سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حمیدرضا مطهری

حوزه/ کتاب «حیات، حکمت و حکومت پیامبر(ص)» کتابی است که با دقت تمام به بررسی همه جانبه زندگی و سیره پیامبراسلام(ص) می پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، «کتاب حیات، حکمت و حکومت پیامبر(ص)» که توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شده، به بررسی همه جانبه زندگی و سیره پیامبراسلام(ص) می پردازد.

حجت الاسلام و المسلمین حمید رضا مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) و مؤلف این اثر در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: پیامبر خاتم(ص) به عنوان بزرگ ترین هدایت گر انسان ها همواره مورد توجه اندیشمندان و محققان بوده و آثار فراوانی پیرامون شخصیت، افکار و اندیشه ها و اقدامات آن حضرت به وجود آمده است اما نباید به این گمان که همه زوایای زندگی و ابعاد شخصیتی پیامبر(ص) کاویده شده توقف کرد بلکه بر عکس هرچه پیشرفت بشر بیشتر می شود و اندیشه های جدید پدید می آید نگاه دوباره به شخصیت پیامبر(ص) ضرورت می آید.

وی خاطرنشان کرد: گرچه در زمینه زندگی و شخصیت رسول مکرم اسلام(ص) آثاری وجود دارد اما کتاب «حیات، حکمت و حکومت پیامبر(ص)» با نگاهی جامع تر به زندگانی رسول خدا (ص) ضمن بررسی ابعاد مختلف شخصیت، زندگی، سیره و حکومت ایشان، حکمت برخی اقدامات آن حضرت را تبیین می نماید.

مؤلف کتاب «حیات، حکمت و حکومت پیامبر(ص)» پرداختن به موضوعات جزئی در قالب مقاله را از ویژگی های مهم این اثر دانست و افزود: یکی از دلایل عد استقبال از کتاب ها زمان بر بودن مطالعه کل آن ها است، اما در این کتاب خواننده می تواند در کم ترین زمان یک مطلب را از ابتدا تا انتها در قالب یک مقاله بخواند.

وی با بیان اینکه این اثر در حدود 20 مقاله  موضوعات مختلف زندگی پیامبر اسلام(ص) را مورد بررسی قرار می دهد گفت: قسمتی از کتاب به حیات و زندگی پیامبر(ص)، قمتی به حکومت پیامبر(ص) و قسمتی به برخی اقدامات ایشان که حکمتی در آن نهفته است پرداخته است.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری با بیان اینکه این اثر نتیجه تلاش های دلسوزانه جمعی از پژوهشگران شیعی است ادامه داد: طراحی اولیه این کار مربوط به سالی بود که از طرف مقام معظم رهبری به نام پیامبر اعظم(ص) نامگذاری شد و لذا با توجه به منویات رهبری این کار بدون هیچ عجله و با دقت تمام انجام شد.

وی ابراز داشت: در این کتاب به دوران مدنی، مکی، سیره رسول گرامی اعم از سیره سیاسی، حکومتی تا روابط خارجی و نیز سیره امنیتی و جایگاه جوانان و زنان در حکومت ایشان توجه شده است.

مؤلف کتاب «حیات، حکمت و جکومت پیامبر(ص)» با اشاره به سبک زندگی فردی و خانوادگی پیامبر اسلام(ص) در این کتاب عنوان کرد: یکی از نکات مهمی که در این اثر مورد توجه قرار گرفته است ازدواج های پیامبر(ص) و حکمت ان ها می باشد.

وی فرازمندی حیات نبوی تا عهد مدنی، پیشرفت حیات نبوی در عهد مدنی، پیامبر(ص) و قرآن، بررسی مقایسه‌ای گزارش‌های سیره نبوی با قرآن، دگرگونی‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شهر مکه تا عصر نبوی، تحول ساخت شهری مدینه و پذیرش مرکزیت در عهد نبوی، روابط اجتماعی در مدینه عصر نبوی با تاکید بر نقش پیامبر(ص)، اصول حاکم بر سیاست خارجی پیامبر (ص)، حضور سیاسی جوانان در حکومت رسول خدا(ص)، نقش زنان در حکومت پیامبر(ص)، سیره نظامی پیامبر(ص)، سیره امنیتی رسول خدا(ص)، حکمت ازدواج‌های پیامبر اسلام(ص)، حجاب در عصر رسول خدا(ص)، اخلاق خانوادگی پیامبر(ص)، بهداشت فردی در سیره نبوی را از بخش های این کتاب برشمرد.

گفتنی است: کتاب «حیات، حکمت و حکومت پیامبر(ص)» توسط جمعی از پژوهشگران به کوشش حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا مطهری در ۶۸۴ صفحه نگاشته شده و توسط پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تهیه و منتشر شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha