جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
۱

حوزه/ رئیس مجمع نمایندگان طلاب آذربایجان‌غربی گفت: انقلاب محصول مطالبه‌گری است و حوزه انقلابی مهم‌ترین شاخصه‌اش عدالت‌خواهی است، لذا حوزه و روحانیت باید در جهت مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی قدم بردارند.

خبرگزاری «حوزه» - ارومیه/ انقلابی ماندن از جمله نیازهای حوزه علمیه است که در چند سال اخیر هم مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلفی به این مسأله سفارش و تاکید جدی داشته‌اند، اما آن‌چیزی که مهم است این که معیار و شاخصه انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه چیست؟ با چه معیاری می‌توان گفت حوزه انقلابی است؟

برای تعریف شاخصه‌های انقلابی خبرگزاری حوزه  به سراغ حجت الاسلام سید موسی موسوی، استاد سطح عالی حوزه و رئیس مجمع نمایندگان طلاب آذربایجان‌غربی رفت و نظر او را در خصوص حوزه انقلابی و شاخصه های آن جویا شد.

او معتقد است: اگر مسئولان و اساتید حوزه، انقلابی نباشند، حوزه نمی‌تواند انقلابی باشد.

وی، عدالت‌خواهی، مطالبه‌گری طلاب و پاسخگویی مسئولین را از شاخصه‌های حوزه انقلابی می‌داند و می گوید: برای انقلابی ماندن حوزه باید مسئول و استاد حوزه، انقلابی و مجذوب در انقلاب باشند. در ادامه مصاحبه خبرنگار خبرگزاری حوزه را می‌خوانید:


حاج آقا علت طرح مسأله حوزه انقلابی از سوی رهبر انقلاب چه بود؟

در سال‌های گذشته رهبر انقلاب تاکیداتی داشتند بر این‌که حوزه باید انقلابی بماند. از مفهوم کلام معظم له برمی‌آید که حوزه انقلابی هست و لکن باید مواظبت کرد که از انقلاب فاصله نگیرد و لزوم دفاع از آرمان‌های انقلاب، انقلابی بودن حوزه‌های علمیه است که رهبر انقلاب به این امر توجه جدی دارند و در آخرین دیداری که با نمایندگان طلاب داشتند این مساله را عنوان کردند و ما باید اول شاخصه‌های انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه‌ها را بیان کنیم و بعد می‌شود عنوان کرد که حوزه انقلابی هست یا نه.

 

شاخص‌های حوزه انقلابی از نظر شما چیست؟

شاخصه‌ها می‌تواند ابعاد و جهات متعددی داشته باشد، در برخی موارد این شاخصه‌ها ناظر به طلاب حوزه است و از جهتی دیگر شاخصه‌هایی وجود دارد که ناظر به اساتید است، همچنین برخی از شاخص‌ها ناظر به طلاب است. به نظر بنده از عمده‌ترین آنها، شاخصه‌های ناظر به مسئولین و مدیران است.

در حوزه انقلابی برخی‌ها بیشترین توجه را ناظر به طلبه می‌دانند، در حالی که از نظر بنده شاخصه‌ها بیشتر ناظر به اساتید و مدیران هست، هر چند طلبه‌ها هم باید در راستای انقلابی بودن و انقلابی ماندن قدم بردارند.

حوزه انقلابی شاخصه‌هایی دارد از جمله شاخص‌ها عدالت‌خواهی است که از فرمایشات حضرت آقا و از عمده شاخصه‌های حوزه انقلابی می‌باشد. طلبه و مسئول باید دنبال عدالت و عدالت خواهی باشد و نسبت‌های فامیلی، قبیله‌ای، دوستی و ... نباید موجب فاصله گرفتن از عدالت‌خواهی شود وگرنه از شاخصه‌های حوزه انقلابی فاصله گرفته است و این شاخصه بیشتر ناظر به مسولین حوزه است و مسئولین باید به این امر توجه کنند.

دومین شاخصه حوزه انقلابی مردمی بودن است، زندگی حضرت امام خمینی(ره) خود دال بر این مساله است که انقلاب پیروزی خود را مرهون مردمی بودن حضرت امام می‌داند امام هیچ وقت خودش را برتر از مردم حساب نمی‌کرد و همیشه جمهوری اسلامی و انقلاب را به مردم انتساب می‌داد و اگر یک روحانی معمم خصوصا روحانی که صاحب پست و مقام است از مردم جدا شود از انقلاب جدا شده است.

سومین شاخصه داشتن روحیه معنوی و ساده زیست بودن است، آثار زندگی حضرت امام(ره) این مطلب را کاملا نمایان می‌کند، امام حتی اجازه نداد جماران را سفید کاری کنند و همیشه از تجملات دوری می کرد و ساده زیست بودند، از اینرو به نظر می‌رسد مراکز و تشکیلات‌ منتسب به حوزه باید خیلی ساده باشد و مدیران و مسئولین حوزی همانند طلاب ساده زیست باشند.

چهارمین شاخصه حوزه انقلابی، فعال بودن در مبارزه با استکبار است. همان گونه که مقام معظم رهبری بیان فرمودند  «اگر طلبه‌ای خودش را کنار بکشد و خود را از انقلاب جدا بداند این هنر و افتخار نیست، بلکه ننگ است، طلبه انقلابی در مقابل استکبار چه داخلی باشد چه خارجی می‌ایستد و مبارزه می‌کند».

شاخصه پنجم، حساس بودن در برابر فتنه‌ها و دغدغه‌مند بودن در مقابل آرمان‌های انقلاب اسلامی است، طلبه انقلابی در مقابل فتنه‌ها هم حساسیت دارد و هم مقابل فتنه‌ها می‌ایستد و نمی‌تواند نسبت به فتنه‌ها بی‌تفاوت باشد، فرمایشات بزرگان انقلاب ناظر به دغدغه‌مند بودن در مقابل آرمان‌های انقلابی است که مکررا در سخنان حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بیان شده است.

شاخصه ششم، مطالبه‌گری طلبه و پاسخگو بودن مسئول است که از جمله‌ی مهم‌ترین شاخصه به شمار می‌آید، مرحوم امام(ره) و رهبری از افراد پیشرو در این مسأله بودند و خود این عزیزان توصیه به مطالبه گری فرموده‌اند و ما به عنوان سرباز باید از آنها تبعیت کنیم، طبیعتا سرباز پشت سر فرمانده حرکت می‌کند و تبیعت از فرامین این بزرگوار خود از شاخصه‌های انقلابی‌گری است.

مسئولی که از او سؤال می‌شود باید پاسخگو باشد، طبیعت و مقام یک مسئول پاسخگویی را اقتضا می‌کند، و اگر مسئولی سؤال کردن از وی را به تخریب حمل کند نشان از بی‌تقوایی اوست؛ لذا جوابگویی مسئول و انتقاد و مطالبه‌گری بدون اغراض منفی، از سوی طلاب، انقلابی بودن آنها را می رساند. و بی تردید مطالبه‌گری نیز باید در راستای اعتلای آرمانهای انقلاب اسلامی باشد.

انقلاب محصول مطالبه‌گری است که مردم و روحانیت پای کار آمدند و گفتند چرا در جامعه، اسلام اجرا نمی‌شود و مسائل دینی کم رنگ شده است، انقلابی‌گری یعنی مطالبه گری بحق.


 فاکتورهای انقلابی بودن طلاب را در چه می‌دانید؟

طلبه انقلابی متخلق به اخلاق و آداب اسلامی است و اخلاق را در سیره و زندگی خود رعایت می‌کند. از طرفی هم انقلابی بودن مسئول و اساتید حوزه، قدم اول انقلابی بودن حوزه است. مسئول حوزه زمانی می‌تواند انقلابی باشد که بتواند منویات امام و رهبری را در مقام عمل پیاده کند، یکی اشکلاتی که بعضا دیده می‌شود این است که یک مسئولی از امام  و رهبری دم می‌زند ولی در مقام عمل و مقام اجرا دیده می‌شود که چقدر از منویات رهبری فاصله گرفته است، دم از تقوا می‌زند و خودش بی تقوایی می‌کند، طلبه و حوزوی انقلابی بیش از شعار عمل می‌کند و مسئول انقلابی هم اینگونه است، طلبه انقلابی در کنار طلاب دست به کاری می‌زنند که برای کشور مفید باشد.

همچنین از مهم‌ترین فاکتور انقلابی بودن حوزه، وجود اساتید انقلابی است، استاد بی‌توجه به انقلاب روحیه انقلابی را در حوزه کاهش می‌دهد.

ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید

من هم از شما و خبرگزاری حوزه تشکر می‌کنم

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha