پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
انقلاب اسلامی

حوزه/ بوژمهرانی، انقلاب اسلامی را انقلابی با ایده های رهایی بخش، جمهوریت گرایانه و نفی ایدئولوژی های دنیای مدرن دانست و گفت: نفی نگرش لیبرال با رهبری مرجعیت دینی و تشکیل جمهوری دینی و نه جمهوری سکولار، از دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از گرگان،  دکتر حسن بوژمهرانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهرستان آزادشهر، در اردوی علمی پژوهشی اساتید و دانش پژوهان رشته حقوق المصطفی واحد گرگان طی سخنانی به موضوع ویژگی های برجسته ی انقلاب اسلامی ایران پرداخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهرستان آزادشهر ضمن تبیین مفهوم انقلاب های سیاسی و لوازم نظری، اجتماعی و سیاسی برای وقوع آن، اظهار داشت: انقلاب اسلامی فارغ از نوع نگرش سیاسی و دینی، حرکتی اصیل و توجیه پذیر بود، چرا که این انقلاب در امتداد نهضت مشروطه و ملی شدن صنعت نفت در ایران بوده و ریشه های عمیقی در سنت و تاریخ جامعه ی ایرانی داشت، لذا می توان آن را نهضتی با اصالت دانست.

وی با بیان اینکه هر کدام از انقلاب های فرانسه و روسیه در نوع خود مهم و اثرگذار بودند و باید آنها را جدی انگاشت، افزود: برجستگی های انقلاب اسلامی از حیث نوع ایدئولوژی، سازماندهی، رهبری و شرایط خاصّ محیط داخلی و بین المللی نیز جالب و برجسته بود.

عضور هیأت علمی دانشگاه آزاد شهرستان آزادشهر، انقلاب روسیه را مظهر بینش چپ و انقلاب فرانسه را سمبل بینش لیبرالیسم سکولار دانست و ادامه داد: در مقابل، انقلاب اسلامی همزمان هم چالشی برای نظم سنتی سلطانیستی در سیاست ایران و هم اعتراضی به سبک و روند مدرن سازی جامعه به سبک غربی بود.

 بوژمهرانی، انقلاب اسلامی را انقلابی با ایده های رهایی بخش، جمهوریت گرایانه و نفی ایدئولوژی های دنیای مدرن بر شمرد و افزود: برای فهم و تحلیل انقلاب اسلامی نمی توان به نظریات لیبرال و مارکسیستی بسنده کرد و باید به دنبال تحلیل آن در چارچوب انگاره های خاصّ خودش بود، چرا که انقلاب اسلامی بسیاری از مفروضات رویکردهای رایج در علم سیاست را به چالش کشیده است. از این رو نفی رویکرد چپ مارکسیستی با توجه به آموزه های الاهیات رهایی بخش و اندیشه های اسلامی و طرد ایده های مارکسیتی از قبیل (خاصیت افیونی دین و مذهب، حمایت دین و نهادهای دینی از اشرافیت ثروت و قدرت و زیر بنا بودن اقتصاد) و همچنین نفی نگرش لیبرال با رهبری مرجعیت دینی و تشکیل جمهوری دینی و نه جمهوری سکولار، از دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار می رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهرستان آزادشهر در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح ماهیت حکومت پهلوی پرداخت و گفت: علاوه بر معضل کهنه ی استبداد و دیکتاتوری که در طول تاریخ ایران شاهد آن بوده ایم، حکومت پهلوی گرفتار معضلاتی مانند دست نشاندگی و وابستگی به قدرت های خارجی، نادیده گرفتن و تحقیر وزن فرهنگی و اجتماعی دین و نهادهای دینی، الگوی توسعه ی غیر بومی و نامنسجم با ساخت و بافت سنتی تاریخی و فرهنگی جامعه ایرانی و شکل گیری و تثبیت الگوی نادرستِ اقتصاد نفتی و تبعات توسعه سوز آن بود.

 بوژمهرانی در تحلیل روند انقلاب ها، افزود: انقلابها از آن حیث که محصول کنشگری انسان هایند، مستعد انواع آسیب ها و آفت ها هستند و دائما باید نگرش آسیب شناسانه به روند انقلاب داشت. شهید مطهری در آغاز انقلاب که همه مشغول تمجید بودند در شش محور خطرات و آسیب های یک نهضت و حرکت دینی را مطرح کرد و این است فرق یک محقق و تئوریسین با یک مقلد و نگرش احساسی عوامانه.

وی، علت عمده ی ابهامات درباره چرایی و چگونگی وقوع انقلاب اسلامی را فقدان نگرش تاریخی و بی تاریخ شدن نسل جدید دانست وگفت: معمولاً چهل تا پنجاه سال باید از انقلاب بگذرد تا بتوان ارزیابی دقیق تری از امر واقع شده داشت. آن هم در جامعه ی سیاست زده ی ایران که هنوز در مورد نهضت ملی شدن نفت و نهضت مشروطه هم ملاحظات سیاسی در نوع تحلیل ها بسیار اثر گذار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha