چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حصاری / معاون پژوهش حوزه خواهران

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حصاری گفت: تاکنون ۴۵۰ هسته پژوهشی در مدارس علمیه خواهران سازماندهی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حصاری، امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه که با موضوع فعالیت های پژوهشی حوزه علمیه خواهران در قم برگزار شد، گفت: از سال ۱۳۹۰در حوزه علمیه خواهران، راهبردی تحت عنوان «نهادینه سازی پژوهش درحوزه علمیه خواهران و اقدامات مرتبط» در چند مرحله  با هدف سهیم شدن خواهران در تولید علوم دینی و اثر گذاری بهتر آنها به سرانجام رسیده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران بابیان اینکه مرحله اول از سال 90 با هدف تربیت پژوهشگر عمومی و ایجاد زیر ساخت هایی در تربیت پژوهشگر در حوزه علمیه خواهران آغاز و سال 95 به پایان رسیده، اظهار داشت: در این مدت، این مرکز به دنبال تحقق شعار «هر طلبه یک پژوهشگر» و هدف تعیین شده بوده و توانسته در این عرصه ها قدم های جدی بردارد؛ هم اکنون حرکت تربیتی پژوهشگر در حوزه علمیه خواهران نهادینه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری با بیان این که در سال گذشته به دنبال ایجاد مراکز پژوهشی بودیم و امسال به دنبال باز آفرینی تولیدات و باز تولید علم دینی هستیم، اظهار داشت: برای تحقق این هدف مهم، زمینه راه اندازی مراکز پژوهشی متعددی ویژه خواهران در مناطقی از کشور ایجادشده و امید است در ظرف دو الی سه سال آینده در همه مناطق، مراکزی برای فعالیت های پژوهشی فراهم شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران افزود: اما مرحله سوم برای تحقق سیاست راهبردی این مرکز مدیریت برای سال ۱۴۰۴ با هدف تربیت نظریه پرداز خواهران و تولید علم دینی برنامه ریزی شده است.

وی عنوان کرد: در مدت زمانی مشخص شده به دنبال معرفی طلاب خواهر پژوهشگر در عرصه علوم دینی و تربیتی هستیم و برای این کار که وارد راه اندازی بیست و دومین سال فعالیت پژوهشی حوزه علمیه خواهران شدیم، همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت و طوری برنامه ریزی خواهیم کرد که این دوره و اهداف تعیین شده اجرا شود.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری با بیان اینکه برای تحقق شعار سال که همان «باز آفرینی آثار و نظریات علمی» می باشد، معتقدیم، باز تولید علم دین، یک مرحله میانی تا رسیدن به تولید علم است، برای تحقق این کار، اهدافی چون برگردان آثار علمی بسیاری از علما و محققین گذشته به چرخه علمی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در دوره های گذشته، محققین فراوانی بودند که به سوالات دینی پاسخ می دادند، ولی به دلیل گسست و گسل های معرفتی فراوان آن روز با جامعه، آن آثار و پاسخ ها، نتوانسته اند مطابق با نیاز روز باشد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران اظهار داشت: اگر موفق به باز آفرینی ساختار و پردازش علمی آثار علمای گذشته با نوع نیازهای مخاطبین شویم، آن  آثار می تواند پاسخگوی نیاز های روز باشد و ما در حوزه علمیه خواهران به دنبال تحقق این برنامه درحال حرکت هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری افزود: هدف بعدی ما آمادگی خواهران پژوهشگر برای تولید علم است. وقتی طلاب خواهر  آثار علما را می بینند، به تجربه آنها در تولید علم اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به نامگذاری ایام هفته پژوهش در حوزه علمیه خواهران، عنوان کرد: باز آفرینی، ماهیت و بایسته ها، باز آفرینی و جنبش علمی، بازخوانی تعاملات علمی، بازآفرینی و رسالت علمی فرهیختگان و بازآفرینی میراث بهای علمی از جمله این موارد است.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری بابیان اینکه تاکنون 5 مرکز پژوهشی در کشور راه اندازی شده و تا پایان سال این تعداد به 12 مورد افزایش پیدا خواهد کرد، افزود: تمام این برنامه برای این است که خواهران طلبه تا افق تعیین شده در غنا بخشی نظام علمی کشور، تولید علم دینی و در عرصه تبلیغ، تحقیق و تدریس سهیم باشند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران در پایان با بیان این که تاکنون 450 هسته پژوهشی در مدارس علمیه خواهران سازماندهی شده، عنوان کرد: همه این برنامه برای این است حوزه علمیه خواهران، طلبه پژوهشگر در عرصه های مختلف علمی، تربیتی و دینی تربیت کند، تا بتواند در جامعه علمی کشور اثر گذار باشد.

 

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha