جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین بی نیاز

حوزه/ معاون پژوهش المصطفی در ششمین آیین نکوداشت پژوهشگران، انجمن‌ها و تشکل‌های علمی المصطفی، تفاوت پژوهشگران حوزوی را با سایر مراکز، توجه به معنویت و تهذیب نفس در کنار علم دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین بی‌نیاز، ضمن تبریک هفته پژوهش به همه استادان، پژوهشگران و دست‌اندرکاران عرصه پژوهش در المصطفی، خاطرنشان کرد: در دنیای امروز، پژوهش سرمایه‌گذاری برای آینده به شمار ‌می‌آید و راهکاری مناسب برای دست‌یابی به آینده روشن است و بدون پژوهش نمی‌توانیم به‌ رسالت علمی خود عمل نماییم.

وی با اشاره به تأکید همه مراکز علمی جهان بر پژوهش، خاطرنشان کرد: در اسلام، سفارش و توصیه فراوانی به پژوهش و معرفت امور و شناخت جهان و پیدا نمودن راه حق شده است. اسلام و مکتب اهل بیت(علیهم السلام)، اقیانوس بی‌کران معرفت است و علما و پژوهشگران عرصه دینی مکلف‌اند با غور در این اقیانوس عظیم، اسلام ناب را شناخته، به دیگران بشناسانند.

معاون پژوهش المصطفی ابراز داشت: نقش و وظیفه علما و حوزه‌های علمیه در تبلیغ دین، هرگز بدون ورود به عرصه پژوهش محقق نمی‌گردد و شما پژوهشگران برتر المصطفی باید افتخار نمایید که دارای توان پژوهشی فعال بوده، می‌توانید در عرصه‌های علمی قلم بزنید.

وی آشنایی با روش‌های جدید پژوهشی را برای همه پژوهشگران ضروری دانست و تصریح کرد: هیچ محققی نمی‌تواند خود را بی‌نیاز از کسب مهارت بیشتر و به‌روز نمودن اطلاعات بداند و در این باره، جامعه‌المصطفی بیش از 1300 کارگاه مهارت‌افزایی و دوره پژوهشی برگزار نموده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بی‌نیاز، رعایت مدیریت زمان در پژوهش و اولویت‌بندی پژوهشی را با توجه به نیازهای بین‌المللی و منطقه‌ای بسیار مهم دانست و گفت: هر دانش‌پژوه موظف است پژوهش‌های خود را به سمت نیازهای کشور و منطقه خود سوق دهد. از افتخارات المصطفی این است که دانش‌پژوهان از سراسر جهان در این مرکز رشد علمی یافته‌اند و می‌توانند پاسخ‌گوی نیازهای علمی و معرفتی در مناطق مختلف باشند.

وی با تأکید بر لزوم کاربردی و مفید بودن پژوهش‌ها و پرهیز از پرداختن به موضوعات، بدون اولویت یا غیر کاربردی، اظهار داشت: هر دانش‌پژوه علوم دینی باید به دنبال این باشد که چند اثر علمی فاخر در مدت حیات علمی خود به جای گذارد و این انتظاری است که ما از دانش‌پژوهان برتر المصطفی داریم.

معاون پژوهش المصطفی، تفاوت پژوهشگران حوزوی را با سایر مراکز توجه به معنویت و تهذیب نفس در کنار علم دانست و گفت: پژوهشگر المصطفی باید هم نور و هم منیر باشد، سرمنشأ برکات هر اثر پژوهشی، تنها برگرفته از قدرت علمی نیست، بلکه معنویت و روحانیت صاحب قلم در اثر تجلی می‌یابد و موجب اثربخشی آن می‌شود.

وی با اذعان بر لزوم ارتباط بیشتر پژوهشگران و مسئولان پژوهشی، یادآور شد: بهره‌گیری از توان پژوهشگران برتر المصطفی در باید اولویت مدیران باشد و هم‌اکنون نیز با این مسئله با همکاری پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی و مدارس در دستور کار قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بی‌نیاز ادامه داد: بسیاری از کارهای پژوهشی باید به دست پژوهشگران انجام گیرد. خوشبختانه امروز پژوهشگران و طلاب المصطفی با اخلاص و توان بالا در زمینه های مختلف ورود پیدا کرده‌اند که نتایج بسیار درخشانی در پی داشته است.

معاون پژوهش المصطفی، با تأکید بر نشر و ترویج معارف ناب اسلامی از قم به سراسر جهان به همت دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی، ابراز داشت: هم‌اکنون، شاهد ثمربخشی تلاش پژوهشگران، استادان و مسئولان المصطفی هستیم و می‌توان تصریح کرد جامعه‌المصطفی ذخایر ارزشمند و برجسته علمی و معنوی در اختیار دارد.

شایان ذکر است: در پایان این مراسم، ضمن رونمایی از سامانه جامع انجمن‌های علمی جامعه‌المصطفی، از پژوهشگران، انجمن‌ها و تشکل‌های علمی برتر جامعه‌المصطفی تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha