پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام علی عباسی

حوزه/ نگاه افراط‌گونه و به ظاهر برابری‌طلبانه‌ای که تمدن جدید دنبال می‌کند، زن را با روش‌های جدید به استثمار گرفته، با پی‌گیری ادعاهای واهی، زمینه بروز ظلم‌های جدیدی برای بانون ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در نشست علمی "بایسته‌های پژوهشی المصطفی" که در مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی در قم برگزار شد، ضمن تبریک ایام هفته پژوهش تصریح کرد: جایگاه پژوهش در ارزیابی رتیه و مرتبت نهادهای علمی امر مسلمی است و در دنیای امروز، نهادها و مراکز علمی را با محصولات و آثار پژوهشی ارزیابی می‌کنند.

رئیس جامعه‌المصطفی بر ارتقای سطح پژوهش در المصطفی تأکید و خاطرنشان کرد: آثار علمی و خروجی‌های پژوهشی جامعه‌المصطفی مبنای داوری دیگران درباره جایگاه علمی این نهاد فاخر بین‌المللی قرار می گیرد.

 وی با اشاره به این که برای پژوهش، تقسیمات مختلفی صورت می‌گیرد، تحقیقات بنیادی و ارائه اندیشه نو و پیش بردن مرزهای دانش را در زمره این پژوهش‌ها دانست و یادآور شد: تحقیقات بنیادی و فراهم کردن آفاق جدیدی، کار بسیار مهمی است که نظریه‌پردازان رشته‌های مختلف در این مسیر گام برمی‌دارند؛ حضور در عرصه پژوهش های بنیادی، نشان‌دهنده تراز برجسته‌ای از انسان هایی است که توان ارائه اندیشه و فکر و نظریه تازه دارند.

رئیس جامعه‌المصطفی اظهار داشت: جامعه‌المصطفی، که داعیه‌دار مرجعیت علمی و حضور تأثیرگذار در عالم است، باید در حوزه پژوهشی‌های بنیادی حرفی برای گفتن داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تحقیقات توسعه‌ای را از دیگر انواع پژوهش دانست و ابراز داشت: این نوع پژوهش‌ها در درون نظریه موجود، ظرفیت‌های تازه را شناسایی و درون آن مکتب رشد و توسعه نموده، زوایای جدیدی از فکر و اندیشه را باز می‌کند.

وی بر اهمیت تحقیقات کاربردی در حوزه‌های دانشی اشاره نمود و ابراز داشت: این تحقیقات ارائه یا توسعه نظریه جدید نیست؛ تحقیقات کاربردی، کاربست نظریه موجود برای حل مشکلات و پاسخ به مسائل پیش روست؛ لذا در رویارویی با چالش‌ها و پرسش‌ها، این سرمایه را در میدان عمل و میدان تقاضا وارد نموده، با تکیه به سرمایه تراث، بسیاری از مشکلات را پاسخ می‌دهد.

رئیس جامعه‌المصطفی با بیان این که در حوزه مطالعات بانوان به تحقیقات کاربردی احتیاج مبرمی داریم، ابراز داشت: مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی می‌تواند در حوزه تحقیقات مطالعات زنان در حوزه های مختلف پژوهش نقش آفرینی نموده، مباحث زنده مطالعات زنان را به صورت جدی مورد توجه قرار دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تأکید کرد: ما به عنوان مراکز دینی اسلامی، باید پاسخ نیازها، پرسش ها و شبهات را ارائه نموده، عرصه های جدیدی برای پژوهش های کاربردی در حوزه مطالعات زنان فراهم سازیم.

وی با اشاره به این که مسئله زن و حضور بانوان در عرصه اجتماع را می‌توان در سه نگاه تقسیم کرد، یادآور شد: یک دیدگاه، بر حضور حداقلی بانوان در عرصه اجتماع تأکید دارد و تا حد ممکن می‌کوشد از آن پیشگیری نماید؛ قائلان این تفکر، که جولانگاه‌های اندیشه‌ای آن در عربستان سعودی ریشه دوانده است، براساس جبر زمانه مجبور به پذیرش مواردی شده و راه تفریط را در پیش گرفته اند.

رئیس جامعه‌المصطفی با بیان این که در گذشته ظلم و اجحاف‌های تاریخی گسترده درباره زنان صورت گرفته، خاطرنشان کرد: غرب، که ادعای برابری حقوق زن و مرد دارد، تا صد سال پیش جایگاه نازل و درجه چندمی برای بانوان قائل بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی یادآور شد: نگاه افراط‌گونه و به ظاهر برابری‌طلبانه‌ای که تمدن جدید دنبال می‌کند، زن را با روش‌های جدید به استثمار گرفته، با پی‌گیری ادعاهای واهی، زمینه بروز ظلم‌های جدیدی برای بانون ایجاد می‌کند.

وی بر فراهم‌سازی فرصت‌های برابر مطابق بر اقتضائات بانوانی تأکید نمود و اظهار داشت: ضمن رعایت اقتضائات و ویژگی‌های ساختاری، باید جنبه های وجودی هر یک از مخاطبان اعم از مرد و زن مورد توجه قرار گرفته، عدالت در فراهم‌سازی زمینه‌ها رعایت شود.

رئیس جامعه‌المصطفی با تأکید بر این که عدالت همیشه به معنای برابری ظاهری نیست، خاطرنشان کرد: در نگاه معتدل به جایگاه بانوان و حضور اجتماعی آنان، نیازمند تبیین و ارائه الگوهای عملی، عینی و محسوس و در خور عرضه به جهانیان هستیم؛ باید الگوهای تحقق و تجسم یافته‌ای به دنیا عرضه نماییم.

وی به آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: امام خمینی(ره)، با اندیشه انقلاب اسلامی خویش، نگاه مبتنی بر حضور عفیفانه را در عرصه‌های اجتماعی به جهانیان عرضه نمودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با تأکید بر این که از منظر اسلامی، هویت انسانی انسان بر جنسیت آن تقدم دارد، یادآور شد: انسانی که اهل عمل صالح، تقوا و اهل ایمان باشد، حیات پاک الهی، زندگی سعادتمندانه و خداپسندانه چه در این جهان یا در آن جهان، به آن اعطا خواهد شد.

وی با بیان این که هیچ گاه وظایف، تکالیف و کارکردها نشان‌دهنده برتری وجودی نیست، خاطرنشان کرد: نگاه انقلابی و الگوهایی که انقلاب اسلامی در دنیا ارائه می‌کند، از حضور پررنگ و تأثیرگذار بانوان در مراکز و مجموعه‌های علمی، توأم با رعایت ضوابط شرعی حکایت دارد.

رئیس جامعه‌المصطفی ضمن تأکید بر این که مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی باید به الگویی برای ارائه بایسته‌های حضوری بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی، همه زمینه های علمی که انسان مؤمن مسلمان را می‌تواند به درجات عالی برساند، فراهم شده است.

وی با اشاره به این که پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی باید بتواند شبهات و پرسش‌های عرصه بین‌المللی و امور مرتبط با نیازهای جهانی را پاسخ دهد، اظهار داشت: مدیریت پژوهشی باید ضمن تقویت کتابخانه، دسترسی پژوهشگران را به منابع تحقیق آسان‌تر نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تشکیل مجموعه‌های تخصصی را تحت عنوان انجمن‌های پژوهشی، زمینه ساز هم‌افزایی فکری دانست و یادآور شد: در گذشته حوزه‌های علمیه، علی رغم سختی‌های فراوان، پژوهش‌های سترگی وجود دارد که ثمره اعجازگونه این فعالیت‌ها را می‌توان به روشنی دید؛ بدون ایمان درونی و عشق عمیق، نمی‌توان به تنهایی چنین دست‌آوردهایی به دست آورد.

وی ضمن تأکید بر فعالیت‌های گروهی در عرصه‌های پژوهشی، بیان نمود: انجمن‌ها و گروه‌های علمی می‌توانند زمینه هم‌فکری و هم‌افزایی پژوهشی را فراهم نموده، با برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های علمی، حرکت پژوهشی فعال و پویایی در مجامع تحقیقاتی ایجاد نمایند.

رئیس جامعه‌المصطفی انتشار نشریات علمی و فراهم‌سازی زمینه ارائه محصولات پژوهشی را مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: کرسی‌های نظریه پردازی و نقد علمی، از روش های جدید تسریع حرکت های علمی در مراکز آموزشی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در پایان با تأکید بر این که همه ظرفیت‌ها باید در خدمت توسعه علمی جامعه‌المصطفی قرار گیرد، تصریح نمود: مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی می‌تواند با راه‌اندازی مرکز پژوهشی مستقل یا مرتبط‌سازی گروه‌های پژوهشی با پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، زمینه‌های رشد تحقیقاتی دانش‌پژوهان را بیش از پیش فراهم نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha