سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
معاون پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان:

حوزه/معاون پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، حوزه های علميه را از مهم‏ترين مراكز توليد علم دانست و گفت: «انديشه ‏ورزى» و تحقیق و پژوهش پایه اساسی رشد علمی حوزه های علمیه است.

خانم طاهره سادات ضیاحسینی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» از گلستان، بیان کرد: بى‏ گمان، يكى از اوصاف اصلى آدمى «انديشه ‏ورزى» است؛ انديشه ‏ورزى و توليد گزاره ‏هاى فكرى جز در فرايند پژوهش، كنجكاوى ‏ها و كنكاش ‏هاى روشمند علمى ميسر نمی شود.

وی، فرايند تقويت و توسعه نهادهاى علمى و فرهنگى در جامعه را در سايه بهره ‏گيرى از يافته‏ هاى پژوهشى ممکن دانست و افزود: امروزه آنچه ماندگارى و پيشرفت علمى، فرهنگى، اقتصادى و حتى سياسى يك جامعه را در پى دارد، پژوهش و توليد دانش است.

معاون پژوهش مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان ادامه داد: براى دستيابى به پيشرفت‏ هاى سريع علمى، هم ‏افزايى در تحقيقات، کم‏ كردن شكاف علمى با جوامع پيشرفته و دسترسى به رفاه و امنيت اجتماعى پايدار، بايد به توليد، مديريت دانش و استفاده از ظرفيت ‏هاى انسانى و مادى به طور مستمر و بهينه روى آورد.

ضیاحسینی، جلوگيرى از كارهاى تكرارى و موازى، تبديل دانش ذهنى به عينى، پرورش تفكر علمى و ارتقاى توانمندى‏ هاى متدولوژيك، فرهنگى و ... براى تربيت پژوهشگران عرصه ‏هاى مختلف را از طريق ترويج و اشاعه فرهنگ پژوهش، نوآورى و خلّاقيت میسر دانست.

وی، حوزه علميه را به عنوان يكى از مهم ‏ترين مراكز توليد علم برشمرد و توضیح داد: بخش عمده و مهم حوزه های علمیه، تربیت محقق است، لذا براى طى نمودن اين مسير چاره ‏اى جز ترويج اخلاق، حمايت از دانش‏ پژوهان جهت ارتقاى بينش و منش علمى و دميدن روح اميد و نشاط در بين طلّاب و پژوهشگران حوزوى وجود ندارد.

استاد حوزه خواهران خاطرنشان کرد: اهتمام به برنامه ریزی جامع پژوهشی، گسترش سواد پژوهشی طلاب در تمام سطوح، ایجاد روحیه پرسشگری و زمینه رقابت سالم طلاب در عرصه های علمی-پژوهشی از ضرورت هایی است که باید وجهه همت برنامه ریزان و مدیران قرار گیرد.

ضیاحسینی در خاتمه اظهار امیدواری کرد: با استعانت از خداوند متعال و رهنمودهای هوشمندانه مقام معظم رهبری، زمینه حضور فعال و اثرگذار حوزه های علمیه در عرصه جهانی، بیش از پیش مهیا شده و شاهد شکوفایی حوزه ها در عرصه تحقیق و پژوهش باشیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha