جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر ضرورت توسعه علوم انسانی و اجتماعی توسط حوزه های علمیه، گفت: جایگاه حوزه علمیه در تولید علوم اسلامی بسیار مهم است و در این میان حوزه علمیه تهران می تواند نقش مهم و اثرگزاری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در تهران، آیت‌الله علیرضا اعرافی، عصر امروز در همایش اختتامیه ششمین دوره جشنواره علمی پژوهشی میرداماد که در مسجد امام رضا (ع) مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران برگزار شد، با اشاره به فرازهایی از نهج‌البلاغه، گفت: طلبه باید نهج‌البلاغه در دستش و همراه او باشد و همیشه مراجعه روزانه به نهج‌البلاغه داشته باشد، لذا نه هر هفته بلکه هر روز طلبه باید با نهج‌البلاغه انس داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: نهج‌البلاغه علاوه بر این‌که حاوی معارف بلند الهی و حکمت‌های ناب آسمانی، از یک طنین و شور برخوردار است. این طنین و شور اخلاقی و حماسی نهج‌البلاغه در همه‌جا نیست.

وی تصریح کرد: امتیاز نهج‌البلاغه به این است که آن معارف ناب و شورانگیز به همراه آرایه‌های معانی و ادبی بسیار زیبا بوده و به شور حماسی مولا درآمیخته است و لذا قدرت اثرگذاری نهج‌البلاغه یک قدرت فوق‌العاده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه چه آنجایی که از خدا می‌گوید و آن قله‌های معرفت الهی را ترسیم کرده که هنوز فلسفه‌های ما و حتی حکمت متعالیه به بلندای آن نرسیده است و چه آنجایی که وارد سیاست و به‌ویژه آنجایی که وارد اخلاق و عرفان می‌شود، سراسر دریای معرفت و تمدن ساز است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که حوزه‌های علمیه نقش کلیدی در تعریف تمدن اسلامی دارند، گفت: متناسب با هر زمان تمدن اسلامی باید بازسازی بشود و این باید از منابع و متون استخراج و کار بشود و این کار حوزه است. البته در این زمینه پژوهشگران دانشگاه و بخش‌های دیگر نیز اثر دارند، اما نباید این را انکار کنیم که اصل موتور محرک و مولد فکر و اندیشه نظام اسلامی، جامعه و همچنین تمدن اسلامی باید در حوزه رقم بخورد.

آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: اگر ما کاستی داریم، این کاستی ها را نباید به‌پای کس دیگری بنویسیم، زیرا اصل اندیشه جامعه امروز و تمدن ساز اسلامی دست حوزه علمیه است. حوزه تمدنی یک حوزه بیدار و انقلابی درصحنه است و اصل انقلابی و تمدنی بودن هم در این است که تولید فکر و اندیشه انجام شود و الا چیزی حاصل نخواهد شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: در حوزه علمیه کارهای بسیاری انجام‌شده است، اما درعین‌حال، کارهای انجام‌نشده زیادی هم وجود دارد و انجام این‌ها هم به دست شما طلاب و فضلای جوان و نخبگان علمی حوزوی است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان این‌که مرزهای علوم اسلامی باید توسعه یابد، گفت: علوم اسلامی اعم از فلسفه، فقه و اصول، کلام و... در قله تحقیق و عمق و ژرفایی قرار دارند و نباید این‌ها را دستکم شمرد، اما درعین‌حال نباید در این قله متوقف بمانیم، زیرا توقف جلوی پیشرفت حوزه را خواهد گرفت، و لذا باید هم آن میراث را عمق ببخشیم و درعین‌حال یک دنیای بی‌پایانی روبروی ما است که باید در آن مرزهای علوم اسلامی را با تحقیق و پژوهش گسترش بدهیم.

وی با تأکید بر ضرورت توسعه علوم انسانی و اجتماعی توسط حوزه‌های علمیه، گفت: جایگاه حوزه علمیه در تولید علوم اسلامی بسیار مهم است و در این میان حوزه علمیه تهران می‌تواند نقش مهم و اثرگذاری داشته باشد.

آیت‌الله اعرافی در پایان افزود: نخبگان علمی که متحمل سختی‌ها می‌شوند تا دنیایی را پر از نور کنند، باید بیایند و این مطالعات و پژوهش‌ها را ادامه بدهند همچون علامه طباطبایی که با وجود همه مشکلات و سختی‌ها، همه عمر خود را بدون هیچ چشم‌داشتی وقف تولید اندیشه و علوم اسلامی کرد. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha