پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عباس عربیان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به اینکه تمامی علوم امروز ثمره پژوهش هستند، گفت: باید نگاه ما به مسائل پژوهشی نگاهی کلان و اختصاصی باشد، زیرا تحول و ارتقا علوم تنها با پژوهش و تحقیق میسر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام و المسلمین عباس عربیان، ظهر امروز در جمع معاونین و طلاب حوزه علمیه استان کردستان، با تبریک هفته پژوهش، اظهار داشت: یکی از مسایل مهم در تمامی علوم و دانشها، بحث پژوهش است.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به اینکه تمامی علوم امروز ثمره پژوهش هستند، گفت: باید نگاه ما به مسائل پژوهشی نگاهی کلان و اختصاصی باشد، زیرا تحول و ارتقا علوم تنها با پژوهش و تحقیق میسر است.

این استاد حوزوی در ادامه سخنان خود افزود: در مباحث دینی نیز پژوهش جایگاه خاص خود را دارد، لذا شما طلاب و روحانیون نباید هرگز مسئله تحقیق و پژوهش را نادیده بگیرد، زیرا مسائل بسیاری در دین و کتب اسلامی وجود دارد که برای کشف آنها نیازمند پژوهش هستیم.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان با تاکید بر ضرورت تخصصی تر شدن مباحث پژوهشی در حوزه های علمیه، گفت: مقتضیات زمان اقتضا می کند که مسئله پژوهش در حوزه های علمیه بازنگری شود، لذا اساتید باید ارتباط بین طلبه و تحقیق و پژوهش را بیشتر کنند و طلاب نیز در امور درسی خود همواره پژوهشگر باشند.

وی تاکید کرد: البته باید اذعان کرد که در گذشته نگاه حوزه های علمیه به مسئله پژوهش مانند امروز گسترده و جامع نبوده، لذا باید با کار و تحقیقات بیشتر عقب افتادگی های گذشته را در مدارس و مراکز دینی جبران نماییم.

حجت الاسلام و المسلمین عربیان با تاکید بر اینکه تحقیق و پژوهش یکی از دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری است، گفت: رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت بسیار ویژه پژوهش می فرمایند: «اگر تقسیم بودجه کشور یا اولویت های آن در اختیار رهبری بود، بدون شک بنده جزء اولین اولویت ها، اولویت تحقیق و علم را معین می کردم».

مدیر حوزه علمیه استان کردستان ادامه داد: معظم له در جایی دیگر می فرمایند: «آن کسانی که در دانشگاه ها، مراکز تحقیقی، مراکز علمی را می خواهند از علم و از تحقیق و پژوهش دور کنند، برای دشمن کار می کنند، دشمن بیشترین جایزه را حاضر است به این افراد بدهد».

این استاد حوزوی اظهار داشت: بنابراین با توجه به جایگاه ویژه تحقیق در زندگی انسان امروز، از شما طلاب، اساتید و روحاینون درخواست می شود که به مباحث تحقیقاتی به صورت تخصصی ورود پیدا نمایید.

حجت الاسلام و المسلمین عربیان یادآور شد: خوشبختانه در مباحث تحقیقی و پژوهشی در مدارس علمیه سطح استان کردستان برنامه ریزی های خاصی صورت گرفته که ان شاء الله این حرکت بتواند مراکز دینی و حوزوی را به روزتر نماید.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان در پایان سخنان خود بیان داشت: حوزه و مدرسه علمیه ای امروز در جهان موفق خواهد بود که طلاب آن طلبه هایی پژوهشگر و پرسشگر باشند، بنابراین با توجه به غنای علمی و فرهنگی ویژه ای که در دین اسلام داریم، باید مسیر حرکت ما با انجام امور پژوهش روشن تر از گذشته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha