جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور، «جامعه» را سهامدار اصلی حوزه و دانشگاه دانست و تصریح کرد: پیوند این دو مرکز حق الناس است و جامعه‌ حق دارد از ما بخواهد، در کنار یکدیگر برای رشد و تعالی کشور هم افزایی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت‌الله علیرضا اعرافی، پیش از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت شهادت آیت الله دکتر مفتح، در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، با گرامیداشت یاد و خاطره این استاد شهید و نماد عملی وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: «جامعه» سهامدار اصلی حوزه و دانشگاه است، براین اساس پیوند این دو مرکز حق الناس است.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: جامعه‌ای که پشتوانه‌ اصلی حوزه و دانشگاه است، حق دارد که از ما بخواهد، در کنار یکدیگر برای رشد و تعالی همه جانبه کشور هم افزایی و تعامل داشته باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که پیوند حوزه و دانشگاه از مصادیق پیوند اجتماعی است، تصریح کرد: پاسداشت پیوند و وحدت این دو مرکز، فریضه‌ای است که نباید تشریفاتی تلقی شود.

وی اضافه کرد: در این زمینه دیدگاه افراط و تفریطی وجود دارد، برخی ممکن است خوشبینانه بگویند این دو نهاد دائما در حال تعامل بوده‌اند که البته شاید نتوان این را گفت؛ اما برخی هم با نگاه منفی این موضوع را ارزیابی کنند، ما معتقدیم در این زمینه کارهایی انجام شده، ولی باید اقدامات میدانی دقیق‌تری انجام شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه در تصویر کلان تعامل حوزه و دانشگاه شاهد دستاورد بزرگی هستیم، اظهار کرد: این دستاورد در قلمرو تولید علم، فرهنگ سازی، تقنین، قضا و اجرا بوده و در واقع یک پرونده خالی و منفی به شمار نمی‌آید، البته آفاقی پیش چشم ماست و آسیب‌ها و آفت‌هایی است که کمتر به آن توجه شده است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه لایه عمیقی دارد که همان بحث علم و دین است، افزود: این دو مرکز علمی می‌توانند در جهت توسعه مرزهای دانش اسلامی با یکدیگر تعامل و همگرایی داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه کشور در تکمیل سخنان خود با تاکید بر این که ما نیاز به فلسفه علوم انسانی داریم، بیان داشت: اگر نقشه جامع تطور علوم انسانی و آفاق پیش روی گسترش مرزهای علوم انسانی را طراحی کنیم، در تحولات بیرونی، پرسش‌های نو و گسترش مرزهای اثرگذار خواهد شد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در برخورد جریانات علمی و متون دینی، دنیاهای جدیدی کشف می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر نگاه ما معطوف به حل مشکلات جامعه باشد، شاهد توسعه علوم اسلامی خواهیم بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که دانشگاه و علم می‌تواند در زمینه تطور علوم اسلامی نقش آفرین باشد، اظهار کرد: از سوی دیگر دانشگاه و علم می‌تواند به شکل پسینی در الگوپردازی‌های اجتماعی از دین الهام بگیرد و آن را مجسم کند.

انتهای پیام

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha