پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فقر کودکان اسرائیلی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سرمای فقر کودکان اسرائیلی را هم لرزاند

گزارش یک روزنامه صهیونیستی نشان می‌دهد بیش از ۲ میلیون نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی در فقر زندگی می‌کنند که ۱ میلیون نفرشان کودک هستند.وبگاه روزنامه «یدیعوت آحارانوت» نوشته آمارهای موسسه «Latet» (در عبری به معنی اهدا کردن) علاوه بر این نشان می‌دهد حدود یک چهارم از ساکنان سرزمین‌های اشغالی با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و می‌توان آنها را زیر خط فقر تعریف کرد.بر اساس این گزارش، تقریبا یک چهارم کودکان اسرائیلی نیاز به خدمات رفاهی دارند و بیش از یک سوم کودکان به خاطر مشکلات اقتصادی دست‌کم یک وعده غذایی را از برنامه خود حذف می‌کنند.آمارها همچنین نشان می‌دهند۶ درصد از کودکان نیازمند مجبور به درخواست کمک‌های مالی و ۵.۷ درصدکودکان نیز مجبور به یافتن غذا از کف خیابان‌ها یا سلطل‌های زباله شدند.از میان خانواده‌هایی که جزو فقرا تعریف شده‌اند ۵۳ درصد گفته‌اند غذای کافی برای خوردن ندارند.این گزارش همچنین نشان داد که وضعیت سالخودگان فقیر ساکن سرزمین‌های اشغالی نیز مناسب نیست به طوری‌که 92 درصد آن‌ها اعلام کرده‌اند حقوق بازنشستگی‌ جوابگوی مخارج آنها نیست و دو سوم آنها گفته‌اند با این پول نمی‌توانند سلامت خودشان را حفظ کنند.بر این اساس، هزینه بالای زندگی در سرزمین‌های اشغالی بر خانواده‌های ضعیف‌تر نیز به شدت تاثیر گذاشته به طوری‌که ۷۱ درصد کمک گیرندگان بدهی دارند و بیش از نیمی از خانواده‌های فقیر در زمستان حتی به وسایل گرمایشی دسترسی ندارند.

 

«اندیشه سیاسی رهبری» خواندنی شد

تازه‌ترین اثر موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عنوان «اندیشه سیاسی آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای» روانه بازار نشر شد.این اثر از دریچه اندیشه امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، با زمینه‌ای کاملا واقع‌بینانه، مفاهیم فرد، جامعه، فرهنگ، حاکم و حکومت را تعریف کرده و سپس به چگونگی ارتباط آنها در ساخت جامعه اسلامی پرداخته است.چنانکه در پیش‌گفتار کتاب حاضر آمده است؛ در این کتاب سعی شده منظومه اندیشه سیاسی آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای ترسیم شود. نگاه منظومه‌ای برآمده از ویژگی‌های سیاسی ایشان است. به تعبیر ساده می‌توان سه مرحله را در بیان و توضیح اندیشه سیاسی رهبر معظم انقلاب ترسیم کرد: مرحله مبانی، مرحله ساختار و مرحله حرکت.ترتیب فصول مختلف کتاب را بر اساس این مراحل می‌توان توضیح داد: فصول اولیه به مبانی می‌پردازد و در بیان آن‌ها به تبیین‌های خاص در مورد مسائل اصلی اندیشه پرداخته شده است. فصول میانی کتاب راجع به ساختار یا وجه ایستایی سیاست مشتمل بر ولایت، نظام سیاسی و مردم سالاری است. فصول پایانی کتاب راجع به مرحله حرکت یا وجه پویای سیاست شامل آزادی یا نیروی حرکت سیاست و نهایتاً نظریه پیشرفت است.

 

ایران بر قلّه علمی جهان ایستاد

رئیس کمیته علم و نخبگان جنبش مردمی چهل سال پاسداشت انقلاب کبیر اسلامی با اعلام اینکه نرخ رشد علمی ایران ۱۱برابر نرخ رشد میانگین جهانی است، دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه نخبگان، تولید علم و استعداد‌های برتر را تشریح کرد. کسب رتبه اول منطقه و شانزدهم جهان توسط ایران در سال 2018 که این رشد عمدتا در دو دهه اخیر رخ داده است. ایران به رتبه اول علمی بین کلیه کشور‌های اسلامی برحسب تعداد مقالات دست یافته است.طبق گزارش سازمان ملل ایران از حیث تعداد عناوین کتاب منتشره در سال، نهمین کشور دنیاست. سریعترین نرخ رشد علمی جهان مربوط به ایران است که 11 برابرِ نرخ رشد میانگین جهانی است.رتبه ایران از نظر تعداد دانشگاه‌­های برتر در نظام رتبه‌بندی تایمز در دنیا از رتبه 32 در سال 2012 به رتبه 17 در سال 2017 ارتقا یافته است.طبق گزارش انجمن جهانی اقتصاد، ایران از نظر فارغ التحصیلان STEM شامل چهار حوزه «علوم دانشی، فناوری، مهندسی، ریاضی» در جایگاه پنجم جهان قرار دارد.ایران هشتمین کشور دنیا در پرتاب ماهواره،پنجمین کشور در نانو در سال 2016 ،چهاردهمین کشور در علوم و فیزیکی هسته‌ای در سال 2016،پنجمین کشور در مهندسی شیمی و مهندسی انرژی برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در 2015 است.ایران نهمین کشور در مهندسی عمران و مهندسی اقیانوس برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در 2015،یازدهمین کشور در مهندسی هوافضا برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در 2015، دوازدهمین کشور در مهندسی صنایع برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در 2015 است.صنعت هواپیمایی ایران در رتبه دهم در بین 147 کشور جهان است.ایران در جمع 11 کشور دارای فناوری پرتاب ماهواره قرار دارد.ایران جزو 13 کشور دارنده چرخه کامل سوخت هسته‌ای است که اکتشاف اورانیوم، استخراج، تولید کیک زرد و تبدیل آن به گاز UF6در حوزه تولید سوخت و مجتمع‌های سوخت در آن صورت می‌گیرد.ایران جزو 14 کشوری است که توانایی غنیسازی اورانیوم دارند.ایران رتبه دوم در زمینه پیشرفته‌ترین کشور‌ها در حوزه سلولهای بنیادین را دارا می‌باشد.ایران از نظر تولیدات زیست‌فناوری در رتبه 13 جهان و اول منطقه در سال 2017، قرار دارد.

 

کلیسا راز نسخه‌های هزار ساله پرینستون را فاش کرد

نسخه‌هایی از متون مقدس و آثار هنری با یک هزار سال قدمت که برای ده‌ها سال بخشی از مجموعه آثار دانشگاه پرینستون بودند، اخیراً توسط کلیسای ارتدکس شرقی مسروقه اعلام شده‌اند. کالج دانشگاه پرینستون این آثار را به عنوان هدیه در سال ۱۹۴۲ از یک متولی و فارغ‌التحصیل که آن نسخه‌ها را از یک حراجی در آلمان و ۲۰ سال قبل از این تاریخ خریداری شده بودند، دریافت کرده بود. اما در دادخواستی که در روز پنجشنبه از سوی رهبری معنوی کلیسای ارتدکس شرقی صادر شده گفته شده که این نسخه‌ها مسروقه بوده و درخواست بازگرداندن آن‌ها را عنوان کرده است و بر این نکته تاکید دارد که این آثار طی جنگ جهانی اول از یک صومعه در «کورمیستا» (روستایی در شمال یونان) به سرقت رفته‌اند. اما دانشگاه پرینستون اعلام کرده که شواهدی کامل در اختیار دارد که این نسخه‌ها به هیچ وجه به غارت نرفته و مسروقه نبوده‌اند و تحقیقاتی کامل در این زمینه صورت گرفته است.

 

مدح حضرت رسول(ص) شیخ کویتی را خانه نشین کرد

وزارت امور اسلامی کویت «شیخ فهد الکندری» امام جماعت مسجد «هشام بن عامر» را به دلیل اغراق در مدح حضرت رسول(ص) و به کار بردن عبارت "رضی الله عنها»  برای حضرت آمنه مادر پیامبر گرامی اسلام(ص) ممنوع المنبر کرد.وی افزود: درباره جزئیات این موضوع پرس و جو کردم گفته شده در یکی از خطبه هایم در مدح پیامبر(ص) اغراق کرده ام ومن پاسخی ندادم».این امام جماعت درباره گفتن عبارت رضی الله عنها برای مادر پیامبر(ص) نیز گفت: آنها گفته اند حضرت آمنه اسلام نیاورد اما قولی نزد جمهور علما مبنی بر نجات مردم آن دوره نظیر ورقه بن نوفل، قس بن ساعده، زید بن عمرو بن نفیل وجود دارد؛ کسانی که حضرت رسول (ص) عبارت  رَحمهُ اللّهُ را برای آنها به کار برده است.

 

سفارت ایران شایعه مراسم شهدا را پاسخ داد

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد درباره خروج «ایرج مسجدی» سفیر ایران در هنگام قیام حاضران در مراسم جشن پیروزی بر تروریسم برای ادای احترام به شهدا توضیح داد.در بیانیه سفارت آمده است: ایرج مسجدی سفیر ایران از ابتدا تا پایان در مراسم تکریم شهدای عراقی حضور داشت و پس از قرائت فاتحه به روح شهدا از سالن خارج شد؛ اما خروج وی با قیام حاضران برای قرائت فاتحه همراه بود و ایشان گمان می کرد که مراسم به پایان رسیده است و متوجه قیام به منظور یک دقیقه سکوت و قرائت فاتحه برای شهدا نبود.سفارت جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که ایران به نقش بسیج مردمی و نیروهای مقاومت اسلامی کاملا واقف است و خروج سفیر در هنگام قیام احترام به شهدا کاملا سوء تفاهم بود.این بیانیه می افزاید: شهدا مورد احترام جمهوری اسلامی ایران و کنسولگری های آن به ویژه ایرج مسجدی هستند. ایشان عمر خود را در راه مبارزه با تروریسم و تکریم شهدای محور مقاومت اسلامی و مجاهدان عراقی صرف کرده است.این سفارتخانه اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران نیز شهدای فراوانی را در نبرد با تروریسم تقدیم کرده است.در بخش پایانی این بیانیه تأکید شده است که سفارت جمهوری اسلامی ایران تلاش برخی افراد برای اتهام ایران به بی احترامی به شهدای عراق را به شدت رد و محکوم می کند.

 

جامعه اسلامی مینه سوتا را صاحب مسجد کرد

مسلمانان شهر ایست گرند فورکس، در ایالت مینه سوتای آمریکا به زودی صاحب مسجد می شوند.اعضای جامعه اسلامی این شهر به تازگی ساختمان یک ورزشگاه تفریحی بولینگ با نام «لیبرتی لنس» را خریداری کرده و قصد دارند این تسهیلات قدیمی را به یک مسجد تبدیل کنند.مصطفی فرح با همکاری دیگر اعضای جامعه اسلامی، این تفریحگاه قدیمی را تغییر کاربری داده و آن را به یک مسجد و مرکز اسلامی فرهنگی تبدیل می کنند. این مرکز اسلامی هر جمعه یک درمیان در ماه شاهد برگزاری نمازهای جمعه در ماه است. دیگر فعالیت های اجتماعی، مراسم، جشن ها و اعیاد اسلامی نیز در این مرکز برگزار خواهند شد.

 

کانادا برای مسیحیان، یهودیان و مسلمانان جشن وحدت برگزار کرد

این رویداد در سال سوم خود قرار دارد، و به گفته النیز این فرصتی برای جوامع مذهبی مختلف است تا برای آن‌چه ایشان را متحد می‌کند جشن بگیرند نه این‌که به عوامل جدایی‌شان بپردازند. وی خاطرنشان می‌کند: «هر سازمان دارای دیدگاهی است، و ما دیدگاه‌های مشترک زیادی داریم».این مهمانی شام برای عموم آزاد است و شامل غذا، موسیقی، سخنرانی و .. خواهد بود. سال گذشته، اعضای انجمن موهاک در میان شرکت‌کنندگان در این مراسم بودند و به میهمانان خوشامد می‌گفتند. به نظر مادر مقدس پائولا کلاین، مدیر اجرایی هیئت اعزامی شهر مونترال، تکان‌دهنده‌ترین لحظه مراسم سال گذشته روشن‌کردن منورا (شمعدان هفت‌شاخه نشان مذهب یهود) بود. وی در این خصوص چنین گفت: «فکر نمی‌کنم دفعات زیادی پیش آمده باشد که جامعه یهودیان، در کنار مسلمانان و مسیحیان، درون یک مسجد منورا روشن کرده باشند.»کلاین چنین بیان کرد که این رویداد دعوتی از سوی جامعه مسلمانان کانادا از کلیسای متحد سنت جیمز بوده است تا از این طریق به همراه ایشان کریسمس را جشن بگیرند. وی اظهار داشت: «به آن‌ها گفتیم بسیار خب، این کار را انجام دهید، اما بیایید آن را تبدیل به مراسمی بین‌الادیانی نماییم.»از آن‌جایی که گروه «زنان رؤیابافی می‌کنند» وابسته به کلیسای متحد سنت جیمز می‌باشد، طبیعی بود که از آن‌ها خواسته شود غذای این مراسم را تهیه کنند.

 

حج و زیارت برای تمتع 98 عازم عربستان شد

علی رضا رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت به منظور مذاکرات حج تمتع ۹۸ به دعوت وزیر حج عربستان سعودی و در راس هیئتی، عازم عربستان شد.قرار است در این مذاکرات طرفین در خصوص نحوه حضور زایران جمهوری اسلامی ایران در موسم حج تمتع ۹۸ گفتگو و تبادل نظر کنند.این مذاکرات همه ساله و پیش از شروع حج تمتع میان وزارت حج عربستان سعودی و کشور‌های حاضر در موسم حج تمتع انجام می‌پذیرد.قرار است هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران همانند سال‌های گذشته بر حفظ عزت، کرامت و امنیت حجاج ایرانی در موسم حج تمتع تاکید کند.سال گذشته بیش از ۸۶ هزار نفر از حجاج ایرانی عازم سرزمین وحی شدند.

 

"این محمد"  به سرزمین وایکینگ ها رسید

کتابچه «این محمد است» به زبان نروژی به منظور معرفی و شناساندن سیره و زندگی و شخصیت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) به مسلمانان و غیر مسلمانان چاپ شد و در طول نمایشگاه معرفی سیره نبوی در اوسلو پایتخت نروژ توزیع شد.گفتنی است، نروژ کشوری در شبه جزیره اسکاندویناوی است که اسلام در قرن نهم میلادی وارد این کشور اروپایی شد تا دهه 70 مسلمانان اقلیت کوچکی از در این کشور به شمار می آمد و به تدریج مسلمانان بیشتری وارد نروژ شدند. رشد جمعیت مسلمانان در نروژ باعث شد تا گرویدن به دین اسلام در میان نژادی ها افزایش یابد و درحال حاضر مسلمانان 2.5 درصد از جمیعت پنج میلیون نفری نروژ را تشکیل می دهند و مسلمانان بزرگترین اقلیت دینی در این کشور به شمار می آیند.درحال حاضر بزرگترین سازمان اسلامی در نروژ، شورای اسلامی این کشور است که نزدیک به هفتاد هزار عضو دارد؛ مسلمانان توانستند در شهرهای مختلف نروژ مساجدی همچون مسجد نور و مسجد امام علی احداث و مراکز اسلامی همچون بنیاد اسلامی تاسیس کنند. پژوهشگران سوئدی در تحقیقات خود از نقوش باقته شده بر روی لباس های ویژه مراسم خاکسپاری وایکینگ ها که عمدتا متعلق به نروژ، سوئد و دانمارک بودند، متوجه شدند که بر روی این پارچه خط کوفی وجود دارد و دو واژه «الله» و «علی» را به این خط شناسایی کردند.همچنین آثار باستانی کشف شده در سرزمین های جنوبی نروژ نشان می دهد که وایکینگ ها در تجارت با خلفای عباسی بغداد سکه هایی را دریافت کردند که منقوش به لفظ «شهادتین» بوده است.

 

ائمه جماعات الجزایر علیه معیشتی اعتراض کردند

جمعی از ائمه جماعات و مبلغان دینی و همچنین اعضای هیئت امنای مساجد الجزیره پایتخت کشور الجزایر ضمن امضای بیانیه این خطاب به محمد عیسی وزیر اوقاف و امور دینی الجزایر خواستار آن شدند که دولت به مسئله حقوق و مزایا و اوضاع معیشتی آنها اهمیت بیشتری بدهد.شیخ حجیمی امام جماعت مسجد ابی داوود الجزیره و به عنوان یکی از امضا کنندگان این بیانیه در این باره گفت: برخی از ائمه جماعات برای اینکه بتوانند معیشت و مایحتاج خانواده های خود را تامین کنند به ناچار در طول روز به کارهایی دون شان خود ماننى دستفروشی و خدمتکاری در منازل و رستوران ها و حتی سرایداری در مدارس روی آورده اند.وی همچنین افزود: ائمه جماعات در این شهر حتی از لحاظ تامین مسکن و سرپناه نیز حمایت نمی شوند تا جایی که بسیاری از آنها در حاشیه شهر و در مناطق زاغه نشین و حتی بعضا در گوشه خیابان ها با خانواده خود زندگی می کنند.لازم به ذکر است تصمیم تهیه و امضای این بیانیه از آنجا گرفته شد که چند روز پیش وزیر اوقاف و امور دینی الجزایر در مصاحبه تلویزیونی خود از وضعیت رفاهی و معیشتی خوب ائمه جماعات و خانواده هایشان صحبت به میان آورده بود.

 

خشم کشمیر علیه سوء قصد به مسجد شعله ور شد

حمله شبانه مهاجمین ناشناس به مسجد جامع بارامولا، در منطقه شمالی کشمیر، خشم و نگرانی مسلمانان را در بر داشت.به گفته مسلمانان زمانی که گروهی از نمازگزاران برای اقامه نماز صبح به مسجد جامع در روز جمعه وارد شده اند متوجه خسارات وارده و شکسته شدن حداقل 10 پنجره مسجد می شوند، آن ها پس از آگاه ساختن پلیس محلی، با راه اندازی تظاهرات اعتراض آمیز در خیابان و تحصن چند ساعته، توجه مسئولین را به خود جلب کرده و خواستار رسیدگی به این وضعیت می شوند. تظاهرکنندگان با شعارهایشان حمله و اهانت به مسجد را محکوم کردند.مسلمانان محلی گفته اند که قصد مهاجمین دزدی نبوده است و هدف آنان تخریب و خسارت به اموال مسجد بوده، به گفته نمازگزاران هیچ یک از اموال مسجد به سرقت نرفته است.

 

دارالفتوای مصر مسلمانان را به تبریک تشویق کرد

دارالفتوای مصر اعلام کرد: تعالیم دین اسلام، مسلمانان را به گفتن تبریک به غیرمسلمانان در اعیاد و مناسبت‌ها تشویق کرده و این موضوع مطابق با مکارم و ارزش‌های اخلاقی سیره نبوی است.دارالفتوای مصر با انتشار پیامی ویدئویی در این زمینه اعلام کرد: اسلام بر زندگی مسالمت‌آمیز با همگان صرف‌نظر از اعتقادات آن‌ها تأکید کرده و بر دادن به هدیه به غیرمسلمانان و گرفتن هدیه از آن‌ها دعوت کرده است.دارالفتوای مصر در پایان این پیام ویدئویی از مسلمانان خواسته که با پیروی از سیره و سنت نبوی،  در دام گروه‌های متعصب و تندرو نیفتند، چرا که هر فردی با شیوه تنگ‌نظرانه آن‌ها مخالفت کند را تکفیر می‌کنند.

 

طولانیترین غار گِلی ایران توریستی شد

طولانی ترین غار گلی ایران در روستای کِلَهرود شهرستان شاهین شهر استان اصفهان قرار دارد.غار کلهرود که در سال های اخیر مورد توجه مردم به ویژه کوهنوردان قرار گرفته است ۳۰۰۰ متر طول و ۵۰ متر عمق دارد و از تالارهای متعدد تشکیل شده است.شهرت این غار غیرآهکی بیشتر به علت گِلی بودن آن است.غار کلهرود در حدود ۳۰ کیلومتری شمال مورچه خورت در جاده قدیم کاشان و در فاصله ۱۱۰ کیلومتری اصفهان قرار دارد. دسترسی به غار کلهرود از طریق جاده نطنز – کاشان و جاده فرعی کلهرود امکان‌پذیر است.

 

«زندانی دو دیکتاتور» روی پیشخوان کتابفروشی‌ها رفت

تازه‌ترین رمان یوسف قوقج با عنوان «زندانی دو دیکتاتور» از سوی موزه عبرت ایران منتشر شد.قاسم حسن‌پور مدیر موزه عبرت ایران ضمن اعلام خبر چاپ تازه‌ترین رُمان این موزه با عنوان «زندانی دو دیکتاتور»، گفت که موضوع محوری این رُمان، زندگی و مبارزات شهید «حسن حسین‌زاده موحد» است.قاسم حسن‌پور این رُمان را گرته‌برداری مناسب و شایسته از زندگی و شخصیت این شهید دانست و گفت: «از آن‌جا که اغلب زندگینامه‌ها به لحاظ ماهیت و ویژگی این گونة ادبی، تنها به یک بُعد از زندگی شخصیت نظر دارند و به اصطلاح، روایتی تخت و خطی دارند، علیرغم ارزشمندی، به لحاظ ادبیت اثر، قادر نیستند در ردیف ادبیات (به مفهوم خاص) قرار بگیرند و به همین خاطر، زندگی شهدا به خاطر داشتن بسیاری از نکات مهم مورد نیاز نویسندگان مجرب برای خلق اثری ادبی، می‌توانند مورد استفادة بهینه در نگارش رُمان قرار بگیرند.»مدیر موزه عبرت ایران درباره مناسبت نشر این کتاب با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از آن‌جا که شهید حسن حسین‌زاده یکی از مبارزین رژیم ستمشاهی بوده و در دوران جنگ تحمیلی نیز حضور چشمگیری داشته و از آزادگان بوده، موضوع این رُمان نیز طبیعتاً، علاوه بر ادبیات داستانی انقلاب اسلامی، به ادبیات دفاع مقدس نیز مرتبط می‌شود.

 

موضع ادیان مختلف درباره گیاهخواری روشن شد

گیاه خواران با یک برنامه‌ی غذایی مناسب می‌توانند خطر بیماری هایی، چون چاقی، فشار خون بالا، یبوست و سرطان کولون (بخشی از روده‌ی بزرگ) را کاهش دهند و در صورتی که گیاه خواران برنامه‌ی ضعیفی داشته باشند خطر بیماری هایی، چون پوکی استخوان، نرمی استخوان، کم خونی مربوط به آهن و ویتامین B۱۲ و کندی رشد در کودکان را می‌توان انتظار داشت.برخی افراد فکر می‏ کنند این‏که جانوری را از بین ببرند و آن را بخورند، به لحاظ اخلاقی کار درستی نیست، اما خب واقعیت این است که این عمل، یک اتفاق معمولی در طبیعت است و ما آدم‌ها هم چه بخواهیم، چه نخواهیم بخشی از طبیعت هستیم. دلیل گیاه‌خواری در هندوئیسم به منظور رعایت آهیمسا (عدم خشونت) است. بنابر اصل آهیمسا، لطف انسان‌ها می‌بایست تمام مخلوقات خداوند را دربر گرفته و تنها محدود به همنوع نباشد و بنابراین کشتن جانوران برای رفع گرسنگی هیمسا (خشونت) محسوب می‌شود.در دین مزدیسنا در ماه ۴ روز (به‌طور تقریبی هر هفته یک روز) وجود دارد که پیروان این آیین در آن روز از شکار کشتن و خوردن گوشت پرهیز می‌کنند.این کار با هدف حفظ حیوانات از نابودی و احترام به حقوق آن‌ها و سلامتی بدن انسان انجام می‌گیرد.در آیین اسلام خوردن گوشت بعضی جانوران در صورتی که جانور مردار نباشد و از راه مشروع کشته شود مجاز است، ولی از علی بن ابی‌طالب نقل است که «شکم خود را گورستان جانوران نکنید».در میان عارفان اسلامی نیز کسانی همچون رابعه عدویه از کشتن و خوردن جانوران سر باز می‌زده‌اند.مسلمانان از دیدگاه دین و شریعت آزاد هستند تا گوشتخوار یا گیاه‌خوار باشند و نیز دارای سازمان جهانی گیاه‌خواران مسلمان‌اند.تعدادی از دانشمندان دین یهودیت (به عنوان مثال یوسف آلبو) گیاه‌خواری را به عنوان یک ایدئال از نظر اخلاقی، نه فقط به دلیل نگرانی برای رفاه حیوانات، به دلیل اینکه بر شخصیت کسی که حیوانات را ذبح می‌کند تأثیر منفی می‌گذارد معرفی کرده‌اند.

 

ارتباط غیراخلاقی باز هم اسکار را متهم کرد

اخیرا هاروی وینشتاین ادعا کرده که با جنیفر لارنس بازیگر سرشناس و برنده اسکار آمریکایی هم رابطه غیر اخلاقی داشته و این ارتباط بوده که منجر به گرفتن اسکار توسط خانم بازیگر شده است. این موضوع اما با اعتراض لارنس همراه بود. بازیگر مجموعه فیلم های «مردان ایکس» و «بازی های گرسنگی» اخیرا در صحبت هایی ادعاهای هاروی وینشتاین را سراسر کذب خوانده و اعترافات او را تاکتیک جدیدی در راستای یغماگری آقای تهیه کننده دانسته است.لارنس تاکنون چهاربار به خاطر فیلم های «استخوان زمستان»، «کتاب بارقه امید»، «کلاهبرداری آمریکایی» و «جوی» نامزد اسکار شده و تنها در سال 2012 به خاطر فیلم «کتاب بارقه امید» توانسته این جایزه را به خودش اختصاص دهد. از میان چهار فیلم ذکر شده فقط «کتاب بارقه امید» است که با سرمایه و قدرت کمپانی وینشتاین ساخته شده و همین موضوع باعث شده تا هاروی وینشتاین ادعا کند به خاطر ارتباط با او لارنس در مراسم اسکار موفق شده است. اگر این موضوع به تایید برسد دامنه رسوایی اخلاقی آقای تهیه کننده می تواند به بسیاری از اعضای آکادمی هم سرایت کند که رای هایشان را به خاطر ارتباط یک مغول و یک بازیگر، به کسی داده اند که هاروی وینشتاین دستور داده است.

 

مصر مقبره شگفت‌انگیز را کشف کرد

باستان‌شناسان در جنوب شهر قاهره پایتخت مصر، مقبره‌ای ۴۴۰۰ ساله پیدا کردند که به شکل عجیبی سالم مانده و با نقاشی‌های دیواری و مجسمه تزئین شده است.این مقبره در سقاره، محوطه بزرگ و باستانی برای به خاک سپاری مردگان در مصر باستان کشف شده و به طرز عجیبی دست نخورده و از غارت در امان مانده است و باستان‌شناسان در تلاشند اکشتافات بیشتری با کاوش در این محوطه به دست آورند.«مصطفی وزیری» دبیر کل شورای عالی آثار تاریخی مصر این اکتشاف را در نوع خود در چند دهه اخیر منحصر به فرد توصیف کرد. این مقبره متعلق به دوره حکمرانی «نِفِریرکارَع کاکای» سومین پادشاه دودمان پنجم از پادشاهی باستانی مصر است. باستان‌شناسان پس از برداشت آخرین لایه خاک با پنج اتاقک مواجه شدند که چهار اتاقک هنوز بسته است و کاوش نشده است. باستان‌شناسان بسیار امیدوارند در یکی از این اتاقک‌ها به یک تابوت و یا تابوت‌دان فرد دفن شده برسند. این مقبره در ۱۰ متر طول، سه متر عرض و سه متر نیز عمق دارد. «مصطفی وزیری» همچنین اعلام کرد که این مقبره به سبب مجسمه‌های داخل و با توجه به دست نخورده مانده با توجه به عمر ۴۴۰۰ سال آن، منحصر به فرد است.

 

رصد کاغذ قاچاق چی ها را آتش زد

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با راه اندازی سامانه رصد واردات کاغذ مشکل ناشران کشور در این بخش رفع شده است . محمد مهدی احمدی درآئین گشایش نهمین نمایشگاه کتاب افزود: توزیع کاغذ با نرخ تعیین شده بین ناشران از طریق سامانه هوشمند واردات رصد می شود.وی ادامه داد: تمام متقاضیان کاغذ می توانند دراین سامانه نام نویسی کنند و اگر شرایط لازم داشته باشند کاغذ به آنان تحویل می شود.احمدی گفت: این اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نوعی مانع قاچاق کاغذ شده است.مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: این وزارتخانه 470میلیارد ریال اعتبار برای توسعه فرهنگی کشور درنظر گرفته و درتلاش برای کمک بیشتر به مولفان و فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی هستیم.وی گفت: یکی از پیش شرط های دستیابی به این مهم آن است که کتاب مانند سایر ارزاق عمومی در سبد کالای خانواده قرارگیرد.وی ادامه داد: درصورت تحقق این مهم شاهد آن هستیم که کتاب در سبک زندگی وارد می شود همانطور که با گرانی ارزاق بنابرزیست طبیعی در سبد خانواده همچنان قرار دارد.

 

پای ژانر وحشت به شبکه نمایش خانگی باز شد

نخستین سریال شبکه نمایش خانگی با عنوان « احضار »در ژانر وحشت از هفته اول دی ماه سال جاری توزیع می شود. «احضار» به عنوان نخستین سریال ژانر وحشت تولید خود را از زمستان سال 1395 آغاز کرده و هم اکنون موسیقی آن توسط آریا عظیمی نژاد در حال ساخت است.عباسی‌زاده سال‌ها به عنوان تهیه‌کننده در تلویزیون حضور داشته که حاصل آن ساخت سریال هایی همچون «او یک فرشته بود»، «پلیس جوان»، «کت جادویی»، «سقوط یک فرشته» ، «پریدخت» ، «میلیاردر»، «شمس‌العماره» و... بود.وی در نخستین تجربه کارگردانی خود به سراغ داستانی رعب‌آور رفته است.در خلاصه داستان «احضار» آمده است: اغلب ترس‌ها با شناخت ما از بین می‌روند، اما ترس‌هایی که تا مرگت ناشناخته می‌مانند، رهایمان نمی‌کنند».«احضار» با توجه به موضوع و ژانر فیلم چهره های جدیدی را معرفی می کند، بازیگران این سریال هنرمندانی ازجمله الهه جعفری، شهریار ربانی، کیمیا ملایی، بنیامین پیروانی، حسین سیفی، ریحانه رخی، یاسمن همتی، نرگس امینی، نوش آفرین رحیمی، شیما مرزی، بهار خانی، محمد توکلی و سلیمه رنگزن هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha