پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام حکمت حکیمی فر

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار در جمع طلاب گفت: سیره فرهنگى و اقتصادى امام عسكرى(ع) براى امت اسلام می تواند به عنوان یکی از مهمترین منابع علمی و عملی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حکمت حکیمی فر، امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار اظهار داشت: امام عسكرى(ع) در سیره عملى خود به اجراى این اصل متعالى قرآنى «امر به معروف و نهى از منكر» پایبند بودند و در موارد لزوم به شكل صحیحى از آن بهره مى‏ بردند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار تاکید کرد: از جمله این موارد نامه ‏اى است كه آن حضرت به «اسحاق بن اسماعیل نیشابورى» مرقوم فرمودند و او و دیگران را هشدار داده و با صراحت آنان را درباره عواقب سخت كارشان بیدار نمودند.

این استاد حوزوی به متن این نامه اشاره کرد و بیان داشت: در متن این نامه آمده است: «پس از درگذشت امام پیشین(ع) و بعد از فرستاده دوم من و آنچه از شما به او رسید، خداوند به‏ سبب آمدنش پیش شما، وى را كرامت و عزت عطا كرد و پس از آن‏كه «ابراهیم بن عبده» را بر شما گماردم و نامه ‏اى هم به‏ وسیله محمد بن موسى نیشابورى براى شما نوشتم، راه غفلت را پیمودید. در هر حال، باید از خداوند كمك خواست. مبادا درباره خدا كوتاهى كنید و از زیانكاران باشید! از رحمت خدا به دور باد كسى‏ كه از اطاعت خدا رو گرداند و پندها و موعظه‏ هاى اولیاى خدا را نپذیرد. به راستى خداوند شما را به اطاعت خود و اطاعت پیامبر و اطاعت اولوالامر فرمان داده است.اى اسحاق! خداوند تو و خاندانت را مشمول رحمتش كند اگر سنگ‏هاى سخت و استوار برخى از محتواى این نامه را مى ‏فهمیدند، از ترس و بیم خداوند متلاشى مى‏ شدند و به طاعت خدا در مى ‏آمدند و هرچه مى‏ خواهید بكنید، به زودى خدا و پیامبر و مؤمنان عمل شما را خواهند دید و آنگاه سر و كارتان با خداى داناى نهان و آشكار است.»

حجت الاسلام حکیمی فر ادامه داد: هم‏چنین آن حضرت به رعایت حقوق برادران دینى و فروتنى در برابر آنان توجه داشته و مى‏ فرمایند: «كسى‏ كه به حقوق برادران خود آشناتر باشد، براى اداى آن حقوق بیشتر تلاش مى ‏كند و منزلتش نزد خدا بالاتر است. هركه در دنیا براى برادران خود فروتنى كند، در پیشگاه خداوند از صدیقان محسوب مى ‏شود.»                    

ترویج فرهنگ صرفه‏ جویى و پرهیز از اسراف‏

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ترویج فرهنگ صرفه ‏جویى یكى از نمودارهاى اقتصادى سیره این امام همام است چرا كه ایشان اعتقاد داشتند برنامه ‏ریزى درست در زندگى موجب رشد اقتصادى بوده و از زیرساخت‏هاى توسعه اجتماعى و بالندگى اقتصادى یك جامعه محسوب مى ‏شود.

وی تاکید کرد: در سیره امام حسن عسكرى (ع) در این باره نكات قابل توجهى وجود دارد كه نمونه ‏اى از آن ماجرایى است كه «محمد بن حمزه سرورى» آن‏ را نقل مى ‏كند و مى ‏گوید: «توسط ابوهاشم جعفرى نامه‏ اى به محضر امام عسكرى(ع) نوشته و درخواست كردم كه آن حضرت دعا كند تا خداوند متعال در زندگى من گشایشى ایجاد بفرماید. هنگامى جواب را توسط ابوهاشم دریافت كردم، آن حضرت نوشته بود: «پسر عمویت یحیى بن حمزه از دنیا رفت و مبلغ صد هزار درهم ارث باقى گذاشت و این درهم‏ ها به ارث به تو مى‏ رسد، پس خدا را سپاسگزارى كن و بر تو باد به میانه ‏روى؛ از اسراف بپرهیز كه اسراف از رفتارهاى شیطانى است».

برنامه‏ ریزى صحیح در جهت حفظ بیت ‏المال و كنترل امور اقتصادى‏

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: از دیگر درس‏ هاى سیره عملى امام عسكرى(ع) در بحث اقتصادى، توجه به حفظ و نگهدارى اموال مسلمانان و بیم از تباه شدن و از بین رفتن آن‏ها و هزینه كرد آن در مسیر درست و مناسب است.

حجت الاسلام حکیمی فر ادامه داد: آن حضرت به‏ دلیل توجهى كه به این موضوع داشتند، با وجود شرایط سخت سیاسى و اجتماعى، در بیشتر مناطق شیعه ‏نشین، براى دریافت حقوق شرعى از مردم و صرف آن‏ها در مسیر درست خود، نمایندگان و وكلایى تعیین فرموده بودند تا شیعیان براى حلّ مشكلات شرعى و اجتماعى خود به آن‏ها مراجعه كنند. آن بزرگوار به كارها و امور آن‏ها رسیدگى كرده و آنان را زیرنظر داشتند و با مكاتبه آن‏ها را حمایت و هدایت مى‏ كردند.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: علاوه بر این نیز خود با پیشه نمودن زندگى زاهدانه كه مى‏توان آن حضرت را زاهدترین فرد زمان خود یافت، همگان را به عدم تبعیت از الگوهاى رفتارى نادرست تشویق نموده و حتى با كار و تلاش بسیار، عموم را به اهمیت كار و تلاش و فعالیت اقتصادى آگاهى مى‏ دادند چنان ‏كه به نقل تاریخ مى‏ توان آن حضرت را از فعالترین افراد جامعه خود عنوان كرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha