقامي است كه عرفا همه دنبالش هستند، يعني انسان وقتي علم پيدا كرد و ادب خدمت به خدا را پيدا كرد ، در عبوديت تلاش كرد، آن وقت خدا مي‌شود وليّ او.

آیت الله  فاضل با بیان این که طلاب باید فرصت به دست آمده را بدانند گفت:‌در زمان قديم خود طلبه، بايد شرايط را مهيا می کرد، از مكان و غذاگرفته تا زندگي، حالا در اين زمان مدرسه، شرايط  و استاد آماده است، بايد قدر بدانيم و بيشتر تلاش كنيم.

وی افزود: طلبه بداند امانتدار دين است، يعني فقط نبايد به فكر اين باشد كه خودش دين‌فهم، دين‌شناس يا عامل به دين باشد، بايد اين را به جامعه منتقل كند، بر حسب رواياتي كه داريم علما نگهبانان دين هستند. رسالتي كه انبياء دارند، همان رسالتي كه ائمه معصومين دارند، علما و فقها و طلاب نیز  دارند.

استاد حوزه علمیه  با بیان این که طلبه نبایددر انزوا قرار بگیرد ادامه داد:  طلبه نمي‌تواند بگويد من در خانه مي‌نشينم و جامعه به من ربطی ندارد، اگر دين را بخواهيم پياده كنيم با زور و جبر هم  نمي‌شود، بايد از راه منطق. صحبت كردن، مناظره كردن، ارتباط برقرار كردن باشد، لذا در زمان ما هنر يك طلبه اين است كه با جوانان و فامیل خود ارتباط داشته باشد.طلبگي بايد موجب ارتباط بيشتر با خانواده وهمراهي و همكاري بيشتر باشد.

عضو جامعه مدرسین به وظایف طلاب در قبال انقلاب اشاره کرد و گفت: وظيفه حوزه‌هاي علميه حفظ انقلاب است، انقلاب يك مسئوليت بسيار بزرگي در ما است كه بايد حفظش كنيم، حفظش به اين است كه منطقی مراقبت كنيم که آيا مسئولين خدمت به دين و مردم مي‌كنند يا نه؟.

وی افزود: امروز فضاهاي مجازي بسيار در اين زمينه حرف درست مي‌كنند و شبهه افكني مي‌كنند، بايد اينها را جواب داد. امروز طلبه بايد غير از دروس حوزي، اطلاعش از اين شبهات، از اين سؤالاتي كه در زمانه ما پيش آمده براي مردم اطلاع داشته باشد، راه‌حلش را بداند و به روز باشد، طلبه بايد به روز باشد، ببينيد سؤال جديد چيست؟ مشكل جديد مسلمان‌ها چيست، اينها را پيدا كند و به دنبال حل آن باشد.

خاطرنشان می شود:در این دیدار یکی از طلاب بروجن  توسط آیت الله فاضل لنکرانی مفتخر به لباس روحانیت شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha